پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست روحانیون هندی در مدرسه حجتیه

حوزه/ معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه نشست علمی «تبیین شاخصه‌ های سنجش علمای انقلابی با تکیه بر ثقلین» را به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام جهانی فرد، در نشست علمی «تبیین شاخصه‌های سنجش علمای انقلابی با تکیه بر ثقلین»، سخن گفتن از علم و عالم را جزو عرصه‌ های جدی، کاربردی و راهبردی زندگی برشمرد و دو صنف مهم جامعه را عالمان و حاکمان دانست و اظهار داشت: در روایت آمده است که عالمان، حاکم بر حاکمان هستند؛ از این رو، عالمان نقطه آغاز جامعه به شمار می روند و پس از آن، حاکمان و طبقات دیگر آغاز می شود.

وی دریافت جایگاه عالمان را در مدیریت اجتماع، سبب فهم کارکرد حضور آنان در جامعه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: مهم ترین بخش تأثیرگذاری اجتماعی، مربوط به عالمان است. اگر عالمی دچار انحراف شود، انحراف وی به بخش های دیگر جریان می‌ یابد و آنها هم دچار انحراف می گردند.

سخنران نشست با بیان اینکه اگر عالمان فاسد شوند، همه عالم را فساد می گیرد، این امر را ناشی از فراوانی قدرت نفوذ آنان دانست و افزود: آنان نقطه های شروع مدیریت و به هم پیوستگی اجتماع هستند.

حجت‌الاسلام جهانی فرد، در ادامه، گفت: کسی که در معرض علم قرار می گیرد، مسئولیتش دوچندان می شود؛ گفته می شود که در روز قیامت، از عامی هفتاد گناه بخشیده می شود، ولی از عالم حتی یک گناه بخشیده نمی شود و با این کلام، سختی حسابرسی عالم مشخص می شود. البته از سوی دیگر، اگر عالمی یک گناه انجام دهد، یک مجازات دارد، ولی انسان عامی دو مجازات دارد: یکی، به دلیل ارتکاب گناه و دیگری هم به دلیل جهلش و اهمال در کسب دانش.

وی با تأکید بر حساسیت علم، سوءاستفاده از علم و مقامات علمی را نکوهش کرد و در ادامه، با اشاره به شاخصه های فردی عالمان انقلابی بیان نمود: براساس آیه ۶ سوره سبأ، درک حقیقت، فهم حق و مواجهه با آن در شرایط مختلف، جزو ویژگی های عالمان است. با این حال، برخی عالمان آیات و نشانه های بارز الهی را می بینند، ولی تکذیب می کنند، زیرا درک حقیقت ندارند.

حجت‌الاسلام جهانی فرد با اشاره به اهمیت دریافت اطلاعات مهم و مسئولیت انسان در زمینه بهره‌برداری درست از داشته هایش، شاخصه دیگر عالمان مجاهد را گفتن حق در هر شرایطی دانست و ابراز کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: بیان دانسته هایی که انسان دارد، ستون دانش به شمار می رود. نشر دانش، یکی از وظایف عالمان است. عالم انقلابی باید حق را در هر شرایطی بگوید، ولو به زیانش باشد. بیان حق در هر شرایطی، نشانه ایمان است.

وی با بیان اینکه حتی در شرایط تقیه، عالمان مجاهد از حق دست برنمی دارند، تصریح نمود: کسانی مانند امام سجاد(ع) و امام کاظم(ع)، در بدترین شرایط حاکمیتی، با رعایت تقیه، اسلام ناب را به دست ما رساندند. اگر ایشان به دلیل فشار حاکمیت، این کار را نمی‌ کردند، بی شک به نتیجه نمی‌رسیدیم.

سخنران نشست ادامه داد: عالمان فقط از خدا خشیت دارند. اگر ترس در دل عالمی راه یابد، بی شک به مجاهدت نخواهد رسید و داشته های علمی، زمینه سقوطش را فراهم می کند.

وی، با بیان اینکه دین بخش نورانی علم است، به شاخصه دیگری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: روایات متعددی داریم که می‌ فرماید: داناترین مردم کسی است که از خدا بیش از همه می ترسد. ترس از خدا، به دلیل معرفت عالمان است و یکی از شاخصه های عالمان انقلابی برشمرده می شود.

حجت‌الاسلام جهانی فرد ادامه داد: کسی که خدا را بیشتر می شناسد، بیشتر از دنیا می گذرد و زهد می ورزد. این نکته، یکی از شاخصه های شخصی عالمان است.

وی، در ادامه، به معنای درست «زهد» اشاره کرد و اظهار داشت: از امام رضا(ع) پرسیدند: زهد در اسلام و نزد شما اهل بیت(علیهم السلام) چیست؟ ایشان پاسخ دادند: زهد بین دو چیز است: وقتی آدم چیزی را از دست می دهد، ناامید نشود و وقتی چیزی به دست می آورد، فرح و سرمستی نکند؛ ناراحتی به دلیل از دست دادن چیزی طبیعی است، ولی نباید ناامیدی شکل بگیرد. از سوی دیگر، به دست آوردن چیزی خوشحالی به همراه دارد، ولی نباید سرمست شد. زهد یعنی اینکه تلاطم نداشته باشیم.

سخنران نشست افزود: هر چه علم عالمان بالا می رود، تسلطشان به ناکارآمدی و هیچ بودن خویش بیشتر می شود و تضرعشان در پیشگاه خدا افزایش می یابد. تضرع در برابر خدا، یکی از شاخصه‌های عالمان مجاهد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید NL ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 0
    سلام مقاله مرا در مورد حدیث سند حدیث ثقلین بخوانید