جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آيت الله مهدوي

امام جمعه موقت اصفهان گفت: ارزش انسان به اندازه همت انجام کار است و اگر تصمیم بر انجام یک گناه و حرام باشد این نیز یک نوع همت است که همت بد و ناشایست می باشد و در مقابل همت بر رسیدن به حلال دنیا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، صبح امروز از طریق فضای مجازی در راستای سلسله مباحث اخلاقی در ماه مبارک رمضان با اشاره به اهمیت «همت» به عنوان یکی از بحث های مهم علم اخلاق اظهار کرد: همت به معنای عادت داشتن به صفتی است و وقتی آن صفت ملکه شد در تعبیر علم اخلاق به آن خلق می گویند که همان عزم و سعی عملی در انجام کاری است که در آن فرد هم تصمیم بر انجام کاری داشته باشد و هم سعی و تلاش کرده و مقدمات کار را فراهم کند.
وی افزود: در همت، استمرار و ادامه تصمیم و سعی لازم است و این به دلیل آن عادتی است که فرد پیدا کرده است و در حقیقت همت همان تلاش مستمر است که نتیجه تصمیم مستمر می باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان معنای همت در لفظ فارسی و عربی، عنوان کرد: به دنبال پشتکار و تصمیم دائمی و سعی فراوان به طور حتم باید کار مهمی که شایسته تکرار است وجود داشته باشد که از آن به متعلَق همت یاد می شود.
وی اضافه کرد: ارزش انسان به اندازه همت انجام کار است و اگر تصمیم بر انجام یک گناه و حرام باشد این نیز یک نوع همت است که همتی بد و ناشایست می باشد و در مقابل همت بر رسیدن به حلال دنیا وجود دارد.
امام جمعه موقت اصفهان، همت برای رسیدن به حلال دنیا را دارای ارزشی نسبی دانست و گفت: البته همت برای رسیدن به حلال دنیا چندان ناپسند نیست و این به دلیل آن است که دنیا ارزش این را ندارد که انسان خود را فدای آن کند، چرا که عقل می گوید همت خود را برای رسیدن به کمال مصروف کنید.
وی خاطرنشان کرد: شایسته است انسان همت خود را برای نائل شدن به انسانیت و فاصله گیری از حیوانیت و انقطاع از دنیا و اتصال به خدا و رسیدن به مقام زلفا و کمال نهایی که همان مهدی گونه شدن است مصروف نماید.
آیت الله مهدوی همچنین به مسئله داشتن همت برای دستیابی به جهش تولید نیز اشاره کرد و افزود: اهمیت همت در دستیابی به جهش تولید از آن جهت است که مردم در امور تولیدی و اقتصادی باید تلاش کنند تا دشمنان را در این زمینه ناامید نمایند، چرا که ابزاری که دشمن می خواهد ما را با آن وابسته به خود کند وابستگی اقتصادی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha