پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهادت امام صادق

حجت الاسلام والمسلمین خطاط گفت: امام صادق(ع) جامعه را مدیریت و به سوی علم آموزی هدایت کرد، در این میان تثبیت موقعیت تشیع به گونه ای صورت گرفت که مذهب تشیع در اذهان عمومی به نام امام صادق(ع) ثبت و ضبط شد و براین اساس مذهب شیعه را مذهب جعفری می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداالامیر خطاط در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: دوران امام صادق (ع) برخلاف نگاه سطحی که به آن دوران می شود و برخلاف اعتقاد عوام که می گویند به علت درگیری دوقدرت آن زمان یعنی بنی امیه و بنی عباس فرصت خوبی را برای امام(ع)  فراهم کرد، دوران سختی بود، ولی امام صادق این شرایط سخت را مدیریت کرد.

وی  اظهار کرد: اینطور نیست که بستری فراهم بوده و امام صادق(ع) از آن استفاده کردند، بلکه آن حضرت این بستر مناسب را خود فراهم کرند.

معان آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بی ثباتی حکومت و اقتدار در آن روزگار و اختلافات شدید سیاسی و کشمکش های شدید بین بنی عباس و بنی امیه کل جامعه را متشنج کرد و آرامش را از جامعه سلب کرده بود، اظهار داشت: در آن زمان درگیری های بین بنی امیه و بنی عباس تمام جامعه را به خود مشغول کرده بود و وضعیت طبیعی برقرار نبود.

وی ادامه داد: این بی ثباتی حکومت تمام شهر های اسلامی را به بی ثباتی کشانده بود ودرگیری ها و حزب گرایی هایی که در جناح های سیاسی در آن زمان بود همه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده بود.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط اظهار کرد: دامنه وسیع شبهات کلامی، عقیدتی و تشکیک در مسائل فکری وآشوبهای فکری از نکات دیگر در این زمینه است؛ وقتی مرز یونان باز شد و از نظر فکری در ممالک اسلامی فن ترجمه راجع به مباحث فکری و عقیدتی توسعه پیدا کرد، یک هجوم سنگینی تمام جامعه آن روز را فرا گرفت و همه را دچار مشکلات و تزلزل ساخت.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در این شرایط همه افکار و عقاید دینی مورد هجمه قرار گرفت و مردم متاثر از آن متزلزل و دچار یک دلواپسی خاصی شده بودند.

وی بیان کرد: مشکل جعل حدیث و نسبت دادن به پیغمبر(ص) رواج و دامنه خیلی وسیعی پیدا کرده بود و همین حدیث سازی ها زمینه مقابله را فراهم کرده بود، عده ای حریم ها را شکستند و جسارت می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط ادامه داد: افرادی مثل ابن ابی العوجا خیلی هتاکانه مباحث عقیدتی کفر آمیزشان رادر مسجد الحرام و مسجد النبی و در مدینه منوره ترویج می دادند، به خصوص مسئله اباهی گری در آن روزگار توسعه پیدا کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه یک مجموعه ای بود که آشفتگی فکری را در جامعه دامن زده بود. در این شرایط امام صادق (ع) توانستند یک جاذبه ای را نسبت به علما و اسلام ایجاد کنند و اصلا این روش امام صادق(ع) که تلاش کردند که همه صحبت ها براساس علم باشد، روش عجیبی است.

استاد حوزه توضیح داد: امام صادق(ع) در آن زمان از آن شعار ها، جوزدگی ها، تردید ها و تشکیک ها به دامن علم پناه ببرند و در زمینه تشویق و ترغیب همگان نسبت به اینکه علم بیاموزند و علم را منتقل کنند کاری وسیع صورت گرفت تا یک میل و عشق به علم پیدا شد و در مرحله بعد امام در مقام تثبیت مکتب تشیع برآمدند.

وی افزود: اگر قبل از زمان امام صادق(ع) را بررسی کنید می بینید به ندرت کلمه شیعه گفته می شد و اصلا شرایط زمان به گونه ای نبود ‌که بتواند شیعه بروز و ظهوری داشته باشد، اما امام صادق(ع) با مدیریتی که نسبت به شرایط اجتماع کردند، تمام مسائل اجتماعی و شرایط را برای ترویج اسلام ناب و مکتب تشیع فراهم کردند.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: روایات فراوانی از امام صادق(ع)  هم در مباحث عقیدتی و هم فقهی و احکام مربوط به دین گسترش یافت که حتی افراد با افکار مخالف در مقابل امام صادق(ع) زانو زده و کسب علم و فیض کردند، کار به جایی رسید که ابو حنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام ابراز می کند « تعجب می کنم که امام صادق(ع) هیچ وقت استاد ندیده و هرگز جلوی استادی زانو نزده و شاگردی نکرده، اما اعلم الناس است. » جایگاه علمی امام شریف به میزانی است که ابوحنیفه با اینکه با امام صادق(ع) زاویه فکری دارد، ولی اعتراف به اعلم الناس بودن امام می کند.
 

وی تاکید کرد: در روایتی دیگر ابو حنیفه نسبت به امام صادق(ع) می گوید «اگر امام صادق نبود مردم مناسک حجشان را بلد نبودند» .

حجت الاسلام والمسلمین خطاط در پایان به مدیریت امام صادق(ع) بر مشکلات زمان خویش اشاره کرد وگفت: امام صادق (ع) جامعه را مدیریت و به سوی علم آموزی هدایت کرد و در این میان تثبیت موقعیت تشیع به گونه ای است که مذهب تشیع در اذهان به نام امام صادق(ع) نقش بربسته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha