جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: راه‌اندازی سامانه پژوهش «مپفا» مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قدم بزرگی برای حوزه علمیه قم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در مراسم رونمایی از سامانه پژوهش «مپفا» مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اظهار داشت:  بسیار خوشحالیم که حوزه علمیه و مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به‌مرورزمان گام‌های بلندتری را برمی‌دارد و این حاکی از لطف و عنایت خدای تبارک‌وتعالی و دعای ائمه معصومین خصوصاً امام زمان (عج) است، ما هم در بخش آموزش موفقیت‌هایی راداریم آنجا هم بافکر و طرح جدید، قدم‌های جدیدی را برمی‌دارند در بخش پژوهش بحمدالله مشاهده و ملاحظه می‌کنیم که یک رونقی در پژوهش در حال شکل‌گیری است و برای ما بسیار امیدآفرین است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ادامه داد: در چنین مراکزی یک چنین سامانه‌ای موردنیاز است. باوجود این سامانه هر یک از این گروه‌های پژوهشی که ما داریم باید نواقصشان برطرف شود، این سامانه کار مجموعه و کار محقق را بسیار آسان می‌کند، در سال‌های گذشته، گاهی اوقات یک محققی طرحش اینجا آمده حتی ما هزینه کردیم ولی متوقف‌شده کار پژوهشی را باید مثل یک ساختمانی که در حال احداثش هستیم قدم‌به‌قدم جلو ببریم و نگذاریم در آن خلأ و توقف و رکودی به وجود بیاید.

وی افزود: این سامانه مدیر و مسئول پژوهش را بر نیازهای پژوهشی کاملاً مسلط می‌کند، ما به چه پژوهش‌هایی نیاز داریم و بعداً هم بخواهیم ارائه بدهیم، یک‌وقتی من دریکی از صحبت‌هایم گفته بودم که ما در سال گذشته این مرکز تخصصی بیش از 70 کار پژوهشی داشتند، وقتی تمام این خصوصیات سامانه موجود باشد، هم برای درون مجموعه و هم برای برون مجموعه، این سامانه بسیار ضرورت دارد، یک نکتهٔ دیگری که به ذهنم آمد و یادداشت کردم یک محققی آمده راجع به یک موضوعی تحقیق کرده، راجع به فقه حکومتی تا اینجا رسانده، اینجا خود آن محقق یا دیگران که بعداً این تحقیق را کار می‌کنند خلأها و نواقصش را باید مشخص کنند که محقق بعدی بیاید آن خلأها را تکمیل کند، الآن در حوزه ما و دانشگاه‌ها هم موجود است، گاهی یک تحقیقی را یک محقق انجام می‌دهد تمام می‌شود و محقق دیگری از اول می‌خواهد شروع کند، از باء بسم‌الله می‌خواهد شروع کند، این ضرورتی ندارد! شما باید بدانید این تحقیقی که این محقق کرده، این تا کجا رسانده؟ از سؤالاتی که در آن پژوهش مطرح است به چند سؤالش پاسخ داده و چند سؤالش باقی‌مانده؟ این سؤالاتی که باقی‌مانده را محقق دیگر بیاید تکمیل کند که به نظرم قوت اصلی این سامانه و تأثیر اصلی‌اش غیر از آثار و فواید دیگری که دارد در این مرحله است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در هر موضوع پژوهشی یک محققی مراجعه کند به مسئول محترم پژوهش و بگوید من در این موضوع می‌خواهم کارکنم، آن مسئول محترم سامانه را بررسی کند ببیند چه کسی کارکرده تا کجا رسیده؟ چه مقدار نیاز به تکمیل دارد آن مراحل تکمیلی‌اش را بیاید از محقق بخواهد انجام بدهد.

وی ابراز داشت:  این‌یک قدم بزرگی برای خود حوزه علمیه و یک افتخاری برای مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام است این‌یک امر ضروری است که حوزه باید داشته باشد و این مرکز الحمدالله انجام داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha