جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
منذر حکیم

حوزه/ قرآن کریم کتاب هدایت الهی و تنظیم کننده روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی است؛ رجوع به قرآن نیز همانند روزه، کف و قله ای دارد که قرائت آن، کف رجوع به آیات الهی و بلندای آن تدبر و تفکر در آیات است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید منذرحکیم در نشست علمی «نقش روزه در تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی»، که به همت مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، ضمن تبریک ولادت باسعادت امام حسن مجتبی(ع)، شب‌ های قدر را اوج روزه‌داری در ماه خدا دانست و اذعان داشت: در روزه داری، کف و قله ای متصور است که کف آن، خودداری از محرمات و مبطلات روزه و قله آن، پرهیز از حرام های الهی است که نقطه اعلای آن در فکر نکردن به گناه نهفته شده است.

وی به رابطه روزه داری و قرآن اشاره نمود و اذعان داشت: قرآن کریم کتاب هدایت الهی و تنظیم‌کننده روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی است؛ رجوع به قرآن نیز همانند روزه، کف و قله ای دارد که قرائت آن، کف رجوع به آیات الهی و بلندای آن تدبر و تفکر در آیات است.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم با بیان این که در قرآن خداوند انسان را مخاطب قرار داده است و با تلاوت آیات الهی، انسان کلام الله را برای نفس خویش بازخوانی می‌ نماید، خاطرنشان کرد: انسان با روزه داری، از آثار وضعی برخوردار می شود که سلامت جسمی و روحانی آن جزو این موارد است.

سخنران نشست در ادامه به روایتی از اهل بیت(علیهم السلام) اشاره نمود و ابراز داشت: انسان در نماز با خداوند متعال ارتباط برقرار می نماید و نماز در حقیقت، دعا و راز و نیازی است که انسان را به درجات عالی می رساند.

وی ضمن تشریح انواع دعا، دعا و درخواست از ذات اقدس الهی و اظهار نیاز به باری تعالی را بسیار مهم دانست و ابراز داشت: ابراز نیاز و فقر انسان به درگاه الهی و حرکت نیازمندانه به سمت بی نیاز بی نهایت، انسان را به درجات معنوی والایی خواهد رساند.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم در بحث روابط خانوادگی و اجتماعی، به تأثیرات روزه در این زمینه اشاره نمود و اذعان داشت: معاشرت به معروف در میان همسران، در تحکیم بخشی به روابط خانوادگی و تقویت تفاهم ها و برقراری ارتباطات کلامی و عاطفی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به شعار سال و تأکید بر اهمیت جهش تولید، با بیان اینکه شعار جهش تولید در کشور اسلامی را باید در نظام خانواده ایجاد و تقویت نماییم و آن را به لایه های مختلف اجتماعی بسط دهیم، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان، محملی برای تحول آفرینی و خیزش به سمت تعالی است تا با بهره گیری از فرصت های بی‌ شمار، به سمت جامعه مهدوی(عج) حرکت نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha