شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام آقایی مسئول پایگاه بسیج مسجد امام حسن عسکری پردیسان قم

حوزه/ مدیر قرارگاه مبارزه با کرونای مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان بابیان این‌که از همان روزهای اول شیوع بیماری این قرارگاه کار خود را شروع کرد، گفت: اقدامات بسیار زیادی در این مدت صورت گرفت که از این میان می‌توان به ضدعفونی کردن ۵۸ هزار واحد مسکونی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه   از منظر اسلام، مسجد فقط عبادتگاه نیست، بلکه کانون گرم زندگی ساز و سعادت آفرینی است که جنبش‌های انقلابی از آنجا ریشه می‌گیرد و وسیله و جایی برای اصلاح باطن اجتماع است.
 مسجد، مجلس شورای هر محله،، محل عبادت، مدرسه،‌ اندرزگاه، کانون خیریه و مرکز تربیت و تعاون اجتماعی است.

 پایگاه بسیج مردم و آگاه کردن، محل آشنا شدن به اسلام و کسب اعتماد مردم نسبت به یکدیگر است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به‌طوری‌که نیروهای فعال در مساجد به‌طور مستقیم در متن انقلاب شرکت کردند، به‌گونه‌ای که ازآن‌پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند؛ و در شرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشکیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران کرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.
مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان یکی از مساجدی است که در سال‌های اخیر محلی برای انجام کارهای انسان دوستانه بوده است که علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم و ساکنان در حوادثی مانند سیل و زلزله که در سایر نقاط کشورمان رخ‌داده این مسجد حضور فعالی داشته و علاوه بر اعزام گروه‌های جهادی، در تأمین مایحتاج سیل‌زدگان و مناطقی که دچار زلزله شدند اقداماتی را انجام داده است.
علاوه بر این در این روزهایی که شیوع بیماری کرونا شهرهای مختلف ازجمله قم را درگیر کرده است بازهم این مسجد در خط مقدم خدمت‌رسانی حضورداشته است.
به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با اقدامات این مسجد گفتگویی را با حجت‌الاسلام رحمت‌الله آقایی مدیر قرارگاه مبارزه با کرونای مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان انجام دادیم که در ادامه می‌آید:


این مسجد چه سالی تأسیس شد؟

 مسجد امام حسن عسکری (ع) واقع در شهرک پردیسان قم، خیابان دانشگاه، خیابان شهیدان تقوی پشت دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام در محله هزاره هشتم طلاب یا محله عسکریه از سال ۱۳۹۲ باهمت مجاهد انقلابی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی تأسیس گردید.
این مسجد از زمان تأسیس تاکنون با بهره‌گیری از تجربیات و مشارکت طلاب و اساتید محله، هیئت‌امنا، پایگاه بسیج و امام جماعت افتخارات قابل‌توجهی را کسب کرده که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
۱-    برگزاری انتخابات امنای مسجد به‌صورت دوسالانه و بارأی مکتوب نمازگزاران؛
۲-    برگزاری سالانه بیش از ۴۰ درس از دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم؛
۳-    کسب رتبه‌های برتر کشوری سه پایگاه مقاومت مسجد (بسیج طلاب، بسیج خواهران و بسیج محلات)؛
۴ -بسیج شهید صدر زاده: کسب مقام برتر در جشنواره مالک اشتر استان قم
۵-    بسیج حکیمه خاتون: کسب مقام کشوری و مقام برتر در جشنواره مالک اشتر استان قم
۶-    بسیج طلاب امام حسن عسکری علیه‌السلام: کسب مقام پایگاه برتر در بسیج طلاب حوزه علمیه قم و تقدیر از طرف مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه سال ۱۳۹۸
۷-    تعامل و بهره‌گیری با دستگاه‌های حوزوی و تبلیغی ازجمله: «دفتر امام‌جمعه محترم پردیسان، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، کرسی آزاداندیشی حوزه، اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، مرکز آموزش تفسیر و مربی نماز»
۸-    حضور و دعوت از شخصیت‌های برجسته اخلاقی، علمی و انقلابی مثل: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی تقریباً به‌صورت فصلی، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه‌های علمیه، مدیر امور اجتماعی سیاسی حوزه، مسئول کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه قم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امام‌جمعه پردیسان و مازندران و...»
۸-    هماهنگی و وحدت رویه مجموعه تشکل‌های مسجد (پایگاه‌ها، ورزشگاه و کانون فرهنگی خواهران و برادران) با محوریت امام جماعت
۹-توجه به نوجوانان و جوانان در قالب برنامه‌های علمی، تربیتی و ورزشی
۱۰- برنامه حلقات صالحین به‌صورت هر شب با رویکرد مربی روحانی محور
۱۱-    باشگاه رزمی ورزشی با حضور مربیان طلبه و کسب مقامات استانی و کشوری
۱۲-    برنامه‌های فرهنگی اردویی بسیج و کانون
۱۳-    توجه به آسیب‌های اجتماعی و خدمات عمومی محله و شهرک پردیسان
۱۴- ایجاد صندوق قرض‌الحسنه
۱۵ – ایجاد واحد امربه‌معروف و نهی از منکر بسیج، مشاوره خانواده، نشست‌های مطالعات زن و خانواده، حجاب و عفاف، فعالیت چشمگیر خواهران در عرصه‌های اجتماعی و خانوادگی، تشکیل قرارگاه فرهنگی متحد و منسجم همه تشکل‌ها و هیئت‌امنای مسجد با محوریت امام جماعت در ۱۲ مجموعه و در قالب ۱۸ مسئولیت از دیگر برنامه‌هایی است که در این مسجد اجراشده است.


در بحران‌های مختلفی که در کشور به وجود آمده گروه‌های جهادی این مسجد چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

به برکت حضور بیش از ۱۲۰۰ طلبه و استاد ساکن در محله هزاره هشتم طلاب پردیسان، نه‌تنها در مسائل عبادی بلکه مسائل اجتماعی کشور فعالیت قابل‌توجهی دارد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود
الف- زلزله کرمانشاه سال ۱۳۹۷
حادثه دل‌خراش زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ در ایام تبلیغی ماه صفر که داغی بر دولت ایران اسلامی بود که در مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام پردیسان در هر سه ظرفیت جمع‌آوری کمک‌های نقدی، اجناس موردنیاز زلزله‌زدگان و اعزام مُبلغ مشارکت داشت.
کمک‌های نقدی و وسایل را از طریق بسیج محلات تحویل سپاه استان قم و مبلغین را از طریق گروه‌های جهادی و گردان‌های تیپ مستقل ۸۳ امام صادق علیه‌السلام معرفی و اعزام کرد.
ب- سیل مناطق شمالی و غربی کشور فروردین ۱۳۹۸
در ایام بحرانی سیل در ایام نوروز ۱۳۹۸، در ابتدا مقداری از کمک‌های نقدی و معیشتی را به استان گلستان فرستاد. و با توجه به تصمیمات کشوری مبنی بر این‌که استان قم معین و مسئولیت پوشش مشکلات استان لرستان را بر عهده داشت. پایگاه بسیج مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام پردیسان با اطلاع‌رسانی عمومی در مسجد، محله و فضای مجازی بیش از ۱۹ میلیون تومان کمک‌های نقدی، سه نیسان بار وسایل موردنیاز و تعدادی از طلاب جهادگر را به استان‌های سیل‌زده لرستان و خوزستان اعزام کرد.

در زمینهٔ کرونا چه اقداماتی در این قرارگاه انجام‌شده است؟

با توجه به درگیری کشور با ویروس منحوس کرونا، مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام پردیسان از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ به‌صورت جهادی و مردمی فعالیت‌های خود را در ابتدا به شرح زیر آغاز کرد:
۱.    اطلاع‌رسانی، جذب و برنامه‌ریزی کمک‌های مردمی، نیروهای جهادی جهت بسته‌بندی و توزیع اقلام بهداشتی، اعزام مبلغ به بیمارستان، تهیه اقلام موردنیاز بیماران
۲.    توزیع بیش از ۱۶۰۰ بسته بهداشتی وزارت بهداشت
۳.    برگزاری نشست‌های تحلیلی و پاسخ به شبهات کرونایی در ابتدای اسفند ۱۳۹۸ به‌صورت حضوری در مسجد و بعدازآن در کانال اطلاع‌رسانی مسجد
۴.    اعزام مبلغین خواهر و برادر به بیمارستان‌های قم با همکاری گروه‌های جهادی طلاب
۵.    اطلاع‌رسانی کمک‌های مردمی به‌حساب امام جماعت مسجد در محله و فضای مجازی جهت مشارکت عمومی و تأمین نیازهای بیماران
۶.    تشکیل کمیته خدمات عمومی و اجتماعی مسجد با مشارکت امام جماعت، بسیج خواهران و برادران، امنا و محله یار جهت یکسان‌سازی رصد فقرا و بیماران، جذب منابع بیشتر و هدفمندی فعالیت‌های محله و مسجد در طول سال
۷.    اعلام آمادگی خرید مایحتاج بیماران و سالمندان و جانبازان محترم
۸.    طبخ غذا برای نیروهای جهادی و خانواده بیماران کرونایی قرنطینه در منزل از ۳ اسفند ۱۳۹۸ تا ابتدای ماه مبارک رمضان
به‌طوری‌که ایده طبخ غذا و کمپوت و عصاره گوشت برای بیماران به‌موقع اولین بار در استان قم از امام حسن عسکری علیه‌السلام پردیسان آغاز شد.
۹.    پیگیری نیازهای بیمارستان‌های درگیر با کرونا از طریق مبلغین محله در قالب:
    ۱۰. تأمین مالی ترخیص بیماران فقیر و هزینه ایاب و ذهاب آمبولانس
۱۱. تولید گان و ماسک
۱۲.    توسعه فعالیت‌های مسجد در قالب قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا با پوشش شهرک پردیسان (یک‌سوم کل پردیسان) و شهرک مهدیه طلاب با محوریت مساجد شش‌گانه آن‌که شامل مساجد امام صادق علیه‌السلام، خاتم‌الانبیا ، امام حسن عسکری علیه‌السلام، امیرالمؤمنین علیه‌السلام، فاطمه الزهرا (ع) و پایگاه شهرک مهدیه می‌شود.

در خصوص فعالیت‌های قرارگاه مردمی مبارزه با کرونا با محوریت مسجد بیشتر توضیح می‌دهید؟

از آنجاکه از طرفی مقام معظم رهبری در یکی از فرامین راهبردی خود فرمودند: «کار فرهنگی باید تشکیلاتی باشد» و از طرفی فعالیت‌های مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام فراتر از محل و شهرک پردیسان بلکه بخش‌هایی از قم و روستاهای اطراف را پوشش می‌داد. بسیج مسجد تصمیم گرفت تا نسبت به برنامه‌ریزی بیشتر فعالیت‌های مسجد تصمیمی به‌موقع و جامع بگیرد. لذا به پیشنهاد قرارگاه کریمه اهل‌بیت استان قم، مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام پردیسان محوریت فعالیت‌های جهادی مقابله با کرونا را در شهرک پردیسان و شهرک مهدیه طلاب از ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ با عنوان محله ۲۰۱ قرارگاه مردمی کریمه استان قم آغاز کرد.
فعالیت‌های قرارگاهی با حضور در جلسات توجیهی و آموزشی ستاد مرکزی قرارگاه واقع در قم، نیروگاه مجتمع نور آغاز و با آموزش مربیان سلامت با دریافت مدرک از مرکز بهداشت قم، جهت نحوه ضدعفونی، استفاده از مواد ضدعفونی هم‌چنین سازمان‌دهی و انتخاب مسئولین هسته‌ها و تشکیل کمیته‌های قرارگاه از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ شروع شد.
ناگفته نماند غالب فعالیت‌های مساجد به‌صورت داخلی و حمایت‌های محلی تأمین می‌شود و قرارگاه محلی وظیفه سازمان‌دهی کلان، عدم موازی کاری، پشتیبانی منطقه‌ای و استانی و ارائه ایده‌های جمعی که توسط مسئولین هسته مطرح می‌شود جهت هر چه باشکوه‌تر و منظم‌تر شدن امور بر عهده دارد.
 
در خصوص ساختار تشکیلاتی قرارگاه کریمه محله ۲۰۱ نیز توضیحاتی می‌فرمایید؟

با توجه به آغاز فعالیت‌های ستاد قرارگاهی استان و شرایط بحرانی بیماری کرونا، قرارگاه محله ۲۰۱ تصمیم به تدوین اساسنامه داخلی و شرح وظائف مسئولین هسته‌ها را در دستور کار خود قرارداد و با چند جلسه مشورتی اولین ساختار نظام‌مند فعالیت اجتماعی محلی را با تأسی از ستاد قرارگاه و متناسب با ایام کرونا به‌صورت کلی به شرح ذیل تدوین نمود.
الف. مدیر محله: که مسئولیت مدیریت و پل ارتباطی با ستاد مرکزی و هسته‌های مساجد را بر عهده دارد
ب. هسته‌ها: مسئولیت هر هسته بر عهده امام جماعت مساجد شش‌گانه بوده
ج. جانشین هسته: مسئولیت اجرایی و نماینده تام‌الاختیار امام جماعت و هسته‌ها هستند که بر عهده فرمانده پایگاه بسیج همان مسجد و یا قائم‌مقام فرمانده پایگاه است.
د. کمیته‌های تخصصی: شامل ۶ کمیته با وظائف زیر است:
 ۱. سازمان‌دهی و غربالگری: مسئولیت هماهنگی جلسات، مطالبات مدیر محله، مصوبات جلسات و رصد را بر عهده دارد.
 ۲. پشتیبانی و ضدعفونی: وظیفه تأمین اقلام و منابع هسته‌ها طبق مراکز ذی‌صلاح و مردمی را تأمین می‌کند.
 هم‌چنین در شرایط بحران کرونا وظیفه ضدعفونی معابر، خودروها و فضاهای عمومی و منازل را در دو قالب گروه‌های سیار ضدعفونی و احداث موکب سلامت ثابت انجام می‌دهد.
 ۳. سلامت معنوی: شامل تعدادی از طلاب مشاور که رصد بیماران کرونایی و قرنطینه، تقویت بنیه اعتقادی و دلداری جهت کاهش آلام جسمی و روانی، تهیه محتوای دینی به مبلغین و فضای مجازی،    پیگیری نیازهای معیشتی و مایحتاج بیماران نیازمند و تحویل مواد ضدعفونی و ماسک بیماران در منزل را بر عهده داشتند.
 ۴. رسانه و فضای مجازی: مسئولیت اطلاع‌رسانی، مستندسازی

 ۵. فرهنگی و آموزش: تهیه محتوای مناسب علمی و دینی جهت مسائل پزشکی و معنوی مردم، برگزاری مسابقات و پاسخ به شبهات کرونایی

 ۶. واحد خواهران: با یک مسئول خواهر جهت سازمان‌دهی فعالیت‌های خواهران و انتخاب کادر اجرایی


در پایان از خدمات شاخص آماری نیز می‌توانید ارائه بفرمایید؟

درزمینهٔ کمک‌های نقدی مبلغ ۷۲ میلیون تومان به‌حساب امام جماعت و مبلغ ۳۱ میلیون تومان نیز کمک‌های نقدی خواهران بود.
علاوه بر این ضدعفونی ۵۸ هزار واحد، تهیه ۵۲۰ بسته معیشتی، ۳۵ رأس قربانی، هزار و ۸۰۰ پرس نهار در کنار ده‌ها خدمات دیگر در این مدت صورت در این قرارگاه صورت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    یادش گرامی