جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فیاضی ، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فیاضی گفت: دشمنان اسلام و تشیع این حقیقت را فهمیده اند و می دانند هیچ دینی از ادیان موجود جز اسلام قابلیت آن را ندارد که جهان را اداره کند و اگر به خصوص با شیعه مخالفت و مبارزه می کنند برای این است که می دانند اسلام واقعی در تشیع است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی پیش از ظهر امروز در نشست علمی که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان ویژه اساتید حوزه علمیه برگزار شد با اشاره به هدف خداوند در بعثت رسول خدا(ص)، اظهار کرد: خداوند برای این که یک دین جهانی را عرضه کند و هم چنین این دین را بر همه ادیان غالب نماید و این دین را به عنوان دین واحد بر عالم برتری دهد پیامبر(ص) را فرستاد.

وی افزود: دشمنان اسلام و تشیع این حقیقت را فهمیده اند و می دانند هیچ دینی از ادیان موجود جز اسلام قابلیت آن را ندارد که جهان را اداره کند و اگر به خصوص با شیعه مخالفت و مبارزه می کنند برای این است که می دانند اسلام واقعی در تشیع است.

* رهبر جامعه را باید خدا تعیین کند

استاد فلسفه حوزه علمیه قم با بیان اعتقاد شیعه بر انتخاب رهبر الهی از سوی خدا، گفت: تشیع معتقد است که رهبر جامعه را باید خدا تعیین کند و این رهبر الهی از طرف خدای متعال نصب می شود، چرا که مردم به درستی نمی دانند چه کسی واقعا عاقل و دلسوز است و به راحتی گول می خورند و تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: سعد بن عبدالله علت این که چرا مردم نمی توانند رهبر انتخاب کنند را از امام زمان(عج) سوال کرد و حضرت در پاسخ فرمود: مردم اشتباه می کنند، با این که زمان انتخاب می خواهند بهترین را انتخاب کنند، اما دچار اشتباه می شوند و لذا ممکن است یک فرد حقه باز را به عنوان انسان شایسته انتخاب کنند و برای همین امر است که نباید انتخاب رهبر به دست مردم باشد و باید از طرف خدای متعال انجام شود.

رئیس هیات مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید بر فرمانروایی خداوند بر عالم، تصریح کرد: انسان ها حق ندارند بر همدیگر فرمانروایی کنند، کسی در این باره حق دارد که عالم را آفریده است و اگر کسی را تعیین می کند به عنوان خلیفه، قائم مقام و جانشین خود در زمین تعیین کرده است.

وی در ادامه با اشاره به ایام رحلت امام در روزهای گذشته به برجستگی های شخصیتی حضرت امام(ره) اشاره و به تبیین دلایل این برجستگی و تأثیر و نفوذ ایشان پرداخت و افزود: امام(ره) شخصیتی بود که انبیاء و اوصیاء به وجود او مبتهج بودند و دلیل این که امام به این جایگاه رسید عرفان امام(ره) بود، همان مسئله ای که ایشان درباره اش فرمود: «تزکیه قبل از تعلیم و تعلم است و انسان را به معرفت الله می رساند».

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی خاطرنشان کرد: معرفت الله در کتاب نیست، همچنان که آیت الله طباطبایی در این باره می فرماید: «معرفت الله مسئله ای نیست که با کلاس و درس به دست بیاید، اینجا یک هدفی است که تنها با عمل به دست می آید».

وی عمل را بر اساس سلوک و گفتار حضرت امام(ره) و آیت الله بهجت تبیین کرد و گفت: عمل یعنی همان را که یقین دارید عمل کنید و هر مقداری که یقین دارید خوب است به طور جدی به آن عمل کرده و آنچه را که یقین دارید بد است آن را جدی ترک کنید.

استاد فلسفه عنوان کرد: اگر انسان در عمل جدی بود این وعده الهی که می فرماید «والذین جاهداو فینا لنهدینهم سبلنا» تحقق می یابد که یعنی آنچه را فهمیده اند جدی بگیرند و منتهی تلاش خود را بکنند و خداوند نیز آنها را به طور حتم هدایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به تفاوت هدایت تکوینی با هدایتی که شامل عامه مردم می شود به تیین این نوع از هدایت پرداخت و ادامه داد: این هدایت یک هدایتی است که خدای متعال در آن گوش و چشم و عقل انسان می شود و همان است که در روایات و در حدیث معراج و در حدیث قرب نوافل آمده است و با عمل و با "جاهدوا" به دست می آید.

وی افزود: این هدایتی است که تصمیم در آن بر اساس الهام الهی است و از این رو است که در کمال ناباوری مومنان و نزدیکان حضرت امام(ره)، خود امام باور دارد که این کار به نتیجه می رسد.

استاد فلسفه حوزه علمیه قم با بیان تلاش های دشمنان برای مذاکره با امام(ره) و پاسخ محکم ایشان به مستکبران گفت: این همان روح حماسی تشیع و خون سیدالشهدا(ع) است که در رگ های شیعیان او جریان دارد و امام این راه را رفت، لذا امام(ره) در عین این که به تحصیل می پرداخت، اما در کنار آن خلوت داشت و نتیجه آن خلوت ها معرفت بود.

وی تعلقات نفسانی و خودمحوری به جای خدامحوری را عامل مهم در عدم دستیابی به هدایت دانست و عنوان کرد: تا من برای انسان مطرح است، خدا انسان را رها می کند، اما وقتی سعی انسان بر این است که مجاهدت کند و آنچه مرضی خداوند است به آن عمل کند در آنجا مصداق «و کان حق علینا نصر المومنین» می شود.

*تعیین استاد، وظیفه خدا است

رئیس هیات مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی اضافه کرد: حضرت امام(ره) اهل تقوا بود و خدای متعال متقین را هدایت می کند، یعنی انسان را به سمت هدف می برد و کسی و یا جمعیتی که این گونه است و پشتوانه آن خدا باشد، شکست ندارد و اگر امام جهان را تکان داد و این تحول هم چنان ادامه دارد به همین دلیل است که این انقلاب رهبری مانند امام راحل داشت و امروز رهبری مانند آیت الله العظمی خامنه ای دارد که سعی ایشان بیش از هر چیز بر این است که پیوند با حق و ولی عصر(عج) حفظ شود.

*امام پیش از آن که یک عالم باشد عارف بود

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی رعایت تقوای الهی را برای علما و روحانیون مهم ارزیابی نمود و افزود: برخی فکر می کنند که برای این مراقبت ها باید استاد داشته باشند، اما آنچه از بیانات امام و رفتار آیت الله بهجت به دست می آید، این است که تعیین استاد، وظیفه خدا است و آنچه ما باید انجام دهیم این است که آنچه را که می دانیم عمل کنیم.

وی تاکید کرد: امام پیش از آن که یک عالم باشد عارف بود و لذا ترس نداشت و تکیه او به خدا بود و با خدا معامله کرده بود، همان که امیرمومنان(ع) درباره دنیا می فرماید: «دنیا تجارت خانه اولیا الهی است» و تجارت به این است که هر لحظه عمر خود را با خدا و رضای خدا معامله کنیم.

استاد فلسفه حوزه، نفوذ کلام امام را حاصل بندگی بیان کرد و گفت: اگر امام(ره) آن گونه نفوذ داشت به این دلیل بود که امام بنده خدا بود و کلام او کلام حق بود که به زبان ایشان جاری می شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha