جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماندگاری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ورود به ماه مبارک رمضان را نیازمند آمادگی برای استفاده درست و اصولی از این فرصت گرانبها دانست و تصریح کرد: برای استفاده حداکثری از فرصت بی بدیل ماه رمضان سه نوع برنامه ریزی لازم است؛ برنامه ریزی قبل از ماه رمضان برای کسب آمادگی، برنامه ریزی در حین فرصت برای مراقبت و برنامه ریزی بعد از فرصت برای تدوام سرمایه گذاری‌هایی که فرد روزه دار در طی ماه مبارک رمضان داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری، درباره برنامه ریزی قبل از ماه مبارک رمضان گفت: خدای تبارک و تعالی ماه رجب و شعبان را برای آمادگی ماه رمضان قرار داده و باید از فرصت‌هایی که این دو ماه پربرکت در اختیار ما گذاشته‌اند، برای آماده کردن خود استفاده کنیم.

کارشناس برنامه‌های معارفی سیما با اشاره به اینکه اولین شاخصه آمادگی برای ماه رمضان، کسب معرفت است، افزود: اینکه آدم بداند در چه ماهی و چه راهی وارد می‌شود، میزبانش چه کسی است و پذیرایی چیست، بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین معرفی‌های ماه مبارک رمضان را در خطبه شعبانیه از پیامبر اکرم(ص) می‌یابیم که می‌فرمایند: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ. هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری بیان کرد: این خطبه می‌گوید شما دعوت شده‌اید، دعوت خصوصی است. میزبان خداست. تک تک بندگان را دعوت کرده است. نفسها تسبیح است. خواب عبادت است. دعا مستجاب است. یک آیه قران ثواب یک ختم قرآن را دارد.

این کارشناس مذهبی برکت، رحمت و مغفرت را از برکات ماه مبارک رمضان دانست و خاطرنشان کرد: اگر زندگی ما برکت داشت گرفتار سرگردانی و مشکلات نمی‌شدیم، اگر زندگی ما رحمت داشت و وجودهایمان رحمت بود فقیری پیدا نمی‌شد و اگر زندگی ما قرین با مغفرت الهی بود تکرار گناه دیده نمی‌شد. این‌ها گمشده‌های زندگی انسان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان اینکه اصلی ترین آمادگی برای ماه رمضان، آمادگی معرفتی است، افزود: آمادگی دوم، آمادگی با طهارت است؛ ماه با فضیلت رجب و شعبان مخصوص استغفار است، مخصوصا در ماه شعبان که ماه رسول الله است.

وی با اشاره به اینکه خدا سه دستور در قرآن در رابطه با استغفار به ما داده است، گفت: در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران خدا به پیامبر(ص) می‌گوید: برای مردم استغفار کن. در آیه ۶۴ سوره نساء خدا می‌فرماید: ای پیغمبر برای کسانی که نزد تو می‌آیند و تقاضای استغفار می‌کنند استغفار کن. در آیه ۹۷ سوره یوسف هم فرزندان یعقوب نبی از او می‌خواهند برایشان از خدا تقاضای استفار کند. و مسلم است که مقام پیامبر(ص) از حضرت یعقوب بالاتر است و دعای ایشان ارزش بیشتری دارد.

وی افزود: خدا کاملا آدرس راه درست را داده و برای افزایش معرفت، از کانال همین مناجات‌ها و خطبه پیامبر(ص) و برای طهارت با کمک گرفتن از استغفار مخصوصا استغفار پیغمبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام برای ورود به ماه رمضان آماده شوید.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری آخرین عنصر برای آمادگی ورود به ماه رمضان را پیدا کردن قوت دانست و خاطرنشان کرد: خدا در قرآن می‌گوید: و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه . همه این را به جهاد اصغر در مقابل دشمن تفسیر کرده‌اند، در حالیکه می‌توان این آیه را به جهاد اکبر تفسیر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروزی جهاد اکبر و مبارزه با نفس و وسوسه‌های شیاطین اهمیت زیادی دارد افزود: ما باید هم قوت روحی پیدا کنیم و شبهات را دفع کنیم و هم قوت جسمی پیدا کنیم تا ان شاء الله خداوند به همه ما توفیق روزه داری در ماه مبارک رمضان و استفاده حداکثری از برکات این ماه پرفضیلت را عنایت فرماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha