جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زهیر دهقانی

حوزه/ وهابیت به دلیل پشتیبانی مالی و سیاسی وسیعی که از آن می شود، بیشترین هجوم خود را نه به کافران و مشرکان، بلکه به فرهنگ اصیل شیعه وارد می آورد. شبهات مرتبط با مهدویت در تیراژ وسیع در قالب کتاب، نشریه، لوح فشرده و ... در مناطق شیعه نشین و در تیراژ وسیع توزیع می گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اینترنت و فضای مجازی از بدو فراگیر شدن، گستره وسیعی از اطلاعات را در معرض همگان نمایان ساخت و پس از آن، انواع اطلاعات –صحیح و ناصحیح-  با کمترین هزینه و توسط هر شخصی در معرض عموم قرار گرفت. پس از آن بود که اندیشه ها و مکاتب گوناگون از این بستر جهت ارائه مطالب مورد نظر خویش بهره بردند و چندی نگذشت که فضای مجازی بستری برای تقابل و جنگ همه جانبه اندیشه ها گشت.  از آنجا که مذهب حقه تشیع به طور عام و عقیده مهدویت به طور خاص مخالف همه مکاتب و انگاره های انحرافی جهان است، هجمه ای همه جانبه علیه اسلام و تشیع و به طور خاص اندیشه و دکترین مهدویت در عرصه اینترنت به راه افتاد.

 خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت و گویی با حجت الاسلام زهیر دهقانی آرانی، معاون پژوهش پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی انجام داده است تا در ضمن پرداخت به تبلیغات ضد مهدوی در اینترنت و راه های مقابله با آن به برخی شیوه های مقابله دشمن با فرهنگ مهدوی در عرصه اینترنت و وب نیز اشاره کرده است که به این شرح است:

هجمه علیه مهدویت از گذشته بوده ولی امروز با توجه به فضای مجازی و سایبری این هجمه ها  در این فضا شدت بیشتری پیدا کرده است، لطفا کمی در این باره توضیح بفرمائید که منشأ این هجمه ها از کجاست؟.

سایت‌هایی که در برابر فرهنگ صحیح مهدویت موضع گرفته و مطلب می نگارند به دو صورت مقابله مستقیم و غیر مستقیم در برابر این تفکر می پردازند . منظور از مقابله غیر مستقیم، تقابل با فرهنگ مهدوی از طریق نفی اصول و پا یه های اسلام و مذهب شیعه دوازده امامی است که در حقیقت پشتوانه و تثبیت کننده این تفکر هستند . از این نمونه سایتها می توان به سایتهای ضد خدا، سایتهای ضد مذهب تشیع، سایتهای فرق ضاله و حتی سایتهای ضد اخلاقی و سرگرم کننده اشاره نمود.  مقابله مستقیم هم به تقابلی اطلاق می شود  که هدف آن مستقیما معارضه با تفکر مهدوی است که هم در سا یتهای مذکور و هم در سایتهای خاص به صورت صریح یا ضمنی دیده می شود.

 برای نمونه به سه دسته از این پایگاههای اینترتنی اشاره می کنم؛ نمونه اول، سایتهای وهابیت : وهابیت به دلیل پشتیبانی مالی و سیاسی وسیعی که از آن می شود، بیشترین هجوم خود را نه به کافران و مشرکان بلکه به فرهنگ اصیل شیعه وارد می آورد . شبهات مرتبط با مهدویت در تیراژ وسیع در قالب کتاب، نشریه، لوح فشرده و  ... در مناطق شیعه نشین و در تیراژ وسیع توزیع می گردد . سایت‌های وهابیت هم بیکار ننشسته و به اشکال مختلف و در زبانهای گوناگون به مقابله می پردازند .

 جالب آن است که بسیاری از این سایتها بخش فارسی بسیار قوی دارند و از فروم‌های عمومی قوی برخوردارند و در برخی بحثهای چندجانبه و به ظاهر بیطرفانه صورت می گیرد ولی به هنگام جمع بندی نظریه صاحبان سایت عرضه می شود و نظرات مخالف یا سانسور شده و یا در حاشیه قرار می گیرند.

 به یک نمونه در این رابطه در یکی از این سایتها  اشاره می کنم، "کتابهای اولیه شیعه در قرنهای سوم و چهارم و پنجم هجری بر این اتفاق است که مفکوره امام زمان افتراضی و خیالاتی است، و هیچ دلیل و برهانی بر ولادت او نیست. همه آقایان ”المرتضی“ و ”العمانی“ و دیگران می گویند که : ”ما با دلیلهای عقلی وجود این انسان را فرض می کنیم و هیچ دلیل و برهان تاریخی و علمی درستی بر وجود او نداریم.” فرضیه امامت الهی که بر پایه عصمت و غیبت او بنا نهاده شده، نظریه سیاسی اهل بیت نیست، این تئور ی ساخته وپرداخته متکلمین بوده و به اهل بیت بزور و بهتان نسبت داده شده است.

  نمونه دوم ؛ سایتهای بهائیت:  بهائیت که سابقه ای حدودا ۱۵۰ ساله دارد، با کمک انگلیس، اسرائیل و صهیونیست ها توانسته است از نظر مادی و تبلیغاتی پیشرفت زیادی نماید. این فرقه که از نظر عقیدتی و اخلاقی مشکل بسیاری دارد، جهت جذب هم کیش از روشهای جذاب و جدیدی بهره می گیردکه توجه به آنها بر برنامه ریزان فرهنگی امری لازم و ضروری است. با توجه به رستنگاه بهائیت و ظهور ابتدایی این فرقه از طریق فهم و بهره برداری غلط از فرهنگ مهدوی، می بایست توجه و یژه ای به هدفگیری این گروه به این فرهنگ داشت.

تهاجم این فرقه در برابر تفکر مهدوی در سایتهای ایشان اشاره کنیم؛ (اشاره نویسنده به برنامه به سوی ظهور بوده است) "در قسمتی از برنامه که به بحث در مورد مدعیان اختصاص داشت، مهمان برنامه ... با زدن تهمت دیوانگی و جنون به آن حضرت {سید علی محمد باب} ، به تکرار ادعاهای واهی پرداختند . ایشان با قرار دادن حضرت باب در زمره مدعیان دروغین مهدویت این نکته مهم را فراموش کردند که ایشان مدعی مهدویت نبودند بلکه خود مهدی موعود اسلام بودند و پیامبری راستین بودند ...

نکته بسیار جالب دیگر در سخنان همین مهمان محترم صحبت از مکان ظهور مهدی که در روایات مشرق ذکر شده و بنابه تعبیر خود ایشان مقصود علی الخصوص ایران می باشد . همچنین باید از حدیثی یاد کنم که باز همین مهمان ذکر کردند از امام صادق بدین مضمون که گروهی در آخرالزمان قیام می کنند که حقشان داده نمی شود باز قیام می کنند و کشته های اینها شهید هستند.

 تاریخ ، قیام بابیان را خوب بیاد می آورد و بدرستی که حق ایشان را ندادند و چه خونها که از ایشان نریختند و الحق و والانصاف که آنها شهید شدند.

 نمونه سوم؛  سایتهایی که تفکرات غلط در مورد عقیده مهدویت را عرضه می نمایند . این گونه سایتها که آگاهانه یا ناخودآگاه به رواج برداشت ناصحیح خود از فرهنگ مهدوی

می پردازند و در این زمینه از تعلقات شیعیان به مهدی موعود عج بهره می گیرند، به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

در دسته ای از این سایتها که حاوی تفکرات انجمن حجتیه و مشابه آن است هرگونه برخورد با حکومتها و یا برداشت سیاسی از اسلام را تا ظهور حضرت مهدی عج ممنوع می دانند. این طرز تفکر که از قضا بسیار مورد توجه استعمار قرار می گیرد، در برخی نوشته های اینترنتی هم دیده می شود.

 دسته ای دیگر دربردارنده شیوه های غلط ارتباط با حضرت و تبلیغ وسیع ملاقاتها، مشاهدات، کرامات، خوابها و موارد دیگر است که تأثیر مخرب این

برداشتها در صورت نبود پشتوانه صحیح عقیدتی قابل اغماض نیست.  یادمان نمی رود که هر از چندگاهی مکانی به واسطه ادعای حضور حضرت در آنجا مورد بهره برداری عده ای قرار می گیرد و حتی برای آن سایت هم ساخته می شود و پس از بررسی فریب و دروغ عاملان آن آشکار می گردد.

 دسته سوم شامل سایتهایی است که بدون ارائه بحثهای تخصصی حدیثی و علمی، به تطبیق شرایط کنونی با شرایط هنگام ظهور و ارائه زماندهی برای ظهور(!) می نمایند . مضرات این گفتارها در صورت عدم صحت در سلب اطمینان مردم بر کسی پوشیده نیست . باید توجه داشت بسیاری مطالب ذکرشده در بالا به صورت وبلاگی –که گستره ای رایگان و غیر قابل نظارت دارد- در حال انتشار و ارائه است.

نمونه چهارم؛  سایتهایی که حاوی تفکرات روشنفکران غرب زده و به دامان غرب پناه برده این روزگار است. این سایتها که از قضا مقالات نویسندگان آنها مورد توجه و مداقه بسیاری جوانان در عرصه دانشگاه هم قرار می گیرد، به طور مستقیم مثلا( با نوشتار) و غیر مستقیم(مثلا از طریق مصاحبه ها و کنفرانسها) مطالب غیر صحیح خود را عرضه می کنند.

این کارشناس  مهدوی بیان داشت: به نمونه ای از این مطالب که در سلسله مقالاتی با نام "امام زمان به چه کار فقها می آید؟" و توسط آقای اکبر گنجی ذکر شده توجه فرمایید:

"اگر کسی به دقت احادیث جلد سیزدهم بحارالانوار ملامحمد باقر مجلسی و اصول کافی کلینی را از نظر بگذراند، در خواهد یافت که برساخته ی امام زمان (فرزند امام یازدهم)، برساختهای کاملاً تاریخی است. یعنی، متعلق به فرهنگ و جامعه عربی است.

چه راهکارهایی برای مقابله با این باورهای غلط وجود دارد؟

 اولین و عمومی ترین راهکار، تقویت عقاید و باورهای دینی است . این تقویت و استحکام بخشی به ویژه در مورد باورهایی همچون ولایت و مهدویت -که دشمن روی آنها تمرکز بیشتری نموده و سعی در تخطئه و یا به انحراف کشیدن آنها دارد- ضروری می نماید. این راهکار عمومی بوده و هر انسان متعهدی که خود را در معرض تقابل و تهاجم می بیند، می بایست خود را مجهز به این سپر و سلاح بنماید.

 اگر نگاهی گذرا به برخی شبهه های نو در عرصه شبکه مجازی بیندازیم، شاید لازم ببینیم همه ما بازبینی مجددی بر عقایدی که تصور می کردیم آنها را به خوبی و به صورت استدلالی فراگرفته ایم، بنماییم.

 ایجاد سایتهایی جامع، پویا، به روز و چند زبانه در مورد مهدویت که بتواند عقاید مذهب تشیع را در مورد منجی آخرالزمان تبیین نموده و تمام شبهات و سؤالات مطرح شده در این زمینه را پاسخ گوید، راهکار مهم دیگر است. اگرچه جسته وگریخته در سایتهای مختلف به این موضوع پرداخته شده ولی نبود سایتی (و به عبارت دقیقتر پورتال) جامع و چندزبانه در این موضوع برای کاربران خارجی وحتی داخلی نمایان است.

به عنوان مثال چندی پیش به وبلاگی سر زدم که نویسنده آن جوان دانشجوی آمریکایی بود . او مطالبی را که در مورد "مهدی" شنیده بود در چند سطر آورده بود که برخی از آنها هم نادرست بود. من در قسمت نظرات او را کمی راهنمایی کردم ولی متأسفانه به علت نبود مرجع انگلیسی مناسبی نتوانستم او را به سایتی جامع رهنمون کنم.

جالب اینجاست که در یک نظر دیگر ذیل متن آن فرد، آدرس اینترنتی برای راهنمایی درج شده بود که مربوط به فرقه منحرفه احمدیه و قادیانیه بود!

 تربیت جهادگران مجازی در برابر تهاجم دشمن، دیگر شیوه تقابل است. این جهادگران باید آموزشهای مهارتی لازم در دو جنبه علمی و فنی) همچون علوم رایانه ای، زبان خارجی و (... را به طور دقیق و حساب شده ببینند. فراموش نکنیم که دشمنان برای مقابله با فرهنگ مهدوی از پشتوانه مالی و فنی بسیاری بهره می گیرند که نمود آنرا می توان در تعداد و تنوع و فن آوری سایتها، کتابها و نرم افزارهای آنان دید.

 ولی از آنجا که ما معتقدیم بعد علمی و کلامی شیعه قادر به پاسخگویی به هر شبهه و پیروزی در هر میدانی است، کافی است با تربیت و تبلیغ کاربران زبده فنی با این پشتوانه و عقبه عظیم به جنگ با دشمن برویم.این جهاد را می توان از طریق ایجاد وبلاگ های پاسخگویی، ورود به عرصه چت و حتی در مواردی حمله و هک نمودن سایتهای دشمن پی گرفت.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    کلمه سطر با ستر فک کنم اشتباه تایپی شده