پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تواضع

حوزه/ نماینده المصطفی در پاکستان عنوان کرد: تواضع و فروتنی از دیگر ویژگی‌های انسان عاقل و دارای حکمت است، برای نمونه سردار شهید سلیمانی یکی از افراد برجسته‌ای بود که در زندگی‌اش نسبت به مردم و رزمندگان و خانواده شهدا بسیار فروتن و متواضع رفتار می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت السلام و المسلمین محسن دادسرشت تهرانی در آئین بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم فریبا داوودی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران، که به صورت لایواینترنتی برگزار شد، اظهار کرد: درگذشت این بانوی عالمه و بزرگ، ضایعه‌ای دردناک برای حوزه‌های علمیه است و امیدواریم این بانوی مجاهده و فاضله، در روز قیامت همنشین حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار گیرد.

نماینده المصطفی در پاکستان افزود: بنده توفیق داشتم از سال ۶۰ با تاسیس مدرسه علمیه خواهران مسجد سلیمان در کنار حوزه‌ برادران در محضر ایشان به خدمت بپردازم و البته از ۴۰ سال قبل با خواهر داوودی و فعالیت‌های علمی‌شان آشنا شدم.
وی تصریح کرد: ایشان از روزهای اول طلبگی، در بین خواهران دارای ذکاوت و استعدادی عالی و از عقلی برتر برخوردار بودند و همین امر موجب شد در همان سالهای اول طلبگی از طلاب ممتاز حوزه باشند و مدیریت داخلی حوزه خواهران را بر عهده بگیرند.
حجت الاسلام داد سرشت طهرانی بیان کرد: هنگامی که خانم داوودی به قم منتقل شدند با حضور در مرکز حوزه‌های علمیه خواهران به خدمت پرداختند و چه بسا از موسسین این مرکز به شمار می‌رفتند و تا آخرین روزهای عمر بابرکت خویش، مشغول به خدمت بودند.
وی خاطرنشان کرد: بانوان بسیاری در طول سالها، از علم، فضل، اخلاق و قدرت حکمت ایشان بهره‌مند می‌شدند و به نظر می‌رسید نقطه برجسته در زندگی ایشان که اثرگذار بود، همان مساله حکمت و عقل ایشان است.
نماینده المصطفی در پاکستان عنوان کرد: حضرت امام(ره) در حق شهید رجایی فرمودند که ایشان عقلشان بیشتر از سن‌شان است و باید گفت چنین ویژگی در شخصیت بانو داوودی وجود داشت.
وی با اشاره به آیات و روایاتی در اهمیت عقل و حکمت گفت: خداوند در سوره بقره می‌فرماید که حکمت را به هر کس صلاح بداند عنایت می‌کند، حکمت به هر کس که عنایت شد، خیر کثیر دنیا و آخرت به او داده شده است و جز صاحبان عقل این را نمی‌یابند.
حجت الاسلام داد سرشت طهرانی افزود: عقل دو حیثیت دارد، یک حیثیت نظری و قدرت درک مجهولات و درک معلومات و دیگری قدرت درک حسن و قبح و زشت و زیباست و عقل در زندگی هر دو حیثیت را شامل می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه مهم عقل عملی در زندگی انسان تصریح کرد: عقل عملی قدرت شناخت خیر از شر را به انسان می‌دهد تا بر مبنای ان حرکت کند، و از هر چه زشتی بپرهیزد و به زیبایی خود را ملزم نماید و این مایه سعادت انسان می‌شود.
نماینده المصطفی در پاکستان بیان کرد: طبق روایات فراوان، عقل عملی همان قوام و ستون و پایه زندگی است، البته منظور از نداشتن عقل عملی، انسان مجنون نیست چرا که انسان مجنون تکلیفی ندارد و حجت، انسانی است که از عقل خود استفاده و از آنچه عقل می‌گوید اطاعت نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده است ملاک در مواخزه بندگان عقل آنهاست و خداوند براساس عقل، با بندگان برخورد و حسابرسی می‌کند همچنین امام باقر(ع) فرمود در کتاب جدم امام علی(ع) یافتم این حدیث را که ارزش هر شخص و قیمت او به اندازه معرفت و عقل‌اش است.
این استاد برجسته بیان کرد: خداوند توسط عقل انسان، او را هدایت می‌کند و به سعادت و تعالی می‌رساند و خداوند می‌فرماید یکی از حجت‌های او، عقل انسان است و تمامی این روایات ناظر بر عقل عملی می‌باشد.
وی گفت: در وصف صفات عاقل نیز علائمی ذکر شده است و رسول خدا(ص) می‌فرماید کسی که از عقل بیشتری برخوردار است، بیش از دیگران با مردم مدارا می‌کند و سازگاری او با دیگران بیشتر است و در هر صحنه‌ای که باشد موفق می‌شود زیرا با مردم سر سازش دارد و از طریق مراوده صحیح، امورات و وظایف خود را انجام می‌دهد.
حجت الاسلام داد سرشت طهرانی افزود: در حدیث دیگری نقل شده است که انسان عاقل ده صفت دارد و اولین ویژگی آن است که با نادان با حلم و صبر برخورد می‌کند،به طور کلی عقل عملی، ناظر بر رفتار و کردار انسان است.
وی تصریح کرد: اهل بیت(ع) و معصومین (ع) نیز بارها از جهالت مردم و نادانان، دچار آسیب می‌شدند اما با حلم و گذشت برخورد می‌کردند و این از ویژگی افراد دارای عقل و حکمت است، یکی از صفات برجسته انسان عاقل، حلم است، چنین انسانی در برابر ظلم و جفای دیگران، سخت‌گیری نمی‌کند و چشم می‌پوشاند.
نماینده المصطفی در پاکستان عنوان کرد: تواضع و فروتنی از دیگر ویژگی‌های انسان عاقل و دارای حکمت است، برای نمونه سردار شهید سلیمانی یکی از افراد برجسته‌ای بود که در زندگی‌اش نسبت به مردم و رزمندگان و خانواده شهدا بسیار فروتن و متواضع رفتار می‌کرد.
وی گفت: انسان عاقل اول فکر می‌کند و اگر آن کار خیر باشد به آن عمل می‌کند و این از ویژگی مهم افراد عاقل است، همچنین انسان عاقل، کلامی که در آن شر باشد به زبان نمی‌آورد.
حجت الاسلام دادسرشت طهرانی خاطرنشان کرد: با شناختی که از زندگی این بانوی فاضله در مسیر خدمت داشتیم، ایشان دارای عقل عملی و حکمت بودند و بسیاری از این ویژگی‌های مهم را داشتند، زندگی ایشان برای ما درس‌آموز است و ایشان از عنفوان جوانی به نیکی زندگی کرد.
وی افزود: او بسیار مردم دار بود و در انجام رسالت خود هیچ گاه کوتاهی نکرد و بسیار فاضله و با اخلاق بود و در زندگی شخصی در طول ۲۵ سال خدمت همسر و مادری نیک سرشت بود و فقدان ایشان هر روز بیش از گذشته احساس می‌شود.
نماینده المصطفی در پاکستان گفت: در بزرگداشت این بانوی بزرگ بیش از ۸۰ ختم قرآن کریم انجام شد و یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتیم.
وی تصریح کرد: ایشان بانویی تلاش‌گر، کوشا، خستکی ناپذیر، علاقه‌مند به خدمت و بسیار با گذشت بود، همان طور که نشانه‌های انسان دارای عقل علمی و حکمت از رفتار مشخص می‌شود رفتار ایشان نیز بیان‌گر حکمت و تدبیر بود.
حجت الاسلام داد سرشت طهرانی بیان کرد: این بانوی فقید در حقیقت یک اسوه و الگوی بسیار ارزشمند برای طلاب خواهر در رابطه با پایبندی به اخلاق و ارزش ها بود و در زندگی شخصی فردی موفق و در زندگی اجتماعی انسانی آگاه و فرهیخته بود و در مسیر مدیریت هیچ گاه به غیر از خدمت فکر نمی‌کرد و با درایت به امور رسیدگی می‌کرد و با سابقه ۴۰ ساله در مدیریت، حوزه از وجود ایشان محروم شده است.
گفتنی است مرحوم خانم داوودی بیش از ۲۵ سال تلاش مجاهدانه در حوزه‌های علمیه خواهران ۲۹ اسفند ۹۸ براثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha