سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 899913
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: بر اساس بیان امام باقر(ع) زیان کارترین افراد آن کسانی هستند که دنیا را گرفته و آخرت را رها کنند همانطور که در روایات نیز آمده که انسان های زیانکار دین خود را به دنیایشان می فروشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه نشست های مجازی بیان معارف وحیانی قرآن در ماه مبارک رمضان، با اشاره به آیه «إِنَّ اَلْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ» گفت: قسم خوردن نباید در گفتار و امور انسان ها رائج باشد، به عبارت دیگر گاهی زیان با سعادت انسان برخورد دارد، یعنی سعادت از دست می رود و گاه نیز ضرر مهم است اما سعادت انسان ها در این مسیر به خطر نمی افتد.

وی ضمن اشاره به زیان و خسران مالی، با بیان این که آنهم درجاتی دارد و انسان گاهی زیاد و گاهی نیز کم ضرر می کند، خاطر نشان کرد: در مواردی نیز این ضرر به آبروی انسان لطمه وارد می کند همانطور که در آیه یازدهم سوره مبارکه حج خداوند متعال گروهی را معرفی می کند که ضررشان آشکار است.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان این که در قرآن اینطور می فرماید که این گونه افراد اگر دین برای آنان سودمند باشد، می پذیرند اما اگر ضرر، ناراحتی و گرفتاری ببینند، بر می‌گردند و این دین داری در قرآن بی‌ثبات عنوان می‌شود.

آیت الله سیدان با بیان این که بر اساس بیان امام باقر(ع) زیان کارترین افراد آن کسانی هستند که دنیا را گرفته و آخرت را رها کنند، ابراز کرد: در روایات فراوان نیز بدان اشاره شده که انسان های زیانکار دین خود را به دنیایشان می فروشند و از این حماقت بیش تر آن است که انسان دین خود را برای دنیای فرد دیگری از دست بدهد.

وی ادامه داد: امام هادی(ع) در روایتی چنین فرمودند که دنیا بازاری است که برخی در آن سود و برخی نیز ضرر می‌کنند، بنابراین در این بازار، عمر سرمایه و سود کار خیر بوده و کارهای نادرست زیان شمرده می شوند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    بدبخت و حقیر کسی است که به افرینش خود و جهان اهمیت ندهد و در زندگی حیوانی فاقد تفکر و ایده و هدف ، با تقلید از عقاید و تلقینات و تبلیغات و فرامین دیگران زندگی کند. ارزش انسان به اندیشه و استقلال رای و عمل است در غیر اینصورت با درندگان و چرندگان در زنجیر یا افسار تفاوتی ندارد.
  • m IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    عامل گمراهی افراد، بی عقلی و تنبلی و بی میلی به مطالعه و تحقیق است که تابع ادعاها و تبلیغات و شایعات، و از عقاید دیگران تغذیه میکنند.