جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 891838
۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
دعای سالتحویل

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یا مقلب‌القلوب و الابصار اهمیت تغییر و تحول دل و جان انسان است درحقیقت تغییر و تحول اصلی در جان انسان باید شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام علی محسنی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگری حوزه در همدان، درباره تفسیر دعای تحویل سال اظهار کرد: مجموعه‌ای از صفات حضرت حق در این دعا وجود دارد که حیات مجدد بخشیدن به انسان، نو کردن و نوسازی مفاهیم اصلی آن است.

 وی ادامه داد: هنگامی که خداوند را با صفت «یا محیی» صدا می‌زنیم، ارتباط مستقیم با تحول دارد و تمام صفاتی که در دعای تحویل سال خداوند را توسط آن صدا می‌زنیم با نو کردن و زنده کردن ارتباط دارد، چراکه  زنده کردن و احیا نوعی تحول است.

حجت‌الاسلام محسنی‌راد اظهار کرد: خداوند را این گونه صدا می‌زنیم :«یا مقلب‌القلوب»؛ مقلب به معنی زیر و رو کردن است و می‌گوییم ای زیر رو کن قلب‌ها و چشم‌ها.

وی افزود: تدبیر لیل و نهار نیز به تحول ارتباط دارد که سخن درباره آن فرصتی دیگر را می‌طلبد؛ در عبارت «یا محول‌الحول و الاحوال» محول یعنی تغییردهنده، سپس انسان این درخواست را از معبود خود دارد که خداوند حال ما را عوض کند و به بهترین حال آن را تغییر دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این دعا این است که انسان باید تحول اصلی را در قلب‌ها دنبال کند، چراکه تحول ریشه‌ای باید در جان انسان صورت گیرد، لذا تغییر در لباس و اشیاء، چهره یا بدن انسان هم تغییر است، اما بهترین تغییر و ریشه‌ای‌ترین تحول، تحول در جان انسان است.

تحول اصلی در جان انسان باید شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: عبارت یا مقلب‌القلوب و الابصار که در ابتدا دعا بیان می‌شود به معنی اهمیت تغییر و تحول دل و جان انسان است درحقیقت تغییر و تحول اصلی در جان انسان باید شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام محسنی‌راد اذعان کرد: نکته دیگر هم که از این دعا استنباط می‌شود این است که انسان به تنهایی نمی‌تواند تغییر و تحول را در خود ایجاد کند و توانایی آن را ندارد بنابراین انسان باید به عروه‌الوثقی الهی چنگ زند.

وی اضافه کرد: انسان باید خداوند خویش را التماس کند و خاشعانه از او طلب یاری کند تا  خداوند  دست او را در ایجاد این تغییر و تحول بگیرد، اما متأسفانه امروزه شاهد هستیم که این دعاها به صورت لقلقه زبان است، اما واقعیت این است که وقتی این دعاها از لسان شارع مقدس به ما می‌رسد، دربردارنده حقیقت عالم است.

باید از خداوند طلب تحول کنیم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: راهکار کاربردی برای تحویل دل و جان انسان ترکیبی از آداب و افکار انسان را تشکیل می‌دهد و بهترین راه این است که انسان افکار خود را به افکار متعالی تغییر دهد و به موازات آن برخی از عادتی که انسان را در سطح پایین قرار می‌دهد و باعث می‌شود او مقام سافل پیدا کند را شناسایی و سپس تغییر دهد.

وی با بیان اینکه نخستین مرحله تحول، تحول فکری است، تصریح کرد: انسان باید خمیر مایه فکر بزرگ اشته باشد نخستین و مهم‌ترین خمیرمایه فکر انسان قرائت و تدبر قرآن کریم است. آیات قرآن کریم محفل افکار بلند است و افرادی که با قرآن کریم انس دارند دارای افکار بلند هستند

خداوند محل شادی و آرامش است

حجت‌الاسلام محسنی‌راد با اشاره به اینکه تغییر در آداب شخصین مرحله بعدی تحول است، گفت: با تصمیم عجولانه و احساسی برای ترک عادات نامناسب، تغییر در انسان ایجاد نمی‌شود، بلکه باید به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده تصمیم بگیرد.

وی عنوان کرد: انسان می‌تواند این برنامه را از ابتدای سال نو آغاز کند که به مرور تحول به صورت ریشه‌ای در جان انسان ایجاد می‌شود و این امر باعث تغییر در جهان‌بینی و نگاه او به عالم می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره آثار تحول در انسان ابراز کرد: انسان در دنیا به دنبال لذت، آرامش و شادی است حال  فردی که خداوند را در جان خود پیدا می‌کند، هر سه را به دست می‌آورد، چراکه  خداوند محل شادی و آرامش است و لذتی به انسان هدیه می‌دهد که انسان نمی‌تواند آن را رها کند که توصیه می‌شود انسان در این هت قرارهای معنوی برای خود قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha