شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید محمدنبی موسوی فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، با بیان اینکه امتحان داشتن و یا تمرینِ ورزشی دلیل موجهی برای ترک روزه‌داری نیست، گفت: مشاغل سخت اگر توان تعطیلی دارند تعطیل کنند، اگر توان کم کردن ساعت کار دارند، کم کنند؛ اگر می‌توانند قرض کنند و کار نکنند تا روزه بگیرند؛ اگر همه این‌ها نمی‌شود، می‌توانند نیت روزه کنند، به مسافت شرعی بروند و چیزی بخورند و برگردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در رابطه با ورود به ماه مبارک رمضان، نکاتی را بیان کرد.

وی با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، اظهارداشت: خداوند متعال در این آیه شریفه بیان می‌کنند «ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شد همان‌طوری که بر امت‌های گذشته واجب شده بود تا پرهیزگار شوید.».

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ظرف نزول قرآن است، گفت: سعی کنیم به عظمت این ماه معرفت پیدا کنیم؛ چراکه اولین ثمره شهر الصیام، «تقوا» و «از بین رفتن آلودگی‌ها» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد تصریح کرد: ماه مبارک رمضان مثل خود قرآن، مثل شب جمعه و امثالهم یک ظاهری دارد و یک باطن؛ باید ملکوت و باطن این ماه درک شود.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با بیان اینکه انسان هم ظاهر دارد و هم باطن، گفت: انسان ظاهربین فقط گرسنگی و تشنگی ظاهری را می‌بیند، حال‌آنکه خدای متعال وقتی به غذای جسم انسان می‌رسد می‌فرماید: «متاعا لکم و لانعامکم» متاع و غذایی است مشترک بین شما و چهارپایانتان؛ بعد دیگر انسان روح اوست، انسان عقل و قلب دارد. بعضی از عرفا صعود و نزول ملائکه را هنگام اذان و شب‌های قدر می‌دیدند و با قلب درک می‌کردند.

امام جمعه اهواز اضافه کرد: ماه رمضان ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده‌اید! البته گرسنگی و تشنگی جسمی برای انسان فوائد بسیار دارد. انسان هم موجودی است که می‌تواند خود را با آن وفق دهد. موسای کلیم چهل روز در میقات بدون آب و غذا زندگی کرد لکن هر سختی کشیدن و ریاضتی باید مطابق دستورات الهی باشد.

وی در پایان تصریح کرد: نباید همه ماه مبارک به فکر خوردن سحری و افطاری باشیم! بهتر و لازم است از سحرها بیش از سحری‌ها استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با اشاره به برخی دلایل مردم برای عدم روزه گرفتن، تأکید کرد: امتحان داشتن، تمرینِ ورزشی و امثالهم دلیل موجهی برای ترک روزه‌داری نیست! مشاغل سخت اگر توان تعطیلی دارند تعطیل کنند، اگر توان کم کردن ساعت کار دارند، کم کنند؛ اگر می‌توانند قرض کنند و کار نکنند تا روزه بگیرند؛ اگر همه این‌ها نمی‌شود، می‌توانند نیت روزه کنند، به مسافت شرعی بروند و چیزی بخورند و برگردند که کفاره را ساقط کند؛ البته روزه‌خواری ممنوع است؛ راه دیگر اینکه سحر برخیزند، سحری بخورند نیت روزه داشته باشند ولی در طول کار فقط به قدر ضرورت آب یا غذا بخورد تا کفاره‌ای لازم نباشد و فقط در روزهای دیگر سال قضا آن را به‌جا بیاورند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha