جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

حوزه/ حجت الاسلام حسین زاده گفت: رزمایش کمک مومنانه و دستگیری از مستمندان و فقرا عمل به سیره امام مجتبی(ع) است.

حجت الاسلام حسین حسین زاده برسمنانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، باشاره به کرامات در زندگی امام حسن مجتبی(ع)، گفت: «کریم» یعنی اهل کرم و بخشندگی بدون هیچ چشم داشتی و فقط برای خدا فقرا و ایتام را اکرام می کند و برای او فرقی نمی کند که نیازمندان در کدام مسلک و جریان قرار داردند.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: چون امام حسن مجتبی(ع) در میان ائمه معصومین(علیهم السلام) و اولیای الهی در طول زندگی شان، عملا اهل جود، کرم و توجه به فقرا و محرومان بودند به «کریم» موصوف شد و صفت کرامت و کریم در ایشان ویژه گشت و البته این به معنای آن نیست که امامان دیگر کریم نبودند؛ همه ائمه معصومین(علیهم السلام) کریم بودند، اما چنانچه امام ششم به صادق یا امام هفتم به کاظم یا امام هشتم به صفت رضا شهره شده اند، امام حسن مجتبی(ع) هم صفت کریم شدن او، صفات دیگر وجودش را تحت الشعاع قرار داده شده و به آن موسوم و موصوف گشت.

حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی در ادامه به بعضی از کرامات امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: اولین کرامت حضرت، در مقابل دشمنان است. شواهد فراوانی در زندگی امام حسن مجتبی(ع) وجود دارد که علاوه بر دوستان، نسبت به دشمنانشان که بیشتر نادان و جاهل بودند؛ رفتار کریمانه اش باعث تغییر و منقلب شدن آنها می گشت.

امام جمعه امامزاده عبد الله آمل، انفاق اموال در راه خدا را از دیگر کرامات حضرت برشمرد و عنوان کرد: حضرت مجتبی(ع) دوبار همه دارایی خویش و سه بار نصف مال خود را در راه خدا انفاق و احسان کردند. علمای شیعه و اهل سنت آن را در کتابهای خود نقل کرده ‏اند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که یکی از کرامات حضرت آزاد کردن برده در برابر یک شاخه گل بود، افزود: انس بن مالک می گوید  روزی کنیزی شاخه گلی برای امام حسن محتبی(علیه السلام) هدیه آورده است امام هم در مقابل او را آزاد کرد. به امام گفتم شما به خاطر یک شاخه گل آن کنیز را آزاد کردی؟ امام فرمود: وَإِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗإِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا/ هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد. یعنی خداوند ما را چنین تربیت کرده است که هرگاه به شما سلام و درود و هدیه ای عنایت شد پاسخ آن را بهتر از آن بدهید و نیکوترازهدیه آزادی برای او در راه خدا نیافتم.

حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی گفت: در کتاب ینابیع المودة نقل شده است که امام حسن مجتبی(علیه السلام) لقمه نانی را درجای خلوتی دید، آن را برداشت و با چوبی آن را پاک کرد و به برده اش داد، و چون بیرون آمد آن را از آن برده طلب کرد و برده گفت: ای آقای من، من آن را خوردم! امام (ع) به او فرمود تو در راه خدا آزادی! و ادامه دادند از جدم رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: کسی که لقمه ای را افتاده ببیند و آن را پاک کرده یا بشوید و بخورد، خدای تعالی او را از آتش دوزخ آزاد کند، و من چنان نیستم که مردی را که خداوند از آتش دوزخ آزاد کرده به بردگی خود گیرم.

امام جمعه امام زاده عبد الله آمل ادامه داد: از دیگر کرامت حضرت، دعوت به مهمانی و پوشاندن لباس است. روزی امام مجتبی(ع) به جمعی از فقرا رسید که بر زمین نشسته و ذرات گوشت را در استخوان‌هایی که در دست داشتند، پیدا می کردند و می‌خوردند. هنگامی که امام را دیدند، از وی خواهش کردند که با آن‌ها هم غذا شود. اما نیز درخواست آن‌ها را پذیرفت و مشغول به غذا خوردن با آن‌ها شد و فرمود: «خداوند افراد متکبر را دوست ندارد». سپس آنان را به خانه‌ اش دعوت و خوراک و پوشاک هدیه کرد.

وی، عدم رد نیازمندان را از دیگر کرامت حضرت عنوان کرد و افزود: فردی از امام حسن (علیه السلام) پرسید؟ چرا به هیچ نیازمندی جواب رد نمی دهی؟ وامام هم در پاسخ فرمود: من گدای خداوند و چشم به او دوخته ام، شرم دارم که خود سائل باشم و سائلی را رد کنم خداوند همواره نعمت هایش را بر من فرو می ریزد و من هم عادت دارم که نعمت هایش را بر مردم فرو ریزم می ترسم اگر این عادت و برنامه را ترک کنم او نیز فضل و برنامه اش را وا گذارد.    

حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی  با بیان این که امروز جامعه اسلامی همه تلاشش این است به سیره عملی علوی، حسنی و حسینی عمل کند، گفت: در این راستا رزمایش کمک مومنانه و دستگیری از مستمندان و فقرا در حال برگزاری است و مقام معظم رهبری با آگاهی درست و به موقع توصیه به راه اندازی این رزمایش کردند و موجب شد قلب بسیاری از مردم شاد شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رستمی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    6 0
    با سلام. عالی بود.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    2 1
    خیلی خوب بود
  • bi nam IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 1
    میشه کوتاه تر و خلاصه شو میگفتین