پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سعید رحمانی

حوزه / یک فیلمنامه‌نویس گفت: فیلم‌ها و سریال‌هایی که بدون باور ساخته می‌شوند، هیچگاه منتج به اتفاقی تاثیرگذار نخواهند شد، هرچند در آن ظواهر دینی وجود داشته باشد.

سعید رحمانی، فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره چرایی سطحی‌نگری به موضوعات دینی در تولیدات تلویزیونی چنین توضیح داد: ضعف تصویرسازی از موضوعات دینی در تولیدات نمایشی تلویزیون را تنها به یک بخش نمی‌توان اختصاص داد، بلکه چند امر در این زمینه دخیل هستند. یعنی هم ضعف در پرداختن فیلمنامه می‌تواند دلیلی بر این ضعف باشد هم این‌که سیاست‌گذاری‌هایی که در این رابطه وجود دارد قادر است چنین شرایطی را به وجود آورد.

وی افزود: درباره حوزه تخصصی خودم (فیلمنامه) علل ضعف در تصویرسازی مطلوب از موضوعات دینی را دلیلی برای این عدم پرداخت خوب در بیان موضوعات دینی می‌دانم، امری که باعث می‌شود، مضامین دینی تبدیل به موقعیت  جذاب نشوند. نکته بعدی این‌که، برای رسیدن به تصویرسازی خوب از موضوعات دینی در سناریو، سفارش‌دهنده نیز باید به یاری نویسنده بیاید، چون این باور که صرف گذاشتن سکانس نماز می‌تواند کاری را دینی جلوه دهد اشتباه محض است، زیرا نتیجه همان سطحی‌نگری که در تولیدات می‌بینیم را باعث خواهند شد.

فیلمنامه‌نویس سریال «وفا» تاکید کرد: سطحی‌نگری در آموزه‌های دینی را در تولیدات ماه رمضان به خوبی می‌شود مشاهده کرد، چون باب شده که  در آثار مناسبتی ماه مبارک تنها قصه‌هایی روایت شود که داستان آن در ماه رمضان رخ می‌دهد، بدون این‌که در آن معنای عمیق دینی وجود داشته باشد. بگذارید مثالی بزنم. سریالی نظیر «گمگشته» در ظاهر هیچ نگاه مستقیمی به موضوعات دینی ندارد، اما وقتی به باطن کار دقیق می‌شویم می‌فهمیم عمیق‌ترین موضوعات دینی در آن مد نظر قرار گرفته است. نکته جالب‌تر اینکه این شکل کار تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان نیز دارد.

وی در پایان با تاکید بر این‌که سابقه خود را فدای مصلحت زمانه نخواهد کرد، گفت: بارها به من پیشنهاد شده تا فیلمنامه‌هایی بنویسم که در آن ظواهر دینی شاخصه اصلی کار بوده است، اما هیچگاه زیر بار این دست کارها نرفتم، چون حاضر نیستم سابقه خود را فدای مصلحت اندیشی مادی کنم، همچنین برای سریال‌های ماه رمضان هم، سفارش متعددی به من شد، ولیکن به دلیل زمان کمی که برای نگارش در اختیارم گذاشته بودند، مسئولیت آن را نپذیرفتم، زیرا می‌دانستم در زمان محدود نمی‌توان یک اثر خوب خلق کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha