سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام مظفر سالاری

حوزه/ نویسنده برجسته حوزوی خطاب به طلاب و روحانیان گفت: اگر قصد تبلیغ دین و آموزه‌های اسلامی را داریم می‌توانیم از داستان به‌عنوان یک رسانه جهانی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مظفر سالاری، صبح امروز در نشست پژوهشی با موضوع جایگاه و تأثیرگذاری داستان در قرآن کریم که در مدرسه علمیه حضرت الزهرا(س) بجنورد برگزار شد، با اشاره به جایگاه برجسته داستان در قرآن، اظهار کرد: حدود یک‌سوم قرآن قصص و داستان‌های مختلف بوده و از سوی دیگر حدود 2 هزار آیه از آیات قرآن شأن نزول داستانی دارند.

نویسنده کتاب «رؤیای نیمه‌شب» خطاب به طلاب گفت: باید در اصول داستان‌نویسی و نگارش مفاهیم قرآن کریم دقت کنیم؛ زیرا نحوه بیان قرآن خود سرشار از درس‌ها و نکته‌های ظریف است؛ ازاین‌رو ضروری است در کنار تمام مطالعات دیگر حتماً به این بعد قرآن هم توجه شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند حدود 12 ویژگی مثبت برای قصص در نظر گرفته است، افزود: یکی از کارکردهای قصه عبرت‌انگیزی است یعنی انسان را از جایی به‌جای دیگر سیر می‌دهد.

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: داستان فضاسازی کرده و انسان را در موقعیتی قرار می‌دهد که آن را درک کنیم و این همان عبرت‌انگیزی است.

وی با بیان اینکه دومین ویژگی مثبت داستان این است که داستان خوب می‌تواند سبب هدایت شود، تصریح کرد: اگر ما روحانیان و مبلغان بسیاری از مطالب منبر را به‌صورت داستان بیان کنیم این خود باعث جلب‌توجه و تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری خطاب به طلاب، اظهار کرد: اگر قصد تبلیغ داریم می‌توانیم از داستان به‌عنوان یک رسانه جهانی استفاده کنیم و از سوی دیگر اگر داستان خوبی بنویسیم، احتمال دارد به فیلم هم تبدیل شده و تأثیرگذاری و مخاطبان آن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سومین ویژگی مثبت داستان خوب این است که استواری دل می‌شود، افزود: الآن بسیاری از جوانان و نوجوانان در حالت تردید قرار داشته و تکلیف آن‌ها با خودشان مشخص نیست؛ اما وقتی یک داستان یا رمان خوب را می‌خوانند امکان دارد تحت تأثیر قرار گرفته و به استواری دل برسند.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: موعظه دل‌ها را برای پذیرش حق آماده کرده و کارکرد اصلی داستان هم این است که بر روی احساسات اثر گذاشته و آن را برانگیخته کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha