سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
جواد اردکانی
جواد اردکانی

حوزه/ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه شرایطی که در سینمای امروز می بینم تابع نظام سرمایه داری است، برای همین هم در چنین سینمایی تنها چیزی که اهمیت دارد موضوعات مادی است.

جواد اردکانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،  با نامساعد خواندن فضای حاکم بر سینما اظهار کرد: متاسفانه شرایطی که امروز بر سینما حاکم شده تابع نظام سرمایه‌داری است، یعنی تنها آثاری در این شرایط امکان ساخت پیدا می‌کنند که در آن سوددهی مالی حرف اول را بزند. این مسئله نیز از آنجا نشأت گرفته که یک نظام واحد تولید بر سینما حاکم نشده است. نکته  قابل توجه این است که در سینمای فعلی با وجود این‌که در ظاهر سینمای سرمایه‌داری بر کشورمان حاکم شده، اما به قواعد این سینما نیز پایبند نیستیم! چون در این شکل سینما همه گونه فیلمی فرصت ساخت پیدا می‌کنند.

وی افزود: مشکل دیگر اینجاست که فیلم‌های سینمایی  امروز با هزینه اندک تولید می‌شود تا به محض نمایش به سوددهی نزدیک شود. نکته دیگر که در سینمای ما وجود دارد این است که ما در سینما کشورمان تنها در پی تامین نیاز یک دسته از مخاطبان سینما هستیم که مشتریان همیشگی سینما هستند، اما جمعیت عظیم‌تری به فراموشی سپرده شده‌اند، اینکه چرا اکثریت افرادی که می‌توانند به سینما بروند دیگر مخاطب سینما نیستند یک دلیل روشن دارند، آنهم اینکه آنها آثاری که دوست دارند را بر پرده سینماها نمی‌بینند.

اردکانی تاکید کرد: من بخش خصوصی را در این رابطه  مقصر نمی‌دانم، چون آنها نیاز دارند تولیداتشان به سود دهی برسد، اما نکته‌ای وجود دارد که باید مدیران سینمایی آن را تامین کنند. آن این‌که باید ظرفیت مخاطبان فیلم‌های ایرانی به خارج از مرزها برسد، اما وقتی بازار فیلم ما تنها به داخل خلاصه می‌شود رسیدن به سود کار سختی خواهد بود، همین امر هم سبب شده فیلم‌های ایرانی روز به روز کوچک شوند تا بتوانند معادله اقتصادی حاکم بر این هنر صنعت را تامین کنند.

اردکانی تاکید کرد: فضای نامساعد حاکم بر سینما در شرایطی است که فیلم‌های ایرانی در حال رقابت با آثار خارجی نیستند، والا تصور کنید اگر اکران همزمان فیلم‌هایی خارجی در کشورمان میسر بود، عملاً آثار ایرانی نابود می‌شدند. این اتفاق هم به واسطه همان کوچک شدن روز به روز فیلم‌های ایرانی است.

این کارگردان فیلم‌های ارزشی گفت: شرایط موجود همچنین باعث شده فیلم‌های ایرانی از آرمان‌هایی که در ابتدای انقلاب در سینما وجود داشت فاصله گرفته و بیشتر به سمت کارهای سخیف هدایت شود.  با این توضیحات آینده سینما را در دو قالب می‌بینم. ابتدا فیلم‌هایی که با حمایت دولتی ساخته می‌شود. دوم کارهایی که صرفاً برای رضایت گیشه تولید شده و هیچ دغدغه ارزشی پشت آن وجود ندارد.

وی در پایان درباره فیلم‌های گروه هنر و تجربه تاکید کرد: فیلم‌هایی که در این حوزه تولید می‌شود و مخاطبانش نیز به شدت اندک است به مرور از بین خواهد رفت و دیگر همین اکران محدود نیز برایشان باقی نخواهد ماند، برای همین خیلی دور نیست که سینما ایران به طور کامل در اختیار فیلم‌های سخیف قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha