سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مختار سلیمانی - حوزه کرمانشاه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه حافظین حاج شهبازخان قرآن کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین عوامل شکست نهضت مردم ایران در صدر مشروطیت، عدم دشمن شناسی و در آن زمان، مردم از ظلم و تعدی حاکمان, اعتماد به بیگانگان بود،گفت: شهادت شیخ شهید نتیجه ی ساده اندیشی مردم و اعتماد نخبگان به دشمن بود.

حجت الاسلام مختار سلیمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری « حوزه » در کرمانشاه، سالروز شهادت مظلومانه آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) را نقطۀ عطفی در تاریخ واقعه ی مهم و عبرت آموز جنبشهای مردمی ایران دانست و گفت: اصرار شیخ شهید بر مشروطه مشروعه که زمینه اجرای احکام اسلامی را در پی داشت، موجب خشم و مخالف جریان انگلیسی مشروطه بود.

مدیر مدرسه علمیه حافظین حاج شهبازخان قرآن کرمانشاه با بیان اینکه حضرت امام (ره) بارها ضمن تجلیل از شخصیت والامقام شیخ شهید، از همگان خواسته اند که از قضایای صدر مشروطه عبرت بگیرند و اگر عبرت نگیرند همان بلا که بر سر انقلاب اسلامی خواهد آمد که بر سر مشروطه آمد، ادامه داد: شکست نهضت های مردمی در ایران که به رهبری علماء آغاز می شد، چون هدفش اجرای احکام الهی و قطع دست اجنبی بود، سفارت انگلیس با استفاده از نفوذی ها آن را به بیراهه کشانده است.

وی تصریح کرد: به عبارت بهتر، فلسفه اصلی حرکت علماء و اعتراض آنها «ایجاد عدالتخانه» بود، اما وقتی مردم به دامن دشمن پناه بردند، دشمن مسیر را تغییر داد.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه شیخ فضل الله نوری با زیرکی دریافت که در سفارت، برای انحراف قیام مردم، تلاش ها و برنامه ریزی هایی انجام گرفته است تا از اجرای قوانین شرع و دخالت روحانیان ممانعت به عمل آید، اظهار کرد: آن بزرگمرد در مقابل مشروطه، شعار «مشروطه مشروعه» را مطرح کرد و وضع قانون در برابر مقررات اسلام را جایز ندانست و تنها آن را در یک صورت صحیح شمرد که قانون مملکت مطابق مقررات شریعت باشد.

 وی با بیان اینکه متاسفانه حتی برخی از بزرگان و علماء آن زمان نیز عمق توطئه ی دشمن و اهمیت سخن آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) را درک نکردند، افزود: تلاش شیخ فضل الله و ایستادگی تفکر دینی در مقابل تفکر عناصر بی هویتی همچون تقی زاده به جایی نرسید و سرانجام، تفکر غربزدگی و روشنفکری، سر شیخ شهید را بر دار برد.

مدیر مدرسه علمیه حافظین حاج شهبازخان قرآن کرمانشاه با اشاره به اینکه پس از مدتی انگلیسی ها و غربزدگان و روشنفکران، تخت حکومت را به دست مستبدی همچون رضاخان که در بین سلاطین ظلم و ستمش شهره است، واگذار کردند، گفت: به هر تقدیر، نسخه ای که در سفارت انگلستان در ایران، پیچیده شد و توسط عوامل داخلی استعمار اجرا گردید، جنبش دینی و مردمی را به کج راهه رهنمون کرد.

 وی در پایان با بیان اینکه این ضعف در دشمن شناسی و فراموش کردن خطر استعمار وعدم شناخت دشمن اصلی و دست حاجت به سوی انگلیس سیلی خورده دراز کردن، هزینه سنگینی برای ملت و مملکت ما داشت، گفت: غرب باورانی که با ترویج ایدئولوژی غربی مشروطه را به انحراف کشاندند، امروز هم به جنگ اندیشه های امامین انقلاب آمده اند که بیش از هر زمان دیگری باید از آن عبرت بگیریم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha