سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست سواد رسانه

حوزه/ نشست تخصصی سواد رسانه با موضوع بررسی راهکارهای مقابله با نفوذ فرهنگ غرب در فضای مجازی عصر امروز در سرای اهل قلم واقع در سالن جلال آل احمد نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، نشست تخصصی سواد رسانه با موضوع بررسی راهکارهای مقابله با نفوذ فرهنگ غرب در فضای مجازی عصر امروز در سرای اهل قلم واقع در سالن جلال آل احمد نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

در این نشست دکتر رفیع الدین اسماعیلی رئیس انجمن سواد رسانه طلاب و دکتر محمد حسین فرج نژاد کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی به آسیب شناسی فضای مجازی و چگونگی داشتن تفکر انتقادی پرداختند.

بر پایه این گزارش؛ اسماعیلی با بیان این که یکی از اهداف رسانه‌ها اقناع مخاطبان است، گفت: رسانه‌ها در پی تغییر نگرش مخاطبان هستند که این موضوع در سه سطح شناختی، احساسی و رفتاری اتفاق می افتد. این تاثیرگذاری در ناخودآگاه افراد انجام می‌گیرد و باید مخاطبان با تفکر انتقادی و داشتن درک و مهارت لازم از رسانه‌ها به انتخاب هایی هوشیارانه برسند و از مخاطب منفعل به مخاطبی فعال تبدیل شوند.

وی در ادامه افزود: این تفکر انتقادی به چهار عامل بستگی دارد که شامل گزینش گری، نفع گرایی، آگاه بودن و درگیری ذهنی مخاطب با اثر است. پس باید مخاطب فعال با مفاهیم بازنمایی، انگاره سازی و کلیشه سازی که از اهداف و عملکردهای رسانه هاست، آشنا باشند.

در ادامه این نشست دکتر فرج نژاد به وجود سه رویکرد کلی در فضای رسانه‌ای ایران اشاره کرد و گفت: وادادگی، ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب، تقابل و تهدید محوری، و برخورد فعالانه رویکردهایی هستند که در ایران وجود دارند و نگاه سوم که شناخت فعال و تولید و مدیریت محتواست باید در بین مدیران و فعالان فضای رسانه ای تقویت شود.

فرج نژاد افزود: سه دیدگاه کلی نیز در سواد رسانه در جهان وجود دارد که شامل دیدگاه انتقادی و لیبرال، چپ و سوسیالیست و نگاه بعد از انقلاب اسلامی است.

این کارشناس سواد رسانه خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم مانند زمانی که وبلاگ به ایران آمد و وبلاگ های ایرانی ساختیم، حال نسخه ی بومی اینستاگرام را تولید کنیم تا با توجه به اقتضائات جامعه شبکه اجتماعی زیر نظر قوانین و فرهنگ خودمان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه سواد رسانه‌ای چهار حوزه مطرح است که ما در بعضی از آن‌ها خوب عمل نکرده ایم. این چهار بخش شامل فرم و تکنیک، زیبایی شناسی و هنر، صنعت فضای مجازی و تاثیر رسانه در چگونگی اقناع مخاطبان می‌شود که باید در راستای آنان تلاش کرد.

فرج نژاد در ادامه به اهمیت گسترش سواد رسانه ای در میان کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: باید تفکر خلاق، عقلانی و استراتژیک در میان نوجوانان تقویت کنیم‌ تا در آینده نسلی پویا و متفکر در جامعه داشته باشیم.

 

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha