سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سید مهدی میرباقری

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ریشه آسیب‌ها و مشکلاتی هم که در این انقلاب وجود دارد به قدرت نرم دشمن و نفوذ فرهنگی دشمن در دنیای اسلام برمی‌گردد، گفت: امام می‌دانست سختی‌هایی که انبیاء کشیده‌اند در مسیر انقلاب اسلامی ایران هم وجود دارد و تأکید داشت که بدون شهادت و هزینه دادن امکان مقابله با شرق و غرب را نداریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب سالگرد رحلت امام خمینی(ره) که در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، اظهار کرد: این ایام مصادف با سالگرد سه حادثه بزرگ تأثیر گذار بر ایران و جامعه جهانی شامل قیام ۱۵ خرداد، رحلت امام خمینی(ره) و انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی به سکانداری این انقلاب بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: در چند قرن اخیر بخصوص بعد از نفوذ تمدن جدید غرب در دنیای اسلام و تغییر شیوه زندگی مسلمانان و رشد مادی‌گری در دنیای اسلام و بروز نابسامانی‌ها و عقب افتادگی‌های مادی دنیای اسلام خیلی ها دلشان می‌خواست که اصلاحاتی را در دنیای اسلام انجام دهند تا موجب رشد اسلام و تدارک جبران عقب‌گردهای مادی در دنیای اسلام شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در حرکت امام خمینی(ره) تفاوت‌های اساسی با بقیه حرکت‌ها وجود داشت، گفت: اول این که تشخیص آنان از فتنه‌ای که جامعه اسلامی را تهدید می‌کرد با تشخیص امام خمینی(ره) متفاوت بود و دوم این که مقیاس کاری که  امام برای عبور از این فتنه بزرگ داشتند با مقیاس دیگران قابل مقایسه نبود.

وی افزود: خیلی از مصلحان وقتی می‌خواستند اصلاحات کنند چاره را در مدرن سازی کشور و دنیای اسلام می‌دیدند و در واقع راه‌حل‌شان برای عبور از این چالش‌ها یا از دل مکتب لیبرالیسم و سرمایه داری و یا از دل مکتب مارکسیسم بر می‌آمد و چاره کار را روی آوردن به الگوهای سرمایه داری و مارکسیستی می‌دانستند.

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: بر مبنای تحلیل حضرت امام خمینی(ره) ریشه این بحرانی که جامعه اسلامی و بشری را تهدید می‌کرد همان مکاتب شرقی و غربی بودند درحالی که بقیه چاره کار را در جایی می‌دیدند که خودش سر منشأ مشکل بود به همین علت می‌کوشیدند مسیر سعادت بشر را از مسیر بندگی خدای متعال و پیروی از انبیای الهی جدا کنند.

وی با اشاره به دو ایده مهمی که این مکتب‌ها دنبال می‌کردند، گفت: اولین ایده استغنا از تعالیم انبیاء الهی و وحی و دوم اکتفاء به عقل بشری برای رسیدن به سعادت بود و اگر ما از این تفکر پیروی می‌کردیم باید مانند آنها ارتباط خود را با آسمان قطع می‌کردیم در حالی که امام پیشرفت و تعالی را در رجوع به انبیاء و خداوند و اتصال به منبع فیض الهی تلقی می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آرمانی که امام خمینی(ره) برای حرکت و اصلاح در دنیای اسلام دنبال می‌کردند حرکت به سمت عصر ظهور و آرمان انبیاء الهی بود، افزود: مقیاس کار امام هم با آنها متفاوت بود و دنبال تحول بنیادین در مقیاس جامعه جهانی بودند و در آخرین روزهای حیاتشان در بیانیه‌ای که به مناسبت نیمه شعبان داشتند به صراحت فرمودند که انقلاب ما آغاز انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت ولی عصر(عج) است.

امام می‌دانست بدون شهادت امکان مقابله با شرق و غرب را نداریم

وی با بیان این که در این مسیر باید با سه‌گانه مارکسیسم، لیبرالیسم و صهیونیست و همچنین با قرائت های انحرافی از اسلام مبارزه کنیم، اظهار کرد: حضرت امام می‌دانستند که این درگیری‌ها وجود دارد به همین علت هیچوقت از درگیری فرار نمی‌کردند و تأکید داشتند که ما بدون شهادت نمی‌توانیم حرکت‌های مارکسیست و سرمایه داری را کنار بزنیم.

میرباقری با بیان این که از نظر امام خمینی(ره) راه انبیاء ارزش هزینه کردن را داشت، افزود: اگر گسترش توحید در عالم ارزش این را داشته که هزاران پیامبر الهی و اولیاء الهی با فراعنه و مستکبران بجنگند و به شهادت برسند برای ما هم ارزش خواهد داشت که در این راه به شهادت برسیم.

سختی هایی که انبیاء کشیده‌اند در مسیر انقلاب اسلامی ایران هم وجود دارد

وی با بیان این که همانطور که در مسیر انبیاء الهی سختی‌هایی بوده، در راه انقلاب هم سختی‌هایی وجود دارد، افزود: وجود سختی‌ها دلیل بر ناکامی نیست و قرآن با این تفکر مقابله می‌کند و گاهی در جنگ‌هایی مانند جنگ احد که مسلمانان ضربه سنگینی خوردند خداوند فرموده است که حقانیت منافات با سختی راه ندارد و این سختی ها عوامل رسیدن به موفقیت‌های بزرگتر هستند.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام خمینی(ره) در این مسیر موفق بودند، گفت: اتکا به خدا و نترسیدن از غیر خدا سبب شده که خداوند ملت خوبی را نصیب ایشان کرد که سختی های این مسیر را در کنار ایشان تحمل می‌کردند.

وی گفت: بعد از فروباشی بلوک غرب، درگیری میان دنیای اسلام به محوریت ایران و غرب مدرن مبتنی بر مکتب لیبرال دموکراسی با محوریت امریکا آغاز شد و تا کنون این درگیری به نفع ما تمام شده و ما آثار افول و غروب تمدن غرب و فروپاشی آمریکا را می‌بینیم اگرچه که این پدیده‌ها زمانبر هستند.

میرباقری با بیان این که در طول تاریخ در کنار دشمنی دشمنان، منافقان داخلی هم به آنان کمک می‌کردند، خاطرنشان کرد: این که ما بعد از انقلاب قدرت بدست آوردیم و دستاوردهای فراوانی داشتیم و توانستیم اندیشه های مکاتب غربی را تضعیف و اقداماتی که بر علیه ما کرده‌اند را خنثی کنیم نتیجه استقامت در مسیر حق است.

وی افزود: امام کاظم علیه‌السلام در روایتی فرمودند که مردی از قم به دعوت مردم به سوی حق می پردازد و جمعیتی دور او جمع می‌شوند که مانند پاره‌های آهن استوارند، طوفان‌هایی که بر علیه آنها ایجاد می‌شود آنها را تکان نمی‌دهد، از درگیری با دشمن خسته نمی‌شوند، در مقابل تهدیدهای دشمن نمی‌ترسند و بر خدا توکل می کنند و پایان این حرکت به نفع متقین تمام می‌شود.

ریشه مشکلات کشور به نفوذ فرهنگی دشمن برمی‌گردد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خیلی‌ها این روایت را به حرکت امام و امت اسلامی بر محور ایشان تطبیق کرده‌اند، اضافه کرد: چهل سال است که استقامت مردم ایران ادامه دارد و ریشه آسیب‌ها و مشکلاتی هم که در این انقلاب وجود دارد به قدرت نرم دشمن و نفوذ فرهنگی دشمن در دنیای اسلام برمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha