شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم دکتر خدیجه جلالی

حوزه/ مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران گفت: یکی از تأکیدات خاص امام خمینی(ره) در بیانات و رهنمودهایشان، تلاش برای زمینه سازی در جهت رشد معنوی زنان جامعه بوده است.

خدیجه جلالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت سالروز ارتحال جانسوز خمینی کبیر(ره) اظهار داشت: امام راحل در کنار دیدگاه روشن و جامع نگرانه نسبت به قضایای مختلف، رویکرد و نگاه بسیار متعالی به حوزه زن و مسایل خانواده داشتند، تا آن جا که معتقد بودند وجود زن بر اساس نگاه اسلام می تواند مبدأ و منشأ بسیاری از تحولات در جامعه بشری باشد.

وی افزود: در اندیشه بلند حضرت امام (ره)، زن از مقام و منزلت والایی برخوردار است و این موضوع البته فراتر از بحث عفاف و حجاب زنان است، چرا که از نگاه حضرت روح الله (ره)، رشد معنوی و کرامت و شخصیت زن، مساله بسیار مهمی است و از آن سو وقتی بحث حضور اجتماعی زنان و فضایل اخلاقی آنان مطرح می شود، امام معتقد بودند که زنان از این حیث هم رتبه مردان هستند و ایشان همین دیدگاه را در پیشبرد اهداف نهضت و انقلاب اسلامی نیز داشتند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: امام خمینی(ره) همچنین توجه و نگاه خاصی به نقش و جایگاه مادری و همسری زنان داشتند، تا آن جا که به عنوان مثال معتقد بودند اگر فرزند از مادر جدا شود این مساله زمینه ساز بروز نابسامانی ها و ناهنجاری ها و مفاسد گوناگونی می شود و از این رو در باب اهمیت مقوله تربیت فرزند بر اساس رویکرد اسلامی بر نقش ممتاز مادران جامعه اسلامی تأکید می نمودند.

وی با بیان این که از نگاه امام خمینی(ره)، کرامت و رشد معنوی زنان موجب تعالی و رشد جامعه می شود، ابراز داشت: تأکید امام راحل بر لزوم حفظ گوهر عفاف و حجاب زنان به خاطر این بود که این مساله زمینه مساعدی برای تحقق کرامت و رشد معنوی زنان جامعه فراهم می کرد.

جلالی ادامه داد: اگر در بیانات و رهنمودهای امام در صحیفه و جاهای دیگر دقت کنیم، متوجه می شویم که چقدر امام بر لزوم حفظ کرامت زن و تلاش برای ارتقای معنوی جایگاه زنان تأکید می کردند و این که در این صورت، زنان به جایگاه و شخصیت اجتماعی بالایی نیز دست می یابند.

وی گفت: تأکید امام در سخنرانی ها و پیام هایشان بر این بوده است که فعالیت اجتماعی زنان باید با حفظ کرامت و عفت آن ها همراه باشد تا به این وسیله زمینه رشد شخصیتی و رشد معنوی آنان نیز فراهم گردد.

مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران همچنین خاطرنشان کرد: اتفاقاً همین نگاه و رویکرد موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان جامعه ما تحولات خوبی یافته و به موفقیت های چشمگیری در عرصه های مختلف علمی، تحصیلی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، ورزشی و... با حفظ عزت و کرامت زن دست یابند.

وی افزود: از نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، نقش زنان در رشد علمی و فرهنگی جامعه یک نقش ویژه و ممتاز است چرا که ایشان معتقد بود اسلام دین مترقی است که بر اساس کمالات انسانی رهنمودهایی ارایه کرده که عمل به آن ها ضامن سعادت نوع بشر اعم از زن و مرد است.

وی با بیان این که امام معتقد بود که اسلام آن قدر که به زنان خدمت کرده، به مردان خدمت نکرده است، گفت: از این حیث ایشان اعتقاد داشت که توجه به آموزه ها و تعالیم اسلام باعث می شود که زنان موفق باشند و در عین حال شأن و شخصیت و کرامت آن ها به خوبی در جامعه بشری حفظ و بلکه تقویت گردد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha