سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حیدری، با اشاره به نقش محوری امام جمعه اهواز در شکل گیری هسته های اولیه انقلاب در خوزستان، علت هجمه های گسترده دشمنان به شخصیت ایشان را سابقه انقلابی و فعالیت های ایشان در مواجهه با وهابیت دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، پیرامون هجمه‌های صورت گرفته به آیت الله موسوی جزایری و تلاش معاندین برای تخریب شخصیت و زیر سؤال بودن خدمات چندین سال ایشان، به سؤالات خبرنگار «حوزه» پاسخ داد.

سؤال: لطفاً پیرامون شخصیت آیت الله موسوی جزایری و خدماتی که ایشان در طول مدت انقلاب و حتی قبل از آن به مردم و اسلام داشته‌اند، بفرمایید...

در ابتدا باید بیان کنم که لازم است اندیشمندان، علما، صاحب نظرات و اصحاب رسانه نسبت به تبیین خدمات شایسته آیت الله جزایری در طول چهل‌ساله انقلاب و حتی پیش از آن، انجام وظیفه کرده و جوانان را با خدمات گسترده ایشان آشنا کنند.

دوستان و دشمنان انقلاب می‌دانند که مؤثرترین شخصیت دینی و سیاسی در استان خوزستان چه پیش و چه پس از انقلاب تا به امروز حضرت آیت الله موسوی جزایری می‌باشند و اگر بخواهیم رتبه‌بندی میان علمای سلف تا به امروز از جهت عمق و وسعت تأثیرگذاری انجام دهیم یقیناً هیچ فردی به پای ایشان نمی‌رسد.

سؤال: سابقه آشنایی حضرت‌عالی با آیت الله موسوی جزایری به چه سالی برمی‌گردد؟

سابقه آشنایی بنده با ایشان به سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد، یعنی آن زمانی که به‌عنوان یک عالم فاضل از حوزه نجف به قم بازگشته و نهایتاً بنا به احساس تکلیف شرعی، پس از اتمام تحصیلات عالیه و دریافت درجات بالا در زمینه فقه و اصول، به اهواز بازگشتند.

ایشان ابتدا به‌عنوان امام جماعت مسجد جزایری، فعالیت خود را با راه‌اندازی یک باب کتابخانه آغاز نمود و بدین صورت، محفل یا پاتوقی برای جوانان ایجاد کرد و آرام آرام شمع محفل جوانان مؤمن و متدین انقلابی شد.

سؤال: در آن دوران جایگاه اجتماعی آیت الله موسوی جزایری چگونه بود؟

آیت الله موسوی جزایری، با توجه به اقدامات خودجوش فرهنگی که در جامعه انجام می‌داد، یک اهلیت و جذبه‌ای میان مردم خوزستان به‌ویژه اهواز پیدا کرده بود؛ به طوری‌که مردم ایشان را نسبت به سایر هم‌لباسی هایش، ارجح می‌دانستند.

وی از همان ابتدای شکل‌گیری مبارزات انقلابی، به‌عنوان یک روحانی و عالم انقلابی با حضرت امام خمینی(ره) ارتباط برقرار نمود.

همان‌طوری که امام خمینی(ره) به صورت طبیعی، رهبری انقلاب در سطح کشور و جهان به عهده گرفت، آیت الله موسوی جزایری نیز به صورت طبیعی در صحنه اجتماع ظهور و بروز پیدا کرد و دل‌های مردم خوزستان را به‌سوی خود جذب کرد.

یادم می‌آید اولین تظاهرات بزرگ اهواز در سال ۵۷، پس از جریان ۱۷ شهریور اتفاق افتاد! در این تظاهرات علمای مطرح اهواز همچون آیت الله مروج، آیت الله سجادی، آیت الله انصاری و البته آیت الله موسوی جزایری حضور داشتند.

جمعیت مردم بیش از یکصدهزار نفر بود که از خیابان سلمان فارسی به راه افتاده بودند و قصد داشتند تا حسینیه اعظم تظاهرات کنند! اما به یک باره ارتش مقابل مردم ایستاد. بالاخره با وساطت بزرگان اهواز، ارتش کنار رفت و مردم به حسینیه اعظم رسیدند. اما دیدند فردی روی تریبون رفته که خود از طرفداران رژیم شاه است. خلاصه برخی از جوانان به طرق مختلف ایشان را از بالای تریبون پایین آورده و همین مسائل، موجب هیاهوی خیلی زیادی در محل سخنرانی شد.

در این هنگام آیت الله جزایری پشت تریبون رفته و اعلام می‌کند که من «موسوی جزایری» هستم! تا مردم فامیل ایشان را می‌شنوند، سکوت کرده و آن هیاهوی بزرگ، تبدیل به سکوتی سراسری می‌شود!

این خاطره به من ثابت کرد که ایشان به خودیِ خود، دارای ابهت و پرستیژی الهی هستند.

سؤال: اقدامات انقلابی آیت الله موسوی جزایری و نحوه ارتباط‌گیری‌شان با حضرت امام خمینی(ره) به چه صورت بود؟

وقتی امام خمینی(ره) از عراق به پاریس رفتند، آیت الله موسوی جزایری طی سفری به نوفل‌لوشاتو، پیام امام خمینی(ره) را برای علمای خوزستان می‌آورد.

وی از همان ابتدای نهضت انقلاب، به‌عنوان نماینده امام خمینی(ره) در خوزستان مطرح بودند. به‌نحوی‌که اگر قرار بود اقدامی در خوزستان صورت گیرد، آیت الله جزایری پیرامون آن اقدام، با امام خمینی(ره) مشورت و از ایشان کسب تکلیف می‌نمود.

سؤال: آیا مردم و علمای آن دوران، آیت الله جزایری را به‌عنوان نماینده حضرت امام خمینی(ره) در خوزستان قبول داشتند!؟

بله. تقریباً همه انقلابیون به‌نوعی با آیت الله جزایری در ارتباط بوده و اوضاع و احوال حضرت امام را صرفاً از ایشان می‌گرفتند.

علاوه بر آن نیز با توجه به اینکه آیت الله جزایری، پیشتاز اعتراضات و اعتصابات کارگری بود، مردم محوریت انقلاب در خوزستان را بر عهده ایشان گذاشته و از معظم‌له در خصوص نحوه مبارزه با رژیم پهلوی تبعیت می‌کردند.

حتی بزرگان حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز، مسئولان عالی‌رتبه از جمله شهید بهشتی و مقام معظم رهبری و.... وقتی قصد سفر به خوزستان را داشتند، در مرحله اول نزد آیت الله موسوی جزایری آمده و به ایشان وارد می‌شدند.

در یک کلام اگر بخواهم خلاصه کنم؛ آیت الله موسوی جزایری در آن دوران مورد اعتماد اکثر بزرگان حوزه بودند؛ به‌نحوی‌که امام خمینی(ره) برای ساماندهی وضعیت شرکت نفت، تیم ویژه خود را ابتداعا بر شخص و منزل آیت الله جزایری وارد کرد تا هماهنگ با ایشان برنامه‌های مد نظر را اجرا کنند.

سؤال: پس از شکل‌گیری انقلاب، نقش آیت الله موسوی جزایری در ساماندهی وضعیت اداری استان چگونه بود!؟

بعد از پیروزی انقلاب، عملاً فرماندهی کمیته‌های کل انقلاب از استانداری گرفته تا ژاندارمری و.... همه با ایشان بود و پس از مدتی کوتاه نیز محور و قطب برتر استان خوزستان شدند.

در دوران جنگ تحمیلی نیز محوری‌ترین عالمی که جوانان را ترغیب به حضور در جبهه‌های نبرد می‌کرد، حضرت آیت الله موسوی جزایری بود که علاوه بر حضور دائم در جبهه و فرماندهی جنگ، درس و بحث طلبگی در سنگرها را هم به راه انداخته بود.

هم‌زمان با بحبوحه جنگ، اولین کاری که آیت الله جزایری به‌عنوان نماینده امام(ره) در اهواز انجام داد، ساماندهی حوزه علمیه متلاشی شده از دوران شاهنشاهی بود؛ بدین سبب همه علما، خطباء، مدرسین حوزه، طلاب و روحانیون را گرد هم در عباسیه اهواز جمع کرد و پس از آن نیز دارالعلم آیت الله بهبهانی را رونقی دوباره بخشید.

مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز نیز در همان دوران توسط آیت الله موسوی جزایری با همکاری طلاب مستعد انقلابی تأسیس شد و این حوزه به مرکزی برای اعزام طلاب به جبهه‌ها شد. یعنی وقتی زمان عملیات فرا می‌رسید، شخص آیت الله درب حوزه را بسته و همراه با طلاب عازم جبهه می‌شدند.

سؤال: حوزه‌های علمیه خوزستان از چه زمانی رونق گرفتند و آیت الله موسوی جزایری چه اقداماتی در راستای اعتلای فرهنگ استان انجام داده‌اند؟

ایشان پس از دوران دفاع مقدس، تقویت و توسعه حوزه‌های علمیه را در دستور کار خود قرار داده و آرام آرام مدارس علمیه خوزستان به برکت زعامت معظم‌له شکل پیدا کرد و امروز شهرستانی نیست که در آن حوزه علمیه نباشد!

بحمدالله هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ هزار طلبه خواهر و برادر در خوزستان مشغول به تحصیل بوده و مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر آیت الله موسوی جزایری فعالیت می‌کنند.

در کنار خدمات حوزوی، راه‌اندازی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) و پس از آن افتتاح شبکه جهانی الأهواز که نه‌تنها مردم خوزستان بلکه اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را تحت پوشش برنامه‌های تبلیغی اسلام ناب و ولایت اهل‌بیت(ع) درآورد.

 هم‌اکنون بیش از ۴۰ امام جمعه که نوعاً تربیت یافته مکتب آیت الله جزایری هستند در اقصا نقاط شهرهای خوزستان مشغول به خدمت بوده و پیگیر مشکلات و گرفتاری‌های مردم هستند.

سؤال: امروز شاهد آن هستیم که شبکه‌های مرتبط با وهابیون نسبت به کناره‌گیری آیت الله موسوی جزایری ابراز خرسندی و خوشحالی می‌کنند! تحلیل حضرت‌عالی در این خصوص چیست؟

از نظر من بزرگ‌ترین افتخار آیت الله جزایری مقابله با جریانات انحرافی همچون وهابیت، یمانی، فتنه گران سیاسی و... است که همواره در خط مستقیم ولایت بوده و هیچ‌گاه خط مقدم جبهه انقلاب را رها نکرده‌اند.

بنده بارها شاهد آن بودم که حضرت آقا، چقدر نسبت به ایشان احترام می‌گذارند! چراکه شخصیت ایشان را یک شخصیت لایق، محوری و انقلابی می‌دانند.

خب طبیعی است که با توجه به سابقه دیرینه ایشان، دشمن از کناره‌گیری ایشان خوشحال و مسرور باشد.

سؤال: امروزه شاهد آن هستیم که برخی با شعار عدالت‌خواهی، خواسته یا ناخواسته چهره و شخصیت علمای بنامی همچون آیت الله جزایری را مخدوش می‌کنند! نظر حضرت‌عالی در این خصوص چیست؟

اولاً باید به این نکته اشاره و تأکید کنم که مناسب‌ترین شخص از ابتدای انقلاب تاکنون که توانسته محوریت آحاد و اقشار جامعه را بر دوش گیرد، حضرت آیت الله موسوی جزایری بوده است.

به همین دلیل از آنجا که دشمنان، معظم‌له را عنصری مؤثر و بیدار می‌دانند بر خود لازم دانسته‌اند که این شخصیت انقلابی را تخریب کنند؛ اما اگر آیت الله جزایری انسانی خنثی و بی‌تفاوت بود، آیا دشمنان بازهم به ایشان حمله‌ور می‌شدند!؟.

و از آنجا که ایشان نماد حرکت و جریان مبارزه با فرق انحرافی هستند، معاندین برای شکستن این نمادِ ولایت، انقلابی گری و تشیع در منطقه، اقدام به کوبیدن آیت الله جزایری کرده‌اند.

البته امکان دارد افرادی با حسن نیست، یک فعالیت‌های این‌چنینی داشته باشند! اما از باب (عرفت شیئاً و غابت عنک اشیاء) یک مسأله کوچک را شنیده و از باقی مسائل مهم بی‌خبر هستند!

حال و روز افرادی که هم که نسبت به آیت الله جزایری واکنش‌هایی دارند، بدین شکل است! حال‌آنکه انسان بصیر و عدالت محور، باید همه مسائل را در نظر گرفته و بعد از آن اعلام موضع کند.

سپاس از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha