شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی گفت: دختران مظهر رحمت الهی در خانواده هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی، در ویژه برنامه «شکوه رضوان» که به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت به صورت استدیویی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار و در صحن‌های حرم مطهر و فضای مجازی پخش شد، گفت: زندگی زن دارای سه مرحله است. دختری، همسری و مادری. اسلام در هر سه مرحله از مراحل زندگی زن به او توجه کرده است.

وی تصریح کرد: خداوند در ایه ۴۹ سوره شوری می‌فرماید:«... یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ» یعنی«(خداوند) به هر کس بخواهد دختر عطا می‌کند و به هر کس بخواهد پسر می‌بخشد» در این آیه شریفه نام دختر بر نام پسر تقدم دارد.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: تقدم نام دختر بر نام پسر در این آیه بی حساب نیست. چرا که تقدم و تاخر کلمات در قرآن کریم دنیایی از مفاهیم و معانی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به جایگاه دختر در دین مبین اسلام بیان کرد: روایات بسیاری در خصوص فرزند دختر از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است از جمله اینکه ایشان فرموده‌اند:«کسی که اولین فرزندش دختر باشد، خداوند درهای رحمت را به روی او باز می‌کند».

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی ابراز کرد: وجود دختر از نظر خلقت و آفرینش غرق در احساسات و عواطف انسانی است. پیامبر اکرم(ص) بارها به دخترشان یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) ابراز علاقه کردند و دست آن حضرت را می‌بوسیدند.

وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم درباره دختر، توجه به تربیت او است. پدر و مادر باید نسبت به حساسیت‌های تربیت دختر آگاه باشند تا بتوانند دختری شایسته و با آداب اسلامی تربیت کنند.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود به زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت عرب اشاره و بیان کرد: یکی از صحنه‌های روز قیامت که در قرآن به آن اشاره شده زمانی است که از کسانی که دختران خود را زنده به گور کرده‌اند سوال می‌شود که به کدامین گناه آن‌ها را به قتل رساندید.

وی با بیان اینکه دختر کُشی تنها مربوط به دوران جاهلیت عرب نمی‌شود، اظهار کرد: این اقدام ظالمانه در عصر جدید هم انجام می‌شود با این تفاوت که دخترکُشی در عصر حاضر به شیوه‌ای مدرن انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی بیان کرد: صحنه آشفته عصر حاضر در واقع صحنه قتل و عام دختران است چرا که آنها در جایگاهی که که جایگاه واقعی آنها نیست قرار دارند. امروز زنان و دختران بسیاری در کارخانه‌ها در حال کار کردن هستند که این محیط‌ها به هیچ عنوان با روح لطیف آنها سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شخصیت و مقام زن بسیار والاتر از آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم، اذعان کرد: اسلام برای زن ارزش بسیار زیادی قائل است و او را در جایگاه اعتدال که در آن افراط و تفریط وجود ندارد قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha