جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بقیع

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عراق برای بازسازی قبرستان بقیع آستین بالا زد

«حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای در سالگرد تخریب قبرستان بقیع اعلام کرد که تمامی جامعه بین الملل و سازمان‌های ذی ربط و کشورهای عربی و اسلامی باید به نقش جدی خود برای اعمال فشار بر عربستان جهت بازسازی بارگاه‌های ائمه در بقیع عمل کنند. وی تاکید کرد که دولت عراق دست به تلاش‌های جدی جهت تحرک در این خصوص بزند. الکعبی تخریب قبور ائمه بقیع را فاجعه بزرگ توصیف کرد و از دولت سعودی خواست تا بازسازی قبور ائمه بقیع را از سر بگیرد. این نماینده عراقی گفت که احترام به مذاهب اسلامی و اعتقادات ملت‌ها باید مقامات سعودی را وادار به ساخت ضریح‌های مقدس و پایان دادن به صفحه‌ای سیاه کند که ده‌ها سال طول کشیده و سرشار از درد و رنج بوده که هر سال برای مسلمانان تکرار می‌شود.

ایتالیا با جوامع اسلامی تفاهم نامه آزادی مذهبی امضا کرد

 در تفاهم نامه جدیدی که میان دولت و اتحادیه انجمن ها و سازمان های اسلامی ایتالیا به امضاء رسید، امامان جماعت از این پس می‌توانند به زندانیان مسلمان در زندان ها مشاوره معنوی برسانند.در تفاهم نامه جدیدی که میان دولت ایتالیا و اتحادیه انجمن ها و سازمان های اسلامی ایتالیا به امضاء رسید، به امامان جماعت اجازه می‌دهد تا به زندانیان مسلمان بازداشت شده در زندان‌های ایتالیا مشاوره مذهبی و کمک معنوی برسانند. این تفاهم نامه به دنبال توافق نامه ای است که ماه گذشته بین نخست وزیر ایتالیا جوزپه کونته و نمایندگان جوامع اسلامی در ایتالیا در مورد بازگشایی مساجد و نمازخانه ها به عنوان بخشی از واکنش فاز ۲ کشور در رابطه به شیوع ویروس کرونا منعقد شده بود، به امضاء رسید. توافق نامه ماه گذشته که میان نمایندگان مسلمان و مقامات رسمی دولت ایتالیا به امضاء رسید، به نوعی یک توافق نامه تاریخی محسوب می‌شد زیرا گامی در جهت به رسمیت شناخته شدن اسلام در ایتالیا بود. براساس اعلام وزارت دادگستری ایتالیا ، تقریباً ۱۰ هزار نفر  از  ۶۰ هزار زندانی که در زندان های ایتالیا محبوس شده اند خارجی هستند که بیشتر از کشورهای مراکش ، تونس و رومانی هستند. آخرین آمار رسمی نشان می دهد که ۷ هزار و ۲۰۰ زندانی مسلمان در زندان های ایتالیا هستند و ۹۷ امام جماعت و روحانی مسلمان در زندان ها به عنوان امام جماعت بوده و ۴۴ نفر نیز هنگام بازداشت به دین اسلام گرویده اند. با این وجود ، در معدود زندان های ایتالیایی زندانیان مسلمان دارای فضاهای اختصاص یافته برای نماز هستند  و شرایط کنونی پاسخ گوی تقاضاهای آن ها نیست. در مقابل، در هر زندان یک نمازخانه کاتولیک رومی وجود دارد که خدمات مذهبی به طور مرتب توسط کشیشان ارائه شده و بیشتر هزینه آن توسط توسط دولت پرداخت می‌شود. این تفاهم نامه توسط قاضی برناردو پترالیا ، رئیس اداره امور جزائی و یاسین لافرام اتحادیه انجمن ها و سازمان های اسلامی ایتالیا امضا شد.

مسلمانان نیویورک به تظاهرات ضدنژادپرستی پیوستند

درحالی که جمع کثیری از مسلمانان به تظاهرات مردم علیه نژادپرستی پیوسته اند، جمعی دیگر نیز ابتکار عمل را به دست گرفته  و در شهرهایی چون نیویورک به تظاهرکنندگان غذا، آب و ماسک می‌دهند.درحالی که راهپیمایی های گسترده در روزهای گذشته در سرتاسر ایالات متحده و سراسر جهان به قتل جورج فلوید به دست افسران پلیس مینه سوتا ادامه دارد، جمع کثیری از مسلمانان به تظاهراتها پیوسته و پابه پای سیاهپوستان حرکت می‌کنند برخی دیگر از مسلمانان در شهر نیویورک آمریکا نیز، به شیوه ای دیگر ابتکار عمل را به دست گرفته و برای حمایت از جنبش سیاه پوستان آمریکا، برای معترضی غذا و ماسک و آب معدنی فراهم کردند. در بروکلین ، نیویورک ، مسلمانان سازمان «گیوینگ بک»، یک سازمان خیریه اسلامی، یبش از ۱۰۰ ساندویچ، بطری آب خنک و ماسک صورت به تظاهرکنندگان دادند. محمد باهه بنیانگذار این سازمان عام المنفعه به خبرنگاران گفت: ما تصمیم گرفتیم در کنار تظاهرکنندگان بمانیم و به آن‌ها کمک کنیم زیرا آن ها برای عدالت ایستاده اند. وی خاطرنشان کرد: ابراز همبستگی با آنها بسیار مهم است زیرا  ممکن است دفعه دیگر یکی از اعضای خانواده یا جامعه خودم باشد که پلیس با زانو پا روی گردنش بگذارد و این تظاهرات صدای سرکوب شده و مظلومین را به گوش دنیا می‌رساند. باهه افزود: شرکت مسلمانان در این جنبش بسیار مهم است زیرا حمله به هر اقلیت، حمله به همه اقلیت ها است و اگر مسلمانان در مورد این مسئله سکوت کنند، وقتی نوبت به خشونت پلیس علیه ما می‌شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دیگران از جانب ما صحبت کنند. این گروه که از مرکز اجتماعی مسلمانان در سان ست پارک فعالیت می‌کند، ۶ سال پیش تاسیس شده و هر جمعه و شنبه به بی خانمان ها در منهتن غذارسانی می‌کند.

میانمار بازهم در آتش سوخت

 از برخی تصاویر ماهواره‌ای چنین بر می‌آید که نزدیک به ۲۰۰ خانه در ایالت راخین در شمال غربی میانمار به کلی تخریب شده اند. سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر تخریب این خانه‌ها را جنایات جنگی جدید در این منطقه میانمار دانست و تحقیقات مستقل بین المللی را برای شناسایی عاملان این جنایات خواستار شد. سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه اعلام کرد تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که دست کم ۲۰۰ خانه در تاریخ ۱۶ مه گذشته در روستای لتکار در ناحیه ماروک به کلی ویران شده است. «فیل رابرتسون» نایب رئیس سازمان دیده بان حقوق بشر در منطقه آسیا اعلام کرد: روش‌هایی که در حمله به این روستا و تخریب خانه‌ها به کار گرفته شده کاملا شبیه به روش‌هایی است که نظامیان میانماری در حملات گذشته خود به مناطق محل سکونت روهینگیا استفاده کرده اند. لازم است که هر چه زودتر یک تحقیق جدی و بیطرفانه در این باره صورت گیرد. گفته می‌شود که در حمله به این روستا هیچکس کشته نشده است چرا که تقریبا همه ساکنان روستا در ماه آوریل گذشته از بیم حملات نظامیان فرار کرده بودند. «کیاو زاو هلا» ۴۶ ساله که در یک اردوگاه آوارگان در همان نزدیکی روستا زندگی می‌کند در تماسی تلفنی تایید کرد که خانه اش به کلی ویران شده است. اما مقامات ارتش میانمار و همچنین مسئولان ارتش آراکان هر گونه مسئولیت در تخریب این روستا را رد کرده و یکدیگر را به تخریب این روستا که طبق اعلام دیده بان حقوق بشر می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود، متهم کرده اند. در سرکوب خونین سال ۲۰۱۷ ارتش میانمار نزدیک به ۷۴۰ هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیا را از کشور فراری داد. این اتفاق موجب شد عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد میانمار را به ارتکاب نسل کشی متهم کند. امروز در همین منطقه میانمار نظامیان این کشور با گروه مسلح ارتش آراکان که برای استقلال سرزمین‌های اقلیت راخین مبارزه می‌کند، می‌جنگند. از ژانویه سال ۲۰۱۹ ده‌ها غیرنظامی در خشونت‌های این منطقه کشته، صدها نفر زخمی و نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر آواره شده اند.

رادیو قرآن رتبه سوم شبکه‌های رادیویی رسانه ملی را کسب کرد

مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه جمله معروف انتقاد، سرمایه است، سرلوحه همه ما در مجموعه سازمان صدا و سیما است، اظهار کرد: برنامه تدارک دیدن برای رادیو و تلویزیون سخت است. صدای جمهوری اسلامی ۱۶ شبکه دارد که چهار شبکه آن قرآنی و معارفی است؛ یعنی یک چهارم شبکه‌های صدای رسانه ملی قرآنی و معارفی است. دبیر شورای معارف صدای سازمان صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه امروز چهار شبکه ۲۴ ساعته قرآن، تلاوت، ترتیل و معارف در حال فعالیت هستند، افزود: این مسئله فرصت و نعمت ارزشمندی است که باید قدر آن را بدانیم. ایزدی با اشاره به اینکه بقیه شبکه‌های رسانه ملی نیز به مسائل قرآنی و معارفی پرداخته‌اند، گفت: شبکه‌های رادیویی مختلف همچون شبکه رادیویی جوان، شبکه رادیویی ایران و ... نیز برنامه‌های تلاوت‌محور دارند و حتماً در برنامه‌های اذانگاهی برنامه‌های خوب قرآنی از این شبکه‌ها شنیده می‌شود. مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه البته برنامه اذانگاهی بیشتر باید در سایر شبکه‌های رادیویی برجسته باشد، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان از شبکه‌های ۱۳گانه رادیو به جز دو یا سه شبکه که شرایط پخش ترتیل را نداشتند، روزی یک ساعت تلاوت ترتیل می‌شنیدیم و حتی یک شبکه مجازی ترتیل نیز طراحی شده بود؛ یعنی اگر کسی قصد شنیدن تلاوت ترتیل از دیگر شبکه‌های رادیویی را داشت نیز این امکان فراهم بود. وی در ادامه در مورد موضوع برنامه‌سازی در رادیو و تلویزیون نیز بیان کرد: مفهوم مدیریت این است که از امکانات و داشته‌های خود طوری استفاده کنیم که این ظرفیت‌ها بیشترین رضایت و اثربخشی را داشته باشد. مهم این است که بتوانیم بر مبنای مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود دارد، کارها را به خوبی انجام دهیم. مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه امروز با بیشتر از ۱۰ نوع دسته‌بندی مخاطب مواجه هستیم، گفت: ساختن برنامه برای این تنوع قشری مخاطبان کار ساده‌ای نیست. البته در این زمینه ذی‌نفعانی مانند نهادهای قرآنی، اساتید و ... نیز وجود دارند که ایشان نیز از شبکه‌های رادیویی مطالبات خاص خود را دارند. وی با اشاره به اینکه تأمین این مطالبات باید با فرمول‌های ویژه‌ای انجام شود که بیشترین رضایت مخاطبان را فراهم کند، تصریح کرد: در شبکه رادیویی قرآن که متولی سه رادیو است، با دعوت از اساتید در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت می‌گیرد که بیشترین میزان رضایت مخاطبان به دست آید. مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به اینکه در نظرسنجی اخیر که طی ماه مبارک رمضان و در بین ۱۶ شبکه رادیویی انجام شد، رادیو قرآن به عنوان سومین شبکه از لحاظ مخاطبان انتخاب شد، اظهار کرد: امیدوار هستیم این‌گونه جلسات که به بررسی و تحلیل برنامه‌های رسانه ملی می‌پردازد، تداوم داشته باشد.

صدای اذان در مساجد قدیمی بغداد طنین‌انداز شد

دیوان وقف سنی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان بخشی از یک تلاش بی‌سابقه برای بازسازی و آماده‌سازی مساجد زیر نظر دیوان وقف اهل سنت که به دلیل وقایع امنیتی ناگوار،  در بیش از ده سال گذشته بسته بوده و بر اساس رویکرد ارتقاء همگرایی اجتماعی و آشتی داخلی، سعد کمبش، رئیس دیوان وقف اهل سنت، نماز عصر را در مسجد سور در منطقه جدید بغداد اقامه کرد و بار دیگر صدای اذان در این مسجد طنین‌انداز شد. مراسم افتتاح این مسجد با حضور تعدادی از مدیران کل این دیوان و جمعی از کارکنان این مسجد و بزرگان منطقه برگزار شد. کمبش در سخنان خود ضمن ابراز تشکر و قدردانی از نیروهای امنیتی و همکاری مردم منطقه در حفظ حرمت این مسجد و ضمایم آن تأکید کرد: امروز ما در جهت تقویت وحدت ملی خود و تأکید بر اینکه با وجود مؤلفه‌ها و طیف‌های مختلف در سختی‌ها و خوشی‌ها و در شرایط مختلف، ملتی یکپارچه هستیم، قدم بزرگی برداشتیم. کمبش تأیید کرد ما قصد داریم همه مساجد بسته را بازگشایی و مهیا کنیم تا در هنگام برداشته شدن ممنوعیت‌ها از سوی کمیته عالی بهداشت و سلامت، آنها برای انجام نماز آماده باشند. براساس این بیانیه، مردم این منطقه از طنین دوباره اذان در این مسجد پس از سال‌ها تعطیلی، ابراز خوشحالی کردند.

جامعه مدرسین با مجلس دست همکاری داد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی آمادگی خود را جهت کمک به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف (زید عزه العالی) رئیس محترم مجلس شورای اسلامی سلام‌علیکم

انتخاب جنابعالی به‌ ریاست مجلس شورای اسلامی با رأی اکثریت قاطع نمایندگان را تبریک ‌می‌گوییم و دوام توفیقات شما را در خدمت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئلت می‌نماییم. امیدواریم اکنون‌که شما و دیگر منتخبان ملت در جایگاه مهم نمایندگی ملت در مجلس شورای اسلامی مجال و توفیق خدمت یافته‌اید، ایمان، شجاعت، ایستادگی و تأکید بر مبانی نظام و کار و تلاش مؤمنانه را متبلور کنید و در حوزه تقنین و نظارت، مشفقانه و مؤثر و به ‌دور از انگیزه‌های شخصی، کار و مدیریت جهادی را به منصه ظهور برسانید. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جایگاه نمایندگی را امانتی شرعی و دارای تکلیف حقوقی و اخلاقی سنگینی می‌داند و در همین راستا نکاتی را یادآوری می‌کند: ۱. رهنمودهای مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی چراغ راه شماست و التزام عملی به این توصیه‌ها شما را در خدمت به مردم و نظام اسلامی موفق و سربلند می‌کند. ۲. توصیه اکید داریم به ‌دور از دسته‌بندی‌های سیاسی فقط به آرمان‌های فطری و انسانی انقلاب اسلامی توجه داشته باشید و در همه تصمیمات و بزنگاه‌ها بر اصول انقلاب ایستادگی و پافشاری کنید.۳۳. لازم است در امر قانون‌نویسی، شرع مقدس و حدود الهی رعایت شود. رعایت ضوابط و حدود شرعی فلسفه ارسال پیامبران و جان‌مایه آرمان‌های انقلاب اسلامی است. ۴. در مسئله مبارزه‌ با مفاسد اقتصادی قدم‌هایی استوار بردارید و زخم‌های چرکین فساد را با دستانی پاک جراحی کنید. علاج دردهای بزرگ اقتصادی، معیشتی و مشکل گرانی در کارشناسی و عمل مخلصانه است. ۵. مجلس باید استقلال خود را حفظ کند و در تصمیم‌گیری و عمل به تکلیف شرعی خود با مدنظر قرار دادن اهداف کلان نظام اسلامی، تصویب قوانینی جامع، کامل و گره‌گشا برای خدمت به اسلام و ارزش‌های انقلابی ملت را پیگیری کند. ۶. با تقویت نظارت بر عملکرد نهاد های متولی فرهنگ، برای رفع ولنگاری فرهنگی و بی اهتمامی به امر فرهنگ گام بردارید و برای ترویج معارف دینی و فرهنگ متعالی اسلامی، صریح و انقلابی تصمیم بگیرید. در این میان آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به حجاب، فضای مجازی و مانند اینها نیازمند تدوین قوانینی پایدار و راهگشاست. ۷. موانع گسترش عدالت را رفع کنید و با فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی و ریل‌گذاری جهت تحقق عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی، معیشت مردم و اقتصاد خانواده ها را در اولویت قرار دهید. ۸. زیرساخت‌های لازم برای تأمین سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تربیت نسل جوان، افزایش باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت باید با جدیت فراهم شود. لازم است در تقنین، مشکلات پیش‌ِ‌روی اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور رفع شود و در حوزه نظارت، عملکرد مسئولانی که زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌کنند، نقد شود. ۹. در تنظیم قوانین با نیت الهی و با درایت کارشناسانه جهت اصلاح نظام اداری و حذف قوانین معیوب اقدام کنید. با تنقیح قوانین می‌توانید برخی تبصره‌های قانونی و الزامات پرپیچ‌وخمی که قانون را در مرحله اجرا دچار پیچیدگی و ابهام می‌کند را رفع کنید. برخی کش‌وقوس‌ها و کاغذبازی‌های فرسایشی و در نتیجه فشل شدن کارها و حتی به بن‌بست رسیدن برخی طرح‌ها در اجرا، نتیجه قوانین معیوب و ضعیف است. ۱۰. تحقق بانکداری اسلامی و توجه به رهنمودهای مراجع عظام تقلید در اصلاح نظام پولی و مالی و اصلاح سیستم بانکداری را به‌عنوان یک ضرورت دنبال کنید. ۱۱. با توکّل به خدا و اتخاذ تدابیر شجاعانه، استحکام داخلی و قدرت درونی نظام اسلامی را تقویت کنید و نگذارید بگومگوهای سیاسی، وحدت ملی را خدشه‌دار و تخاصم و درگیری ایجاد کند. به همین منظور لازم است نظارت بر عملکرد نمایندگان و تقویت تقوای جمعی در مجلس به جد موردتوجه قرار گیرد. ۱۲. با التزام به مبانی شرعی و اخلاقی در نطق‌ها و اظهارنظرها، آرامش سیاسی و اجتماعی را تأمین کنید و در انجام وظایف نمایندگی با شناخت تکلیف شرعی در مناسبات بین قوه‌ای، حق خدا، انقلاب و مردم را ادا کنید. ۱۳. جایگاه جهانی و اقتدار ملی ما حاصل خون شهدا و مجاهدت مردم مؤمن و مقاوم ماست. حفظ این جایگاه و عزت ملت ما در مواجهه‌های جهانی و دیپلماسی خارجی از اهم موضوعات است. مجلس به‌عنوان یکی از نهادهای تأمین‌کننده عزت ملی باید در دشمن‌شناسی و ایستادگی در مقابل دشمن و توطئه‌های خارجی هوشیار و آگاه باشد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمادگی خود را جهت کمک به مجلس شورای اسلامی و ایجاد پل ارتباطی بین حوزه‌های علمیه و قوه مقننه اعلام و بر ضرورت ارتقای همکاری‌ها تأکید می‌کند. خداوند شما برادران‌ و خواهران عزیز را توفیق دهد و امیدواریم با نصرت و هدایت الهی بتوانید در دوران نمایندگی، فرصت‌های بزرگی پیش روی ملت ایران قرار دهید و منشأ اثرات ماندگار باشید.

آیت الله اعرافی پیام رهبر انقلاب به حوزه علمیه را اعلام کرد

 آیت الله اعرافی در دیدار مدیر مدرسه علمیه معصومیه قم، ضمن گرامیداشت ایام ۱۵خرداد و رحلت امام راحل، گفت: این روزها یکی از ایام الهی است که در تاریخ ۱۴۰۰ ساله، مانند آن پیدا کردن بسیار سخت و دشوار است. در حقیقت ۱۵خرداد گردش عظیم تاریخی بود که به نتیجه رسید. عضوشورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: ۱۵ خرداد، هسته اولیه آثار بعد از انقلاب است. این روز ریشه درخت تنومند انقلاب است که تا به اینجا رسید. وی عنوان کرد: نکته مهم این که این روز، گردش تاریخی حوزه است. گرچه ذات و شالوده حوزه سیاسی و اجتماعی است، اما ۱۵ خرداد حوزه را متحول کرد و عواملی که مانع حضور حوزه در ۱۵ خرداد و آن عرصه ها می شد را کنار زد و نور امام راحل در حوزه تجلی کرد و در این عرصه حوزه و روحانیت شهدایی را هم تقدیم نمود. پیام حوزه بعد از ۱۴۰۰ سالمدیر حوزه های علمیه با اشاره به کارکردهای حوزه و پاسخ گویی به نیازهای جامعه بیان داشت: حوزه در واقع باید قلب تپنده ای باشد که فکر و معرفت جامعه و جهان را اداره و مدیریت و معیشت همه برساحت های زندگی دیگر بشر را نور افشانی کند و برای ۷ میلیارد بشر و نسل های آینده آماده پاسخ گویی و تأمین نیازهای فکری و معرفتی باشد. انقلاب، امام راحل و امام خامنه ای این است که عنوان شده است. پیام حوزه هم باید همین باشد. آیت الله اعرافی گفت: نباید در این عرصه ضعف ها را غالب دید و یا خود را کم ببینیم، پیام حوزه و انقلاب این است که حوزوی باید و می تواند بالاتر از ظرفیت خود حرکت کند. با وجود بیداری عظیمی که حوزه ایجاد کرد و مولد آن بوده در عین تولید انقلاب، از انقلاب اثر پذیرفته است. رسالت حوزهمدیر حوزه های علمیه افزود: وقتی نامه ای برای شخصیت های دنیا می نویسم که حوزه در عرصه جهاد سلامت این فعالیت ها را انجام داده است، در عمل می بینیم که این فعالیت ها برای آنها چیز عجیب و غریبی است، در حالی که نباید این گونه باشد، چرا که ذات حوزه این است در همه فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی حضور داشته باشد. عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: مثلا وقتی جوانان جهادی در عرصه های اجتماعی حضور پیدا می کنند، بعضی ها حرف هایی در تأیید و یاد رد آن می زنند در حالی که ذات حوزه، حضور در عرصه های مختلف است. وی ادامه داد: سنت حوزه این است که حوزه و حوزوی، نسبت به هیچ حادثه و اتفاقی در جامعه، نظام و انقلاب حتی نسبت به کارهای بی اهمیت که کسی به سراغش نمی رود، نباید بی تفاوت باشد. عالمان بزرگ با حکمت و عقل و تدبیر به سراغ همه نوع خدمات در جامعه می رفتند و نسبت به اتفاقات جامعه بی تفاوت نبودند، همه کارها را انجام می دادند، حوزه ضمن این که کار ویژه و خاص برای خودش دارد، در جاها و حوادثی که کسی در آن حضور ندارد، باید حضور داشته باشد. مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه در برخی قلمروهای علمی، اجتماعی و سیاسی عقب نشسته است. اگر نظام از حوزه مطالبه کند، لازم است حوزه پاسخ گو باشد که چرا به موضوعات جدید وارد نشده و تئوری تولید نکرده است.امام جمعه قم بیان داشت: رهبری معظم انقلاب امید تازه ای به حوزه دارند، چرا که حوزه در این سالها کارکردهایی تولید کرده و سند چشم اندازی را تدوین کرده است. باید این امید را قدردان بود و برای آینده بهتر تلاش کرد. آیت الله اعرافی گفت: خود ما و نسل فاضل و انقلابی و فرهیخته حوزه باید نسبت به ظرفیت خود، باور و امید داشته باشد و کارهای بزرگی انجام دهد. ضرورت حضور حوزویان در همه صحنه هامدیر حوزه های علمیه در ادامه بر ضرورت حضور عالمانه و شجاعانه حوزه و حوزویان در همه صحنه ها تأکید کرد و گفت: البته نیازمند به ظرفیت سازی، تمهید و مقدمات لازم همراه با تربیت جامع و متوازن در مقیاس افراد و در سطح کلان حوزه هستیم تا بتوان کلیت حوزه وکلیت نیازها را پاسخ داد و در طرح آمایش و کار ویژه همین قضیه در دستور قرار گرفته است و در این رابطه برای اثر بخشی قطعا باید نهادهای دیگر هم پای کار بیایند و به حوزه کمک کنند. عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: موضوع دیگر که باید بدان اشاره کرد ضرورت آزادی، مشارکت طلبه و آزادی و مشارکت استاد است. باید تا جایی پیش برویم که طلبه بعد از چند سال راه و روش و منهج خود را خودش انتخاب کند، البته منظور از این آزادی، آزادی هوشمند است. وی عنوان کرد: موضوع دیگر جمع کردن دو مقوله دوگانه کادر سازی و تربیت نظریه پرداز در حوزه است. حوزه باید در عرصه کادرسازی تلاش کند و در عین حال افراد را به قله های بلند برساند و نباید این دو مقوله فدای دیگری شود. این مسئله هنوز به طور دقیق در مسائل آموزشی حوزه درست نشده البته با در نظرگرفتن همه مسائل قابل حل است. امام جمعه قم بیان داشت: بحث دیگر در مورد توجه به مهارت های کاربردی، نگاه به مسائل بین المللی و بحث دیگر پدیده طلبه دانشجو است که در مسائلی مانند نظریه پردازی و کادر سازی و محقق پروری می تواند بسیار کارگشا باشد. آیت الله اعرافی گفت: مدرسه معصومیه در بحث پدیده طلبه دانشجو باید محور قرار گیرد ودانشجو طلبه را راهبری کند و حتی می تواند در بحث وحدت حوزه و دانشگاه هم اثرگذار باشد و حتی در تراز بالاتر قرار گیرد یعنی تبدیل به برند فکری شود. مدیر حوزه های علمیه افزود: مسئله دیگر که نباید به آن بی توجه بود، موضوع هدایت علمی طلاب، شناسایی نخبگان، توجه به گروه های علمی اساتید، راه اندازی شبکه هایی از مدارس پیش رو برای انجام تحول در حوزه و... است.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان علیه کشورهای عربی سخنرانی کرد

«احمد الریسونی» رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مقاله ای عنوان کرد که عربستان، امارات، مصر و بحرین – که وی از آنها به «محور شر عربی» نام برده- برای تحقق اهدافی نظیر مقابله با بهار عربی و نابودی جنبش ها و جریان های اسلامی منادی اصلاح، عدالت و پیشرفت تلاش می کنند. الریسونی در مقاله ای تحت عنوان «اهداف چهارگانه محور شر عربی» که در سایت رسمی خود منتشر کرده، نوشت: اهداف چهارگانه محور شر عربی اصطلاحی است که «منصف المرزوقی» رئیس جمهور پیشین تونس برای توصیف کشورهایی که قطر را محاصره کرده اند، به کار برد. هدف این محور نابودی رویکردهای دموکراسی خواهانه ای است که به ملت ها حق انتخاب و نظارت بر حکام و نهادهای دولتی را می دهد. وی افزود: ابزار کار این کشورها برای تحقق اهداف خود، اختصاص اموال هنگفت، سازماندهی کودتاها و به راه انداختن جنگ ها و درگیری ها برای خرد کردن ملت ها و آرمان های آنهاست. رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه یادآور شد: از دیگر ابزار محور شر عربی برای دستیابی به اهدافش، اجیر کردن مزدوران، جنگنجویان و خبرچینانی از بین نویسندگان، اصحاب رسانه و هنرمندان است و آنها را برای قلدربازی، ترورهای مادی و معنوی، تشکیل ارتش مگس های الکترونیکی جهت دروغ پردازی، جعل حقایق و منحرف کردن افکار عمومی اجیر می کند. وی با اشاره به اینکه اصطلاح محور شر عربی حامل دو معناست ، افزود: معنای اول آن این است که محوری برای برخی از اشرار عرب می باشد و معنای دوم هم این است که این وصف با نفس شر در ارتباط است به این معنا که شر عربی گرد هم آمده و برای آن محوری شکل گرفته که از طریق آن فعالیت می کند. گفتنی است عربستان، امارات، بحرین و مصر پنجم ژوئن ۲۰۱۷ میلادی روابط خود را با قطر قطع کردند و اقداماتی را به بهانه حمایت قطر از تروریسم علیه این کشور اعمال کردند.

هند هم از تشرف به حج تمتع انصراف داد

حج تمتع امسال به دلیل شیوع کرونا و عدم اعلام آمادگی سعودی‌ها برای برپایی این مناسک عظیم در هاله‌ای از ابهام است. در روزهای گذشته با توجه به ناتوانی عربستان در تصمیم‌گیری و اعلام وضعیت برای حج تمتع، دولت اندونزی از حضور زائران این کشور در حج تمتع امسال انصراف داد و «فاچرول رازی» وزیر امور دینی اندونزی اعلام کرد: «دولت تصمیم گرفت که حج ۲۰۲۰ را لغو کند، چرا که مقام‌های عربستان سعودی در ارائه تضمین‌های لازم ناکام ماندند».با این تصمیم، کشوری که هر سال ۲۲۱ هزار زائر در ایام حج تمتع دارد و به نوعی به عنوان بیشترین حاجی را در ایام به شمار می‌رود، از حضور در مناسک حج تمتع انصراف داد. پیش از آن نیز کشور سنگاپور از عدم اعزام زائران کشورش به سرزمین وحی در ایام حج خبر داده بود. اکنون نیز با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا آغاز اعزام زائران به حج تمتع باقی مانده است، سومین کشور که دارای بیشترین حاجی است، از حضور در مناسک حج تمتع انصراف داد. به طوری که بر اساس منابع سعودی‌ها، کشور هند نیز انصراف خود از حضور در مناسک حج تمتع ۱۴۴۱ را اعلام کرده است. زائران کشور هند با ظرفیت ۱۷۵ هزار نفر امسال قرار بود با زائران سایر کشورها در سرزمین وحی حاضر شوند که به دلیل شیوع کرونا و عدم اطلاع رسانی سعودی‌ها درباره وضعیت برپایی حج تمتع، دولت این کشور از حضور مردم هند در این مناسک انصراف داد. (برای مشاهده ظرفیت هر کشور در حج تمتع به اینجا مراجعه کنید) با وجود این انصراف‌ها، دولت سعودی هنوز هم درباره وضعیت حج تمتع اعلام نظر نکرده است و به گفته یک منبع آگاه وضعیت حج تمتع تا ۲۹ شوال همزمان با اول تیرماه اعلام می‌شود. علاوه بر این، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در عربستان به ویژه شهر جده، مقررات جدیدی از سوی عربستان در این شهر اعمال شده است، به طوری که علاوه بر منع رفت و آمد عمومی از ساعت ۱۵ تا ۶ صبح، تمامی مساجد و حتی رستوران‌های جده نیز تعطیل شده است. همچنین پروازهای داخلی و خارجی و سایر وسایل نقلیه عمومی همچنان تعطیل است و فرودگاه جده به عنوان پرترددترین فرودگاه عربستان هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است.

جامعه الزهرا شرایط جدید معافیت را اعلام کرد

اداره سنجش و پذیرش معاونت آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام طی اطلاعیه شرایط جدید معافیت از آزمون سطح ۲ را به داوطلبان اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع داوطلبان آزمون ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقطع سطح ۲ می رساند افرادی که دارای یکی از ویژگی‌های ذیل هستند از آزمون معاف می‌باشند: دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر با معدل ۱۸ و بیشتر (در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی آنها با معدل ۱۸ و بیشتر باشد). تبصره: به جز دارندگان مدرک پیش دانشگاهی که می‌توانند بر اساس معدل کل مدرک دیپلم خود از شرط معافیت استفاده کنند، برای داوطلبان مقاطع بالاتر، معدل کل آخرین مدرک تحصیلی آنها مبنای معافیت از آزمون خواهد بود. دانش آموزان سال دوازدهم دبیرستان و هنرستان که معدل کل سال یازدهم آنها ۱۸ و بالاتر باشد. داوطلبان در حال تحصیل در سال آخر مقطع کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد که معدل آخرین نیمسال تحصیلی گذرانده آنها ۱۸ و بیشتر باشد. داوطلبانی که دارای یکی از شرایط بالا باشند، لازم است حداکثر تا ساعت ۲۴ روز جمعه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، کد ملی خود را به شماره ۵۰۰۱۲۵۱ پیامک نمایند. با توجه به پیش بینی صورت گرفته، مصاحبه این افراد در هفته سوم و چهارم خرداد ماه انجام خواهد شد. بعد از بررسی پیامک های دریافتی، پیامکی حاوی زمان ثبت نام در سامانه مصاحبه ارسال خواهد شد. داوطلب لازم است با مراجعه به سامانه ثبت نام مصاحبه نسبت به انتخاب ساعت و روز مصاحبه (در بازه زمانی مذکور) و تکمیل ثبت نام و ارسال مدارک خواسته شده اقدام نماید و در تاریخ تعیین شده با رعایت نکات بهداشتی برای مصاحبه در جامعه الزهرا حاضر شود. شایان ذکر است تمامی داوطلبان لازم است، علاوه بر ارسال تصویر مدارک خواسته شده در سامانه، اصل مدارک مُثبت معافیت خود را بر اساس دفترچه راهنمای ذیل در روز مصاحبه ارائه نمایند؛ در غیر این صورت امکان انجام مصاحبه وجود نخواهد داشت. یادآوری: شرایط قبلی معافیت (مندرج در دفترچه راهنمای آزمون) به قوت خود باقی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سامانه پذیرش جامعه الزهرا علیهاالسلام مراجعه کنید. گفتنی است؛ آزمون ورودی جامعه الزهرا علیهاالسلام در همه مقاطع تحصیلی ۳۰ خرداد ۹۹ به صورت برخط برگزار می‌شود.

مسجد کراچی در پی تهدید به بمب گذاری تخلیه شد

 تهدید بمب گذاری در مسجد شهر لیاقت آباد در کراچی پاکستان، باعث تخلیه کامل این مسجد در روز جمعه شد. در پی تماس تلفنی و خبررسانی کاذب مبنی بر حضور یک بمب در مسجد جام جم منصوری در لیاقت آباد ۵، ماموران پلیس و گروه های ضربت به محل آمده را تخلیه کردند. با حضور ماموران در محل، تیم خنثی کننده بمب موفق به پیدا کردن مواد منفجره نشدند و محل امن اعلام شد. به گفته مقامات مسجد، فرد ناشناسی با شماره «کمک به پلیس ۱۵» تماس گرفته و درباره حضور بمب در این مسجد هشدار داده است. به گفته وی پس از این تماس تلفنی آن ها بلافاصله به مسجد رففته و نمازگزاران، اعضای کمیته مسجد و طلبه حوزه علمیه را از محل تخلیه کردند. با این حال ، وی افزود ، تیم خنثی کننده بمب پس از آنکه هیچ ماده انفجاری در محوطه مسجد یافت نشد، آن را تماس کاذب اعلام کرد. نیروهای نظامی کراچی همچنان د رحال تلاش برای یافتن شخصی هستند که این تماس را گرفته است که تلفن همراه وی خاموش شده است. یک پرونده علیه تماس گیرنده ثبت شده است.

شورای اسلامی شیعه و دار الفتوای لبنان فتنه‌انگیزی میان مذاهب را محکوم کرد

 عبد الامیر قبلان، رئیس شورای عالی اسلامی شیعه لبنان تلاش‌های مشکوک به ایجاد فتنه‌های مذهبی میان لبنانی‌ها، ضربه زدن به وحدت ملی و اسلامی آنها در راستای خدمت به دشمنان دین و تحقق اهداف سیاسی دشمن صهیونیستی را محکوم کرد. قبلان اظهار کرد: اهانت به هر یک از نمادهای مذهبی بر اساس مخالفت ما با اهانت و ناسزاگویی به رموز مذهبی هر یک از طوایف و مذاهب، محکوم است. همچنین رئیس شورای عالی اسلامی شیعه لبنان با تاکید بر اینکه آموزه‌های اهل بیت به ما دستور مقابله با فتنه، احترام گذاشتن به تمامی نمادها و مقام‌های مذهبی و عدم اهانت به آنها با ناسزا و نفرین را می‌دهند، از مردم لبنان خواست از فراخوان‌های فتنه پیروی نکرده و منطق و خرد را به کار گیرند و با هر فراخوانی برای ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و مذهبی مقابله کنند. همچنین دار الفتوای لبنان نسبت به افتادن در دام فتنه‌های مذهبی و طایفه‌ای هشدار داد و تاکید کرد: درب‌های این مرکز برای آموزش کسانی که مفاهیم دین خود را درک نکرده‌اند، باز هستند. این مرکز در بیانیه‌ای با اشاره به برخی اهانت‌ها نسبت به عائشه،‌ همسر پیامبر (ص) تاکید کرد که این ناسزاها و توهین‌ها مربوط به تعدادی نادان انتقام‌جوست که نیاز به آگاهی‌بخشی دارند زیرا غافل‌اند و آموزه‌ها و مفاهیم و اصول اسلام را درک نکرده‌اند، آنها باید با توجه به این حدیث نبوی که می‌فرماید "من فقط مبعوث شدن تا خصلت‌های پسندیده اخلاقی را کامل کنم" باید اخلاق اسلامی را در پیش بگیرند. حزب‌الله و جنبش امل لبنان نیز پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به عاملان فتنه و استفاده‌کنندگان از آن هشدار داده و بر مخالفت خود با هر اقدامی که می‌تواند به تفرقه، اختلاف‌نظر و تنش وذهبی منجر شود، تاکید کردند. سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان نیز در واکنش به بیانیه دار الفتوای این کشور توییت کرد: "خطاب به تمامی شهروندانی که اهانت به ام المومنین عائشه آنها را جریحه‌دار کرده، می‌گویم به آگاهی و خرد پایبند باشید و به دنبال هیچ‌گونه واکنشی که آرامش داخلی را به خطر بیندازد و فضا را برای گروهی نادان جهت فتنه‌انگیزی میان مردم کشور فراهم می‌کند، نباشید."

عربستان نماز خواندن بر روی پشت بام مساجد را ممنوع کرد

وزارت ارشاد و امور اسلامی عربستان نماز خواندن بر روی پشت بام مساجد را عملی نادرست دانست و اعلام کرد که با چنین رفتارهای برخورد خواهد کرد. در یکی از مساجد در منطقه جازان عربستان با توصیه امام جماعت و به خاطر حفظ فاصله گذاری اجتماعی نماز جماعت بر روی پشت بام مسجد خوانده شد. وزارت ارشاد و امور اسلامی عربستان خیلی سریع واکنش نشان داد و اعلام کرد که چنین عملی نادرست است و نباید نماز جماعت حتی با وجود ویروس کرونا بر روی پشت بام مساجد خوانده شود. عربستان یکی از کشورهای عربی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن به شکل نگران کننده ای در حال افزایش است. با وجود آنکه کرونا هنوز در عربستان از بین نرفته است اما این کشور هم تا حدودی از محدودیت های خود کاسته و اجازه فعالیت برخی از مساجد را هم داده است.

آیت الله سیستانی به مردم عراق پیام داد

 آیت الله العظمی «سیدعلی سیستانی» از مراجع تقلید شیعه مقیم نجف در پی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق با صدور پیامی خواستار رعایت تدابیر پیشگیرانه از کرونا شدند.متن پیام حضرت آیت الله سیستانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در این روزهای سخت که شمار مبتلایان کرونا در مناطق مختلف عراق به ویژه بغداد به صورت بی سابقه در حال افزایش است، بار دیگر شما را به احتیاط بیشتر دعوت می کنیم و بر لزوم اهتمام به اجرای تدابیر پیشگیرانه ای که جناح های ذیربط نظیر دوری از اختلاط با دیگران، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها و ضدعفونی آنها توصیه می کنند، تاکید می کنیم. بنابر توصیه متخصصان، رعایت دقیق چنین اقدام هایی در پیشگیری از شیوع این همه گیری و کاهش شمار مبتلایان آن موثر است از این رو رعایت آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و امری ضروری است که سهل انگاری در مورد آن صحیح نیست به ویژه اینکه کشور از ضعف امکانات موجود برای ارائه مراقبت های پزشکی به تعداد روزافزون مبتلایانی رنج می برد که بیمارستان ها در حال پر شدن از آنها است. جلوگیری از انتشار این بیماری با تمام امکانات در شرایط فعلی، مسئولیت همگانی اعم از شهروندان و مسئولان است و باید همه در سطح این مسئولیت بزرگ باشند و در راه گذر از این مرحله دشوار با حداقل تلفات و تبعات با یکدیگر همکاری کنند. لازم است یادآوری کنیم که کادرهای پزشکی و پرستاری در انجام وظایف خود در زمینه معالجه مبتلایان و عنایت به آنها بار بزرگی را متحمل می شوند و به همراه خانواده هایشان با رنج های شدیدی روبرو می شوند که کمتر کسی میزان آن را می داند به طوری که جان خود را در این راه به مخاطره می اندازند و این در حالی است که تعداد مبتلایان در بینشان افزایش یافته است بنابراین همه باید از طریق اصرار بیشتر بر رعایت تدابیر پیشگیرانه از ابتلا به این ویروس در راستای کاهش درد و رنج های آنها تلاش کنند تا تعداد مبتلایان دو برابر نشود که باعث شود آنها متحمل بارهای اضافی شوند و بر سختی وظایفشان افزوده گردد. به این ترتیب با احترام به آنها خسته نباشید می گوییم و  تلاش های مستمر و فداکاری های بزرگ آنها را در راه خدمت به مردمشان و انجام وظایف دینی و ملی و انسانی ارج می نهیم و از خداوند متعال مسالت داریم که حافظ آنها باشد و به آنها اجر و خیر و سلامتی و برکت عنایت فرماید. و همچنین از خداوند متعال مسالت داریم که مبتلایان را شفای عاجل عنایت فرماید و بلا و این بیماری را از همه دور گرداند که او سمیع و مجیب است. گفتنی است ویروس کرونا تاکنون ۶ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۵۵۹ نفر را در ۲۱۰ کشور جهان مبتلا کرده و ۳۹۳ هزار و ۶۷۷ نفر نیز بر اثر آن فوت کرده اند. در عراق نیز تاکنون ۶ هزار و ۸۶۸ نفر به کرونا مبتلا که از این میزان ۲۱۵ نفر فوت و ۳ هزار و ۲۷۵ نفر نیز بهبود یافته اند.

آیت الله مدرسی درخواست تشکیل ارتش سلامت داد

 آیت الله العظمی «سیدمحمدتقی مدرسی» از مراجع معظم تقلید شیعیان در سخنرانی هفتگی خود که در دفتر کربلای معلی برگزار شد، نسبت به کوتاهی اجتماعی در تعامل با ویروس کرونا در عراق هشدار دادند و گفتند: این کوتاهی منجر به افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس شده است که دلیل آن عدم التزام و پایبندی بعضی از مردم به دستور العمل های بهداشتی می باشد. ایشان نسبت به فاجعه بهداشتی و اقتصادی که به تشدید شیوع ویروس کرونا و درگیری های داخلی منتهی می شود هشدار دادند. آیت الله العظمی مدرسی اظهار کردند: اینکه علی رغم تأکید مستمر مسئولین مختلف بر رعایت دستور العمل های بهداشتی، برخی به آن پایبند نیستند؛ دلیل آن این است که میان ملت و حکومت شکاف وجود دارد و ملت به خاطر فساد اداری موجود در میان مسئولین به حکومت اعتماد ندارند. ایشان ادامه دادند: هرج و مرج رسانه ای عراق و تأثیرات رسانه هایی که خواهان آزادی عراق نیستند و می خواهند که عراق مثل کشور های خود به دوران دیکتاتوری بازگردد، منجر به عدم اعتماد مردم به دولت شده است. آیت الله العظمی مدرسی از دولت عراق خواستند از طریق همکاری با ملت و تأسیس ارتش سلامت زیر نظر وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا، این شکاف را کمتر کند. ایشان همچنین از وزارت بهداشت عراق خواستند در خصوص کیفیت مقابله با این ویروس، یک کنفرانس مجازی با مشارکت وزیران بهداشت کشور های همسایه و منطقه برگزار کند.

آیت‌الله سبحانی به آیت‌الله هادوی تهرانی پیام تسلیت فرستاد

آیت الله العظمی «جعفر سبحانی» با صدور پیامی ارتحال والده آیت الله «مهدی هادوی تهرانی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) را تسلیت گفتند. متن پیام آیت الله العظمی سبحانی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

خبردرگذشت والده ماجده حضرتعالی را دریافت نمودم برای آن مرحوم علو درجه را ازخداوند متعال مسئلت دارم و به جنابعالی وجناب حجت الاسلام والمسلمین آقای شیروانی وبرای سایربازماندگان صبرجمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

کتاب "تاریخ تشیع" به زبان عربی ترجمه و منتشر شد

کتاب "تاریخ تشیع" به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زبان عربی ترجمه و منتشر شد. این کتاب که از سوی پژوهشگران "گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه" گردآوری و تألیف شده است، نگاهی کلی به تاریخ مذهب اهل بیت(ع) و پیروان آن از بدو تأسیس در زمان رسول الله(ص) تا نزدیک به زمان معاصر را در بر دارد. هفت فصل این کتاب ارزشمند به این ترتیب مدون شده اند: ـ فصل اول: "پیدایش تشیع"ـ فصل دوم: "تشیع از سقیفه تا عاشورا"ـ فصل سوم: "تشیع بعد از عاشورا تا عصر امام صادق(ع)" ـ فصل چهارم: "تشیع از شهادت امام صادق(ع) تا غیبت کبری"ـ فصل پنجم: "دولت های شیعه"ـ فصل ششم: "خانواده های شیعه"ـ فصل هفتم: "آثار علمی و فرهنگی شیعه"آقای «عباس اسدی» مترجم این کتاب به زبان عربی است و نام عربی آن را "تاریخ التشیع" گذاشته است. کتاب "تاریخ التشیع" در ۵۸۰ صفحه تنظیم و با شماره شابک ISBN: ۹۷۸ - ۹۶۴ - ۵۲۹ - ۸۵۴ – ۶ به وسیله انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر گردیده است.

گروه تروریستی سپاه صحابه داروساز شیعه پاکستانی را ترور کرد

حاجی "محمد رضا صدیقی" از شیعیان فعال شهر "مولتان" در ایالت پنجاب پاکستان ترور شد. این ترور در داروخانه خصوصی حاجی محمد رضا صدیقی در خیابان "معصوم شاه" در شهر مولتان رخ داد. عناصر گروه تروریستی سپاه صحابه این ترور را انجام دادند. شهرهای مختلف پاکستان طی سال های اخیر بارها صحنه ترور شیعیان این کشور بوده است و ده ها نفر از این شهروندان شیعه پاکستان در این سال ها در اقدامات تروریستی به شهادت رسیدند. شیعیان پاکستان بارها با برگزاری تجمع، تظاهرات و تحصن به کوتاهی دولت این کشور در حفاظت از شهروندان شیعه پاکستانی در برابر اقدامات گروه های تکفیری اعتراض کردند.

 

الازهر "پابجی" را حرام اعلام کرد

مؤسسه الازهر مصر با صدور فتوا، بازی موبایلی "پابجی" را حرام اعلام کرد. در فتوای الازهر آمده است: نسخه جدید این بازی کاربران را به رکوع و سجود در برابر بت‌ها مجبور می‌کند و بی شک این عمل گناه و حرام است. مرکز رسانه‌ای الازهر مصر اعلام کرد این مؤسسه پیشتر درباره بازی‌های اینترنتی که عقل جوانان را هدف قرار می‌دهند هشدار داده بود. در بیانیه الازهر آمده است برخی بازی‌های رایانه‌ای جوانان را از وظایف اصلی خود در حوزه کسب علم و دانش و انجام کارهای مفید دور می‌کند و موجب رشد رفتارهای خشونت آمیز و افزایش نفرت در میان آنان می‌شود و ممکن است منجر به آسیب به خود یا دیگران شوند. بنابر اعلام مرکز رسانه‌ای الازهر مصر، خطر بازی موبایلی پابجی و بازی‌های مشابه نه تنها موارد پیش گفته است بلکه بر عقاید کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد و در نسخه جدید این بازی سربازان باید برای کسب امتیاز بیشتر در برابر بت‌ها زانو بزنند و سجده کنند. در فتوای الازهر تأکید شده است هرگونه بازی اینترنتی که خشونت و مفاهیم غلط را ترویج کند و هدف آن‌ها تحقیر و تحریف دین باشد و به رکوع و سجود به غیر از خداوند سبحان دعوت کند و به مقدسات توهین کند حرام است. الازهر همچنین به مسؤلان مصری هشدار داد باید از خطرات اینگونه بازی‌ها و آسیب های بدنی و روانی که بر کودکان و نوجوانان وارد می‌آورند آگاه باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha