شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کفن و دفن اموات کرونایی

حوزه/ یک مقام آگاه گفت: ما مسأله را به طور کامل بررسی کردیم کرده و متوجه شدیم، همه آنچه در کلیپ مذکور مطرح شده، صحت ندارد و مصاحبه‌های مسئولین در این خصوص نیز صرفاً به التهابات دامن زد و موجب واکنش جریان‌های مختلف سیاسی در شهر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن، فردی از خانواده متوفای کرونایی، اعلام می‌کند که «غسل و کفن‌ودفن متوفی کرونایی با هزینه زیاد آن‌هم به دست خانواده و آشنایان آن متوفی صورت می‌گیرد».

این خبر بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا کرد و رسانه‌های متعددی به آن خبر پرداختند! اتفاقی که در خرمشهر رخ داد و مردم خوزستان را دل‌آزرده کرد.

اما اصل خبر چیست؟ آیا این مسأله واقعیت دارد!؟

آنچه در زیر می‌آید حاصل بررسی‌های خبرنگار «حوزه» از چگونگی غسل و کفن‌ودفن اموات کرونایی در خرمشهر می‌باشد.

در ابتدای ماجرا جمعی از مسئولین خرمشهری نسبت به کلیپ فوق واکنش نشان داده و برخی از آن‌ها، شهرداری را نسبت به وضع موجود مقصر می‌دانستند که در این خصوص محمد حیدری، فرماندار ویژه خرمشهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: فعالیت غسل و تدفین اموات کرونایی در خرمشهر وضعیت تأسف باری دارد و این اقدام بدون توجه به رعایت الزامات بهداشتی و با اخذ هزینه از شهروندان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیر و پیمانکار آرامستان خرمشهر مقصر این پیامد هستند، افزود: شهردار خرمشهر به‌عنوان بالاترین دستگاه اجرایی باید خسارت‌های لازم را اعمال کند.

شهرداری بازماندگان را از هزینه کفن‌ودفن معاف کند

همچنین سید زین‌العابدین موسوی، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان با حضور بر مزار متوفیان کرونایی شهرستان آبادان بر همدردی، همراهی و همیاری تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با بازماندگان فوت‌شدگان تأکید کرد و از شهرداری خواست خانواده متوفیان را از پرداخت هزینه کفن‌ودفن معاف کنند.

مصاحبه‌های مسئولین در خصوص کلیپ منتشر شده، به التهابات دامن زد

پس از آن حجت الاسلام عادل پور، امام جمعه خرمشهر، با اشاره به اظهارنظرهای برخی مسئولین نسبت به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، گفت: آنچه در فضای مجازی رخ داد و رسانه‌ها به سرعت وارد شده و بدون بررسی میدانی، صرفاً به انتشار کلیپ مذکور پرداختند، حرکت صحیح و قابل قبولی نبود.

وی تصریح کرد: به نظر بنده، مسئولین به نحو مطلوبی وارد میدان نشدند! مصاحبه‌های آنان، صرفاً به التهابات دامن زد و موجب واکنش جریان‌های مختلف سیاسی در شهر شد.

بخشی از هزینه‌های دریافتی از خانواده متوفیان کرونایی منطقی است

حجت الاسلام عادل پور، گفت: بنده پیگیر این مسأله بودم و در گذشته نیز تلاش کردم تا از هزینه‌های کفن‌ودفن اموات کرونایی کم کنم. اما باید توجه داشت که بخشی از این هزینه‌ها منطقی است! چراکه آرامستان خرمشهر یک سازمان خصوصی بوده و کلیه اقدامات مربوط به کفن‌ودفن اموات کرونایی را به پیمانکار سپرده است.

امام جمعه خرمشهر، با تأکید بر اینکه ما از روز گذشته تا امروز پیگیر مسأله ایجاد شده برای آن خانواده متوفی بودیم، اظهارداشت: امروز جلسه‌ای با حضور فرماندار، شهردار، مسئولین شبکه بهداشت و درمان برگزار کردیم که مصوبات خوبی را هم در پی داشت و به‌زودی جزئیات آن را به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه بنده در چندین نوبت تلاش کرده ام تا هزینه تدفین اموات کرونایی را کاهش دهم، گفت: پیش‌تر علاوه بر هزینه های جاری، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بابت تابوت میت از هر خانواده دریافت می‌شد که با پیگیری های انجام شده، موفق شدم این هزینه را از لیست هزینه های مربوط به تکفین و تدفین اموات کرونایی حذف کنم.

هزینه کفن‌ودفن هر کرونایی در خرمشهر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است

ازآنجایی‌که این توضیحات برای اذهان عمومی جامعه کافی نبود، با یکی از مسئولان فرهنگی خرمشهر تماس گرفتیم و جزئیات آن مسأله را جویا شدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه هزینه کفن‌ودفن هر میت کرونایی، در خرمشهر حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، گفت: این رقم در مقابل هزینه‌هایی که در سایر شهرهای خوزستان دریافت می‌شود بسیار کمتر است، چراکه هم‌اکنون در آبادان برای انجام مراحل تغسیل، تکفین و تدفین هر متوفی کرونایی بین۲.۱۰۰.۰۰۰ تا ۲.۴۰۰.۰۰۰ تومان هزینه دریافت می‌کنند.

 وی با بیان اینکه این هزینه نسبت به خدماتی که پیمانکار آرامستان خرمشهر برای هر متوفی کرونایی انجام می‌دهد، هزینه‌ای معقول و منطقی است، گفت: این خدمات در ۴ بخش «حمل‌ونقل»، «سردخانه»، «تغسیل و تکفین» و «تدفین» ارائه می‌شود که عبارت‌اند از؛

۱- هزینه انتقال متوفی از بیمارستان تا غسالخانه برابر با ۳۱۰ هزار تومان است. که در این پروسه ابتداعا میت را ضدعفونی و سپس درون دو کاور مخصوص قرار می‌دهند.

۲- هزینه قرار دادن میت در سردخانه باغ رضوان خرمشهر هر شب ۷۰ هزار تومان که از شب دوم به بعد، مبلغ آن به ۵۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

۳- هزینه تغسیل و تکفین اموات کرونایی با تجهیزات مخصوص برابر با ۶۰۰ هزار تومان است.

۴- هزینه حفر قبر به عمق ۲ متر توسط بیل مکانیکی + دستمزد کارگر نیز ۷۰۰ هزار تومان می‌باشد.

این مقام مسئول، پیرامون هزینه‌های فوق، بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت که هزینه‌های اخذ شده، طبق ضوابط سازمان آرامستان بوده و تا کنون نیز هیچ‌گونه هزینه اضافی از مردم دریافت نشده است.

وی در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، بیان کرد: به نظر من این اقدام خلاف اخلاق و صداقت بود.

ما مسأله را به طور کامل بررسی کرده و متوجه شدیم، همه آنچه در کلیپ مذکور مطرح شده، صحت ندارد و تنها قسمتی از گفته‌ها، آن‌هم در خصوص مبالغ پرداختی درست است.

این مقام مسئول، با اشاره به بررسی‌های میدانی انجام شده، گفت: روزی که خانواده متوفی، میتشان را برای تدفین به آرامستان آورده بودند، ۵ میت دیگر جلوتر از آنان قرار داشت و این خانواده در نوبت ششم مراحل تدفین بودند، اما چون هوا گرم بود و خانواده متوفی به دلیل مشکلاتی که در بیمارستان برایشان اتفاق افتاده بود، عصبانی و ناراحت شده بودند، جنازه را از مسئول باغ رضوان تحویل گرفته و خودشان دفن کردند.

وی در خصوص علت عصبانیت خانواده متوفی در بیمارستان، گفت: بیمار مذکور در زمان مراجعه به بیمارستان، بیمه نداشته و در روز بعد به دفاتر پیشخوان دولت جهت صدور دفترچه درمانی ارجاع داده می‌شود، اما متأسفانه دفترچه بیمه برای او با تأخیر صادر شده و نهایتاً دفترچه در روزی که بیمار فوت می‌کند به بیمارستان ارائه می‌شود، واحد ترخیص بیمارستان نیز فاکتوری با رقم حدود ۱۸ میلیون تومان به خانواده متوفی ارائه می‌کند.

البته بیمارستان پولی را از آن‌ها دریافت نمی‌کند و صرفاً فاکتور ترخیص را به خانواده متوفی ارائه می‌کند که علت عصبانیت اعضای خانواده آن مرحوم نیز همین مبلغ بالا بوده است.

به‌هرحال خانواده متوفی، میت را بدون پرداخت هزینه از بیمارستان ترخیص و توسط آمبولانس به آرامستان باغ رضوان منتقل می‌کند که به دلیل تعداد بالای متوفی در آن روز، اقدامات مربوط به متوفیان با تأخیر انجام می‌شود و سرانجام، خانواده متوفی، جنازه را  از غسالخانه تحویل گرفته و اقدام به دفن آن مرحوم می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: قطعاً اگر خانواده آن متوفی، مقداری صبر می‌کردند، کلیه ضوابط دفن کرونایی ها، به طور کامل انجام می‌شد.

مسئولان خرمشهری تازه به فکر راه چاره افتاده‌اند!

پس از گفتگو با دو نفر از مسئولان محلی، به سراغ یک روحانی جهادی رفتیم.

حجت الاسلام حیدری، به‌عنوان یکی از روحانیونی که از ابتدای شیوع کرونا، به‌صورت جهادی به امر تغسیل و تکفین اموات کرونایی مشغول است، در این رابطه می‌گوید: به نظر من کم‌کاری از سوی مرکز بهداشت و شهرداری است! بنده از همان ابتدای کار به مسئولان عرض کردم باید ساز و کار تدفین اموات کرونایی به‌صورت دقیق مشخص و ابلاغ شود.

مراحل دفن و خاک‌سپاری کلیه اموات بر عهده پیمانکار طرف قرار داد سازمان آرامستان خرمشهر است و کارگران پیمان‌کار نیز در قبال هر اقدامی که برای اموات مردم انجام می‌دهند، از پیمان‌کار پول می‌گیرند! پس طبیعی است که پیمان‌کار از خانواده متوفیان طلب هزینه کند!.

مرکز بهداشت همان ابتدا اعلام کرد که جنازه باید با تابوت دفن شود. مسلماً هیچ نهاد و سازمانی این تابوت‌ها را به رایگان در اختیار مردم قرار نمی‌دهد، پس مستلزم هزینه بوده و خانواده متوفیان باید این هزینه «۵۰۰ هزار تومانی» را پرداخت کنند.

اگرچه هزینه قبر رایگان است اما پیمانکار سازمان آرامستان، برای حفر قبر که توسط بیل مکانیکی صورت می‌گیرد نیز هزینه‌ای بیش از ۳۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کند.

این مسئول فرهنگی، با تأکید بر اینکه تا قبل از انتشار آن کلیپ مذکور در فضای مجازی، مدیران شهری نسبت به نحوه تکفین و تدفین اموات کرونایی، کم‌اهمیت بودند، گفت: از فرماندار و شهردار گرفته تا مسئولین مرکز بهداشت، هیچ‌کدام نسبت به این موارد تاکنون حساسیتی نشان نمی‌دادند. فقط ما و مسئول آرامستان خرمشهر پیگیر تأمین هزینه‌های کفن‌ودفن اموات کرونایی از مسئولان بودیم تا حداقل به خانواده‌ها فشار کمتری وارد شود.

بنده حتی سه هفته قبل، این مسأله را با نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در میان گذاشتم و ایشان نیز تصریح کردند که حتماً مسأله را با شهردار در میان بگذارید تا به سرانجامی رسد.

به جد عرض می‌کنم زمانی که این کلیپ منتشر شد، تازه مسئولین امر بیدار شده و به فکر راه چاره‌ای افتادند!

 البته امروز نیز جلسه‌ای با حضور فرماندار، شهردار، رئیس بهداشت و امام جمعه برگزار شد تا این خصوص تصمیم‌گیری شود که امید است نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

شهرداری بابت زمین قبر هیچ‌گونه وجهی دریافت نمی‌کند

در انتهای این گزارش به سراغ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری خرمشهر رفتیم که وی هم در خصوص پخش کلیپی در فضای مجازی که فردی مدعی دریافت هزینه‌های گزافی از سوی آرامستان شده بود اعلام کرد: شرح کامل خدمات و هزینه‌های مربوطه را که یکایک آن‌ها در خصوص تحویل و حمل جسد از بیمارستان و غسل، کفن‌ودفن (به دلیل کرونا) انجام و شهرداری نیز اکیداً انتفاعی از مبالغ ذکر شده نداشته و هیچ‌گونه وجه اضافه‌ای علیرغم ارقام توضیحی دریافت نمی‌گردد و شهرداری بابت زمین قبر هیچ‌گونه وجهی دریافت نمی‌نماید.

سخن پایانی...

آنچه از گفته‌های مسئولین مشخص شد، کلیه هزینه‌های دریافت شده از خانواده متوفیان کرونایی، طبق ضوابط قانونی بوده و هیچ مبلغی خارج از چارچوب معین شده دریافت نشده است. اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان این هزینه را کاهش یا به کلی حذف کرد!؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    همش پروغ است از استانداری تا شهرداری و بیمارستان در کشورهای دیگر کلا رایگان است حالا در ایران بخش خصوصی پر قبرستان ها خیلی پیشرفت کرپه سهامش چنده