جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر بهرام بیات، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

حوزه/ دکتر بیات با اشاره به احتمال حمله بیولوژیکی به وسیله ویروس کرونا، تأکید کرد: نگاه امنیتی به انسان ها دیکته می کند که هر مسأله ای با این شدت را باید با نگاه امنیتی دنبال کرد.

دکتر بهرام بیات، عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص احتمال حمله بیولوژیکی و بیوتروریسم از سوی دشمنان ایران اسلامی، اظهار داشت: نکته مهم و اساسی اینکه باید به شیوع ویروس کرونا شک کرد و از این مسأله نباید به راحتی گذشت.

وی ادامه داد: برای پاسخ به سؤال باید بگویم که این مطلب دارای دو نگاه است. اولین نگاه، نگاه امنیتی است. نگاه امنیتی به انسان ها دیکته می کند که هر مسأله ای با این شدت را باید با نگاه امنیتی دنبال کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: به نوع حرکت و شیوع این قضیه باید شک کرد، چرا که از نگاه امنیتی و حوزه امنیتی، برای انسان این تداعی می شود که نباید از این قضیه به راحتی عبور کرد، بلکه باید بیشتر بر این مسأله دقت نظر داشته باشیم و باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

دکتر بیات در خصوص شرکت نکردن مسئولان پدافند غیرعامل در ستاد پیشگیری از ویروس کرونا توضیح داد: سازمان پدافند غیرعامل یک بخشی به نام قرارگاه زیستی با ساختار و فعالیت مشخص دارد و همچنین مسئولان بهداشت نیز در این قرارگاه حضور دارند. قرارگاه زیستی مسئولیت رصد و پیگیری مواردی از قبیل ویروس کرونا و یا موارد مشابه را در دستور کار خود دارد. این قرارگاه با تحقیقات و جمع بندی هایی که انجام می دهد می تواند نظر بدهد که آیا این یک حمله بیولوژیکی و بیوتروریسمی است یا خیر.

عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: اگر این قرارگاه نظر به حمله بیولوژیکی و بیوتروریسمی یک قضیه را اعلام کند، پدافند غیرعامل به قضیه وارد می شود و طرح های از پیش تعین شده را به مرحله اجرا می گذارد.

وی در پاسخ سؤال خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر این که شناسایی کروموزومی برای تولید سلاح های بیولوژیکی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ها به خصوص ایرانیان چقدر می تواند صحت داشته باشد؟ پاسخ داد: این یک بحثی در ساخت سلاح های هوشمند بیولوژیکی است. یعنی کشورها در آینده به سمت سلاح هایی خواهند رفت که هوشمند از لحاظ بیولوژیکی باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: در آینده سلاح ها دیگر این طور نخواهند بود که توپ ها و بمب ها فقط شلیک شوند، بلکه سلاح های جدید را به صورت اطلاعات هوشمندانه بیولوژیکی مجهز می کنند و با این اطلاعات بیولوژیکی و کروموزومی این نوع سلاح ها به هدف مورد نظر حمله می کند.

بیات خاطرنشان کرد: در این راستا آمریکایی ها ادعا می کنند که تقریبا بن لادن را با این اقدام از بین بردند و این را در بعضی از فیلم های خود به نمایش گذاشته اند، ولی این قضیه هنوز در مقدمات کار است و گزارش دقیقی نداریم که اقداماتی از این دست به یک قاعده تبدیل شده باشد.

وی در پایان توضیح داد: در اوایل شیوع ویروس کرونا در چین، این ادعا پررنگ شد که ویروس فقط افراد چینی را مورد آسیب قرار می دهد، ولی بعد از چند روز، این ادعا با مشاهده افراد غیرچینی مبتلا به این ویروس نیز باطل شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha