شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ کارشناس و مشاور مسائل خانواده گفت: تربیت صحیح فرزندان در خانواده برپایه آموزه های اسلامی، زمینه ساز رشد و اعتلای فرد و جامعه است.

بهشته اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که برای داشتن خانواده ای خوب و سعادتمند، رهنمودهای بسیار ارزشمندی در گنجینه معارف و آموزه های اسلامی ما وجود دارد، اظهار داشت: مدیریت صحیح خانواده به معنای داشتن علم و هنر هماهنگی و تعامل، کوشش های مابین اعضای خانواده و نیز استفاده از منابع برای نیل به اهداف معین در راستای رشد و اعتلای آنان است.

وی افزود: در دین مبین اسلام آیات وروایات بسیاری وارد شده که راهگشای نوید بخش برای خانواده سالم و متعالی است که شکوفایی و اعتلای جامعه اسلامی را نیز به خوبی تأمین می کند.

مدیر مؤسسه اندیشه ورزان برنا همچنین گفت: خداوند متعال در آیات نورانی قرآن در بحث ازدواج بر این نکته تأکید می فرماید که ازدواج مایه سکینه و آرامش زوجین است و باعث تقویت مودت و رحمت میان آن ها می شود و پس از آن تولد فرزندان باعث شیرینی بیشتر زندگی و نیز نزول مضاعف رحمت و برکت الهی می گردد.

وی با بیان این که خانواده کوچکترین و در عین حال مهم ترین نهاد در هر جامعه ای به شمار می رود، ابراز داشت: با پیوند مقدس ازدواج که محکمترین پیوند میان یک زن و مرد بسته می‌شود، افراد علاوه بر تعهدات اخلاقی و عاطفی و دینی نسبت به هم، تعهدات اقتصادی و فرهنگی نیز نسبت به یکدیگر خواهند داشت و در یک منزل مشترک زندگی می کنند و اگر فراتر از روابط حقوقی و زناشویی، اخلاق و مسایل انسانی و کرامت اسلامی در بین آن ها حکمفرما باشد، بی شک خوشبختی و سعادت قرین آن ها خواهد بود.

اسلامی افزود: طبعاً در یک خانواده یک مدیر و رهبر و نیز یک معاون اجرایی وجود دارد تا این نهاد بتواند نقش و وظایف خود را به خوبی انجام دهد، ضمن آن که هر خانواده برای رشد و تعالی اعضای خود می باید بهترین تصمیم ها و تدابیر مناسب بر اساس شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اتخاذ نماید که البته مدیر و رهبر باید قدرت تصمیم گیری ودانش لازم را به شکل توأمان داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به این که حفظ نظم و آرامش، ایجاد صمیمیت و همکاری و بخشش بین اعضا، مهمترین کارکرد یک مدیر منظم است، بیان داشت: یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت در خانواده، دور اندیشی، درایت و پیشگیری است ودر این راستا آموزش مناسب و آگاهی لازم و دانش مناسب باعث می شود تا اعضا خطرات احتمالی را شناخته و در حفظ امنیت و ارتقای کارکردهای خود بکوشند.

کارشناس ارشد روانشناسی با بیان این که رعایت حرمت ها و احترام و محبت به یکدیگر در نتیجه مدیریت صحیح مدبرانه به دست می آید، خاطرنشان کرد: بطور کلی تعاملات در سه سطح ارتباط زوجین یا والدین با هم، والدین وفرزندان، فرزندان با یکدیگر مورد ارزیابی و آموزش قرار می گیرد.

وی افزود: تربیت صحیح در مسیر احکام اسلام و تعالیم دینی علاوه بر ساختن یک جامعه دینی و ارزشمند موجب می شود تا والدین فضای مناسبی را برای فرزندان خود فراهم آورده و اخلاق و تربیت اسلامی را سر لوحه آموزش و زندگی نسل جدید قرار دهند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha