شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جواد کریم خانی

حوزه/ کارشناس موزه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از بازگشایی مجدد موزه با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی خبرداد و گفت: اکنون با توجه به آمار پایین بازدیدکنندگان، فرصت مطلوبی برای بازدیدهای تخصصی از پنج هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در موزه حرم مطهر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  جواد کریم خانی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: با توجه به بسته بودن درب‌های حرم مطهر بانوی کرامت طی ۷۰ روز، موزه آستان مقدس نیز یک تعطیلی نزدیک به سه ماهه را تجربه کرد تا اینکه در روز جمعه ۹ خردادماه دوباره بازگشایی شد و اکنون پذیرای زائران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی است.

وی با بیان اینکه زمان بازدید از موزه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در روزهای عادی از ساعت هشت صبح تا ۱۹ عصر خواهد بود، افزود: این موزه در ایام تعطیل و روزهای جمعه نیز از ساعت ۹ الی ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

کارشناس موزه حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به تغییراتی که در موزه انجام شده است، گفت: در روزهای تعطیلی، خادمان به کارهای مختلفی از جمله پاک سازی مخزن، آفت‌زدایی آثار، هوادهی آثار، عکس برداری تخصصی و شناسنامه نویسی آثار که تا کنون فرصت مناسبی برای آن وجود نداشته پرداختند و موزه آماده خدمت‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه این روزها افراد کمی در موزه حرم مطهر حضور می‌یابند، افزود: جمعیت بازدید کنندگان موزه آستان کریمه اهل‌بیت(س) در روزهای قبل از کرونا با حضور توریست‌ها و زائران خارجی و همچنین کاروان‌های زیارتی و اردوهای مدارس و کارمندان نهادهای مختلف به روزانه بیش از ۵۰۰ نفر می‌رسید.

کریم‌خانی با اشاره به این‌که اکنون فصل زائر است و با رفع این بیماری تعداد بازدیدگنندگان موزه هم بیشتر خواهد شد، افزود: در راستای جلوگیری از شیوه ویروس کرونا و رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی در درب ورودی موزه ضدعفونی دست‌ها صورت می‌گیرد و با پیگیری‌های انجام شده در حد توان ماسک و دستکش برای بازدیدکنندگان تهیه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی موزه محل تجمع افراد نیست و فاصله‌ها رعایت می‌شود اما با این وجود در ورودی موزه تذکرات لازم به بازدید کنندگان داده می‌شود و تمهیداتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

کارشناس موزه حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها افزود: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ اثر در این موزه وجود دارد که در ایام تعطیلی موزه، تغییراتی در شیوه چینش آثار موزه انجام شده است و آثار جدیدی را هم به نمایش گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فضاهای جدیدی هم برای موزه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) درنظر گرفته شده است، اضافه کرد: ما در آینده تالاری را با عنوان حرم‌شناسی خواهیم داشت که به طور مفصل و ویژه آثار تاریخی متعلق به حرم مطهر که از دوره‌های صفویه و قاجاریه وجود دارد شامل درب‌های ورودی حرم، خشت‌های گنبد مطهر، درب ضریح قدیمی، کاشی‌های قدیمی کتیبه‌ای و کوکبی و کاشی‌های حاشیه مضجع حضرت معصومه سلام‌الله علیها که به عنوان قدیمی‌ترین کاشی تاریخ دار کشور محسوب می‌شود و در سال ۶۰۲ هجری قمری ساخته شده است در این بخش به نمایش در خواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha