پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر شما/ طلاب جهادی پای کار مبارزه با ویروس کرونا

حوزه/ قطعا مهم ترین شاخصه حوزه انقلابی و جهادی داشتن روحیه انقلابی و جهادی در حوزه علم دینی با همه گستردگی آن می باشد؛ علمی که قرین با تقوا و معنویت باشد.

خبرگزاری حوزه | یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏/ خداوند کسانی را که ایمان آورده‏ اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‏ بخشد.

همانگونه که از نام حوزه های علمیه بر می آید، مهم ترین مقوله و مؤلفه هویتی آن علم می باشد. حوزه علمیه یعنی محل علم اعم از تعلیم و تعلم و تحقیق و ...

قطعا مهم ترین شاخصه حوزه انقلابی و جهادی داشتن روحیه انقلابی و جهادی در حوزه علم دینی با همه گستردگی آن می باشد؛ علمی که قرین با تقوا و معنویت باشد.

البته خدمت به خلق و بازکردن گره های گرفتاری مردم و کمک به انسان های رنج دیده از بلایای طبیعی و غیر طبیعی وظیفه هر انسانی بالخصوص  انسان دین دار و متقی می باشد و حوزه های علمیه و طالبان علم از این حقیقت مهم و تاثیر گزار نباید غافل شوند؛ چنانکه امام صادق علیه السلام می فرماید: کسی که هفت دور خانه خدا را طواف کند خداوند برایش شش هزار حسنه می‌نویسد و همین قدر گناه از او را محو می‌کند ولی برآوردن حاجت مؤمنی برتر است از طواف و طواف و ... تا ۱۰ مرتبه آن حضرت شمردند یعنی رسیدگی به کار مردم و خدمت به آنها از ۱۰ بار طواف هفتگانه دور کعبه ثوابش بیشتر است. (وسائل الشیعه، ج ۱۳، ص۳۰۴)

یکی از وظایف روحانیت همین مشارکت در امور مددکاری اجتماعی و رسیدگی به حال مردم خصوصا قشر مستضعف و ضعیف، آن هم با روحیه ای جهادی و انقلابی می باشد.

اما آنچه که در این نوشته مدنظر می باشد، چهره رسانه ای است که از حوزه علمیه و طالبان علم در حال شکل گرفتن است.

فرهنگ شناختی که از روحانیت در جامعه دینی باید شکل بگیرد همان هویت اصیل روحانیت و طلاب علوم یعنی علم می باشد؛ علمی که همه خیر و عزت و شرافت در آن می باشد و جوامع روایی ما مملو از این روایات در آثار عجیب علم می باشد.

مهم ترین چهره ای که از روحانیت در رسانه های نوین امروز باید نشان داده شود و ارزشمندی روحانیت در آن به نمایش گذاشته شود مقوله علم گرایی و معنویت می باشد.

حوزه علمیه و روحانیت یعنی مجموعه ای که با ورود عالمانه و معنویت گرایانه در عرصه های مختلف حضور پیدا می کند و بر مبنای علم و دانش مشکلات مردم را حل می کند.

اگر انتظار و توقعی از کار آمدی و به روز بودن حوزه های علمیه هست؛ اگر انتقادی به عملکرد حوزه است باید از همین طریق یعنی حضور علمی و معنوی فعال در عرصه های مختلف اجتماعی پاسخ داده شود.

آنچه که در حوادث طبیعی و غیر طبیعی از حضور روحانیت نشان داده می شود مثل خدمت در آشپزخانه بیمارستان ها، سم پاش به دست گرفتن و کوچه ها را گندزدایی کردن و امثال اینها و این همه مانور رسانه ای در مورد آن دادن و غفلت از کارکرد اصلی و عالمانه روحانیت، توقع نابجایی است که از عالم دین در ذهن ها ساخته می شود.

بیان راه حل خروج از بحران ها و تولید کتاب و مقاله علمی در کوتاه ترین زمان ها و حضور علمی و معنوی علمای بزرگ و طلاب فاضل و جوان، از مهم ترین وظایف روحانیت می باشد که باید همین وجهه از روحانیت به عنوان شاخص اصلی در رسانه ها مورد انتظار باشد یا مورد انتقاد قرار بگیرد؛ البته در کنار این وظیفه اصلی پرداختن به امور جزیی تر وخدمت به خلق ولو به اندازه بیل، جارو و... به دست گرفتن و دلی را شاد کردن از ارزشمندترین کارها نزد خداوند متعال است.

البته مدیران محترم حوزه های علمیه به عنوان متولیان اصلی این مرکز مهم شایسته است در برنامه ریزی های کلان و جزئی در تربیت علما و طلاب انقلابی و جهادی این نکات بسیار مهم را مد نظر قرار دهند.

امین کریمی -  طلبه سطح ۴ حوزه علمیه قم

انتشار یادداشت در خبرگزاری حوزه به معنای تأیید یا رد آن یادداشت نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha