سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دکتر بهزاد حمیدیه

حوزه/ دکتر حمیدیه در جمع طلاب تهرانی با اشاره به بررسی لوایح پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: طبق گفته صریح مقامات غربی این معاهدات بین المللی برای سلطه و تسلط بر کشورهای هدف بوجود آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر بهزاد حمیدیه، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(ص) با اشاره به بررسی لوایح پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: طبق گفته صریح مقامات غربی این معاهدات بین المللی برای سلطه و تسلط بر کشورهای هدف بوجود آمده است. 

وی افزود: اصل این معاهدات که کشورهای جهان بر یک مبنایی با هم مراودت داشته باشند امر پسندیده و معقولی است چرا که با این معاهدات بین المللی ناهنجاری های بین المللی پیش نخواهد آمد و یا رفع خواهد شد اما نکته اساسی استفاده ابزاری و سوء استفاده از این معاهدات بین المللی برای سلطه بر کشورهای دیگر است .

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: این معاهدات بین المللی در بدو تاسیس و شروع کاملا عقلانی و جزء لاینفک روابط بین المللی کشور ها در هر زمینه ای از قبیل امور فرهنگی و غذایی و محیط زیست و امثالهم است و هر منطقی این روابط و کنوانسیون ها را می پذیرد ولی آنچه مشکل آفرین است نگاه های ورای این معاهدات است که کشور های غربی از جمله آمریکا برای خود در نظر میگیرند و در حال حاضر این کشور از چندین معاهده بین المللی بصورت یک طرفه خارج شده است که برای نمونه معاهده آب و هوایی و بخصوص برجام را می شود مثال زد.

حمیدیه اظهار داشت: عناوین اولیه  گنجانده شده در این کنوانسیون ها در بدو تاسیس این معاهدات مشکلی برای کشورها بوجود نمی آورد ولی بعد از وارد شدن به این معاهدات بندها و قوانینی به این کنوانسیون ها اضافه میشود که ممکن است برای کشور ضررهایی داشته باشد. نکته اساسی این که قبلا کنوانسیون ها طوری تدوین می شدند که اگر در آینده قوانین این کوانسیون ها تغییر و یا بندی اضافه شد که با منافع ملی یک کشور ناسازگار بود بتواند از آن  کنوانسیون خارج شد ولی در حاضر قردادهایی مثل پالرمو طوری طراحی شده اند که امکان خارج شدن نیست و اگر کشوری این معاهدات را امضاء و بپذیرد باید معاهدات و بندهای دیگر را نیز بپذیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: درتبیین چرایی استفاده ابزاری این معاهدات و اینکه چرا این معاهدات بین المللی که منشا روابط پسندیده دولت ها بوده و بعد گذشت زمان به ابزاری برای سوء استفاده استکبار جهانی تبدیل شده است به چندین نکته اشاره کرد.

وی گفت: اولین خاصیت این معاهدات بین المللی شبکه ای بودن این قراداد ها است یعنی مثل یک زنجیری است. وقتی یک معاهده را قبول و امضاء کردید باید موارد دیگر و معاهداتی که در کنار این معاهدات اصلی وجود دارد را نیز بپذیرید که این موارد برای استقلال و امنیت یک کشور مشکل ساز خواهد شد.

استاد حوزه تصریح کرد: در برجام و معاهدات بعد از برجام همین مسأله افتاد به این صورت که بعد از قبول برجام غربی ها معاهدات دیگری را نیز پیش کشیدند مانند اینتکس و یا اس پی وی .دومین اشکال معاهدات بین المللی مانند پالرمو بحث نداشتن حق تفیض است و این هم یک نوعی سلطه بین المللی است چرا که با امضاء این گونه قرارداد ها دیگر حق اعتراضی نسبت به بندهای دیگر که با استقلال و منافع ملی در تعارض است وجود ندارد و این یعنی سلطه بر استقلال یک کشور با عناوین زیبا و فریبنده که این مسأله را در سند بیست سی سازمان ملل که دولت بدون تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی کرده بود و رهبر معظم انقلاب با هوشیاری تمام جلوی این سند ننگین را گرفتند.

وی اظهار داشت: مسأله بعدی در این معاهدات بحث جرم انگاری است که در این معاهدات درج شده است و جالب آن که مسئول این جرم انگاری کشور های مستکبر هستند، کشورهایی که هیچ سنخیتی با حقوق بشر ندارند و خودشان ناقض حقوق بشر هستند. کشورهایی به مانند آمریکا و عربستان که عضو ناظر ای اف تی اف هستند.

حمیدیه در پایان خاطر نشان کرد: در بحث جرم انگاری خطوط قرمز و تعیین مجازات از دست کشورهای عضو این معاهدات خارج است و فقط با مظنون شدن بر افراد حقیقی و حقوقی در هر کشوری می توان اعلام جرم کرد و این هم یعنی عدم استقلال قضایی  کشورهای عضو این معاهدات! جالب اینکه ناظر این خطوط قرمز کشورهایی مثل آمریکا و عربستان هستند که آغازگر و شروع کننده چندین جنگ در جهان بودند.

وی افزود: ایراد دیگر این معاهدات مکانیسم لیست سیاه است. این معاهدات با ایجاد شبکه ای از روابط در صدد سلطه نوین در جهان است به طوری که کشور ما و کره شمالی همیشه در این لیست سیاه قرار دارند و این در حالی است که کشوری مثل سومالی با جنگ داخلی و تروریست های بین المللی از این لیست به اصطلاح سیاه خارج هستند!

خبرنگار: سعید امیری

 

 

 

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha