جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: چرا گفته می‌شود قرآن در شب قدر نازل شد با وجود اینکه آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ: بخوان به نام پروردگارت که آفرید» نخستین آیه‌ای است که در مبعث حضرت رسول(ص) نازل شده و همه می‌دانیم که قرآن در مدت ۲۳ سال و به مرور زمان بر پیامبر خدا(ص) نازل شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از دفتر امام جمعه، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد درباره مفاهیم سوره قدر با بیان اینکه چند نکته در این سوره بیان شده است، اظهار داشت: نکته نخست این است که خداوند در ابتدای سوره می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فیِ لَیْلَةِ الْقَدْر: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم»؛ بر اساس این آیه، قرآن در شب قدر نازل شد چراکه ضمیر «ه» به قرآن بازمی‌گردد.

وی افزود: در سوره بقره نیز آمده است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ: ماه رمضان [همان ماهی] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است، همچنین در سوره دخان می‌خوانیم: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ: ما آن را در شبی فرخنده نازل کردیم»، از این آیات و برخی روایات برداشت قطعی داریم که قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: این سؤال وجود دارد که چرا گفته می‌شود قرآن در شب قدر نازل شد با وجود اینکه آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ: بخوان به نام پروردگارت که آفرید» نخستین آیه‌ای است که در مبعث حضرت رسول(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده و همه می‌دانیم که قرآن در مدت ۲۳ سال و به مرور زمان بر پیامبر خدا(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده است.

وی عنوان کرد: مفسران و محققان بر این نظر هستند که قرآن کریم یک مرتبه به صورت کلی بر قلب رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده و بار دیگر به مرور زمان و به صورت ترتیبی این نزول اتفاق افتاده است؛ همانند این‌که مجموعه قوانینی را به یک نفر بدهند اما هر یک از قوانین در زمان خاصی برای اجرای به او اعلام شود و بگویند هم‌اکنون زمان اجرای فلان قانون فرا رسیده است.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ادامه داد: بنابراین قرآن به صورت کلی در شب قدر بر قلب پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) نازل شده و پس از آن، آیات کتاب خدا به مرور و به صورت تدریجی نازل شده است؛ قرآن دلیل نزول تدریجی آیات کتاب خدا را این‌گونه بیان می‌کند: «لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَکَ: (ما آن را به تدریج نازل کردیم) تا قلبت را به وسیله آن استوار گردانیم، بنابراین این نزول برای استوار شدن قلب رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) و اجرای آیات توسط مردم است. 

وی با اشاره به اهمیتی که خداوند به شب قدر داده است، گفت: در سوره قدر می‌خوانیم: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شهَر: شب قدر، بهتر از هزار ماه است»؛ ما معمولاً در فارسی از عددهای هزار و یا هفتاد برای بیان «کثرت و زیادی چیزی» استفاده می‌کنیم مثلاً می‌گوییم «هفتاد سال هم نمی‌خواهم تو را ببینم» این جمله به این معنا است که من اصلاً دوست ندارم تو را ببینم، در اینجا عدد هفتاد بیانگر زیادی چیزی است و یا اینکه می‌گوییم «هزارتا کار دارم» یعنی که خیلی کار دارم، در عربی نیز همین‌گونه است عدد هزار گاهی بیان‌گر تعداد چیزی است و گاهی زیاد بودن و اهمیت کاری را بیان می‌کند.

امام جمعه اصفهان اضافه کرد: خدا برای اهمیت شب قدر می‌فرماید که ارزش و اهمیت این شب از هزار ماه بیشتر است، البته برخی از علما گفته‌اند یعنی هر عملی که در این ماه انجام شود، به میزانی ثواب دارد که همان عمل را در ماه‌های دیگر هزار مرتبه انجام دهیم.

وی یادآور شد: در ادامه آیات سوره قدر آمده است: «تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِهِّم مِّن کلُ أَمْر: فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای [تقدیر و تنظیم‏] هر کاری نازل می‏شوند»؛ البته برخی گفته‌اند منظور از «روح» همان جبرئیل و یا ملکی با مقام بالاتر از جبرئیل است، بنابراین فرشتگان در شب قدر بر روی زمین نازل می‌شوند، خدمت ولی خدا می‌رسند و تقدیرات مردم و هر کاری که آنان بدانند که تا سال آینده اتفاق می‌افتد را بیان می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مقدسی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    بسمه تعالی 1400.3.3 با سلام ، این فرمایش آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد - که در آیه شریفه "إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فیِ لَیْلَةِ الْقَدْر" ، ضمیر «ه» به قرآن بازمی‌گردد. بر اساس چه مستند قرآنی صادر شده است ؟ با تقدیم احترام : محمد مقدسی
  • یسنا IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    آسونه