جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آمریکا محور شرارت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نیویورک‌تایمز راهبرد جدید آمریکا و اسرائیل علیه ایران را لو داد

 یک روزنامه آمریکایی مدعی شده رژیم صهیونیستی و آمریکا راهبرد جدیدی علیه ایران طراحی کرده‌اند که هدف آن انجام عملیات‌ مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران، بدون ورود به جنگ است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» مدعی شده تنش‌های روزافزون بین ایالات متحده و تهران ظاهراً در حال ورود به مرحله‌ای است که می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خطرناک شود. نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام ـ که اشاره‌ای به نام آنها نکرده ـ مدعی شکل‌گیری «راهبردی مشترک» بین آمریکا و اسرائیل برای انجام برخی حملات مخفیانه با هدف حذف بلندپایه‌ترین ژنرال‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به عقب راندن تأسیسات هسته‌ای ایران شده است. این روزنامه می‌نویسد: «برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، نزدیکترین اظهارنظری که از سوی مقام‌های دولت آمریکا در توصیف این راهبرد مطرح شده را مطرح کرده است. او ماه پیش گفت: «در گذشته شاهد بوده‌ایم که ضعف و بزدلی باعث تشدید ستیزه‌جویی ایران می‌شود.» نیویورک‌تایمز ادعا کرده، دیگر گام دولت آمریکا می‌تواند اقدام علیه چهار نفت‌کشی باشد که در حال حمل محموله سوخت ایران به ونزوئلا هستند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند وزارت‌خانه‌های خارجه، دادگستری و خزانه‌داری آمریکا در حال تلاش برای همکاری با دولت یونان جهت متوقف کردن این نفتکش‌ها و تخلیه محموله آنها هستند. نماینده ایران در سازمان ملل گفته چنین اقدامی مصداق «دزدی دریایی» خواهد بود. تحریم‌های آمریکا به کمبود سوخت در ونزوئلا منجر شده است. با وجود این، مقام‌های آمریکایی در محافل خصوصی می‌گویند شکست دولت آمریکا در براندازی «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به عاملی برای سرخوردگی ترام‍پ منجر شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا حدود ده روز پیش پنج ناخدای نفتکش‌های مورد استفاده برای انتقال بنزین ایران به ونزوئلا را در فهرست تحریم قرار داد. در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته، این پنج فرد به دلیل «مرتبط بودن با خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران» در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند. ایران از ماه آوریل پنج نفتکش که مجموعا حدود ۱.۵ میلیون بشکه بنزین حمل می‌کردند، به ونزوئلا ـ که به شدت به سوخت نیازمند است ـ ارسال کرد. این محموله‌ها اندکی از صف‌های طولانی در پمپ‌های بنزین این کشور کاسته است.

سنتکام گزینه جنگ را لاک گرفت

ژنرال «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا در مصاحبه با یک رسانه لبنانی بار دیگر تأکید کرد که کشورش دنبال جنگ با ایران نیست. مک‌کنزی در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی لبنان ادعا کرد: «کارزار فشار حداکثری علیه ایران در عرصه‌های اقتصادی و دیپلماتیک است و اساساً هیچ جنبه نظامی ندارد».وی در ادامه مدعی شد: «ما [آمریکا] منافع بلندمدت در سوریه نداریم، اما این مساله در نهایت، مساله سیاسی است و نه نظامی.» مک‌کنزی پیش از این نیز گفته بود،کارزار فشار حداکثری علیه ایران فاقد مؤلفه نظامی است و اینکه ارتش آمریکا صرفاً به دنبال «ایجاد بازدارندگی» علیه ایران است.

 

سازمان ملل برای ترور سردار سلیمانی نشست برگزار کرد

«اسماعیل بقایی هامانه» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در گفت‌وگو با شبکه «المیادین»  نشست در شورای حقوق بشر درباره موضوع شهید سردار سلیمانی را مهم توصیف کرد. بقایی هامانه گفت: «شهید سلیمانی، فرمانده عالی رتبه یک کشور مستقل بود و ما حق پیگرد قضایی (درباره عاملان ترور وی) داریم و یکی از اصول حقوق بین الملل به کارگیری راه‌های قضایی داخلی قبل از انتقال به نهادهای بین المللی است.» او گفت: «امروز هیچ کشوری از اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی اعلام موافقت نداشت و اروپایی‌ها هم در موضع حمایت از اقدام تروریستی آمریکا نبودند و هیچ سخنرانی یا صحبتی در حمایت از کار آمریکا در ترور سلیمانی در نشست امروز در کار نبود».خانم «کلامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر، جنایت آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح  منشور ملل متحد خواند. خانم کلامارد که گزارش جدید خود در مورد قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپادهای نظامی را به نشست شورا ارائه می‌کرد، تاکید کرد: اقدام آمریکا مطابق هیچ یک از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست. بقایی هامانه هم در این نشست در حالی که تصویری از سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش را در  کنار خود قرار داده بود به ایراد نطق پرداخت و سردار سلیمانی را سرباز بزرگ ایرانی و مدافع واقعی حقوق بشر و کرامت انسانی در برابر سلطه گری، اشغال و تروریسم داعش معرفی کرد که توسط شقی‌ترین انسان‌های روی‌ زمین به طرز وحشیانه ای ترور شد.

فاکس نیوز تحریم شکست خورده ترامپ علیه آسمان ایران را فاش کرد

شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» خبر داد، امارات توافقی با میانجیگری آمریکا میان عربستان و قطر را لحظاتی قبل از نهایی شدن برهم زد.این شبکه آورده است که توافق میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ـ که امارات آن را به هم زد ـ به خطوط هوایی قطر اجازه می‌داد از حریم هوایی عربستان و امارات عبور کند و این یک هدف مهم در کمپین فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران بود تا تهران را از سالانه ۱۳۳ میلیون دلار در ازای استفاده دوحه از آسمان ایران محروم کند.فاکس نیوز گفت: «امارات از عربستان خواست از پیشنهاد آمریکا برای حل بحران کشورهای عربی با قطر حمایت نکند و همین اقدام ابوظبی موجب شد دولت ترامپ از یک پیروزی قاطع و مهم در سیاست خارجی محروم شود».خبرگزاری بلومبرگ یک ماه پیش اعلام کرد که کویت بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت آمریکا درباره بازگشایی حریم هوایی دو کشور عربستان و امارات به روی هواپیماهای قطری، هدایت اقدامات میانجیگرانه جدید برای حل بحران منطقه خلیج فارس را بر عهده گرفته است. همچنین این خبرگزاری گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شخصا رهبران عربستان را برای توقف محدودیت‌های هوایی اعمال شده بر قطر تحت فشار گذاشت. عربستان، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای ازسرگیری این روابط تعیین کردند.

توافق نظامی ایران و سوریه خشم پنتاگون را برانگیخت

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا جمعه به امضای توافقنامه همکاری نظامی میان ایران و سوریه واکنش نشان داد. «علی ایوب»، وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه توافقی در زمینه گسترش‌ همکاری‌های نظامی امضا کردند. نشریه نیوزویک نوشته، ارتش آمریکا می‌گوید علی‌رغم توافق دفاعی جدید ایران و سوریه، هیچ برنامه‌ای برای ایجاد تغییر در مأموریت خود برای شکست داعش در سوریه ندارد. «جسیکا مک‌نالتی»، سخنگوی پنتاگون به این نشریه گفت: «مأموریت نیروهای آمریکایی در سوریه نسبت به زمان آغاز آن در سال ۲۰۱۴ تغییری نکرده و یکسان است. مأموریت ما محقق کردن شکست دائم داعش است.» وی در ادامه گفته است: «نظامیان آمریکا با همکاری نیروهای مورد تأیید محلی در شمال شرق سوریه و اطراف التنف، به اجرای مأموریت شکست داعش در سوریه ادامه خواهند داد.» توافق ایران-سوریه بر گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی در زمینه‌ فعالیت نیروهای مسلح و ادامه هماهنگی‌ها تأکید دارد. علی ایوب در این خصوص گفت: «اگر دولت آمریکا می‌توانست ایران، سوریه و محور مقاومت را به زانو در بیاورد، یک لحظه هم درنگ نمی‌کرد».

برق تهران در وضعیت هشدار قرار گرفت

حسین صبوری با بیان اینکه مصرف برق چهار هزار و ۱۹۴ مگاوات در پایتخت، ثبت شده است گفت: شرایط فعلی با توجه به افزایش قابل ملاحظه دمای هوا، در صورت عدم همکاری مشترکان می تواند کنترل پایداری شبکه را با مشکلاتی روبرو کند. وی از بسیج تمامی امکانات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و تلاش شبانه روزی کارکنان این شرکت برای تامین برق مورد نیاز مشترکان خبر داد و تاکید کرد: گرچه با اقدامات انجام شده شبکه توزیع برق پایتخت در حال حاضر، پایدار است اما شیب منحنی مصرف برق و همچنین در پیش بودن روزهای گرم، ممکن است در روزهای آتی در صورت عدم همکاری مشترکان، نگران کننده باشد. وی افزود: استفاده صحیح از سامانه های سرمایشی، بزرگ ترین کمک شهروندان و مشترکان فهیم این شرکت به کنترل بار شبکه توزیع برق در تهران و همچنین کشور است از این رو تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی عدد ۲۴ درجه سانتیگراد یا بالاتر و استفاده از برنامه های پیش فرض متنوع کاهش مصرف برق در این دسته از سامانه ها، کمکی موثر در بهینه سازی مصرف برق است. تهران ۴.۵ میلیون مشترک برق دارد.

روسیه آب پاکی را روی دست آمریکا ریخت

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد: "آمریکا هرگز در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نخواهد شد".«واسیلی نبنزیا» تصریح کرد: "پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هیچ شانسی برای تصویب شدن ندارد".نبنزیا در یک مصاحبه آنلاین گفت: "این قطعنامه آینده بسیار غم‌انگیزی دارد. منظورم این است که اصلاً آینده‌ای ندارد".این دیپلمات روسی اضافه کرد: "زمانی که آمریکا کار بر روی این قطعنامه را آغاز کرد مسکو به این کشور گفت که «هیچ شانسی برای تصویب آن وجود ندارد.»". نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین اظهار کرد: "تصویب چنین قطعنامه‌ای برجام را به پایان خواهد رساند. مشخص است که ایران هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد و حق هم دارد که نپذیرد".شایان ذکر است تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد؛ اما دولت تروریست آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است. واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورا، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند. این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند. چندی پیش دیپلمات‌های غربی نیز اعلام کردند که این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست. همچنین «پمپئو» وزیر خارجه ترامپِ تروریست، در جلسه شورای امنیت درباره ایران که روز سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ به شکل مجازی برگزار شد تلاش کرد تا "تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران" را به اعضای این شورا بقبولاند؛ اما آن جلسه نه تنها نتیجه ملموسی برای آمریکا به همراه نیاورد، بلکه حمایت جامعه جهانی از ضرورت حفظ "بـرجـام" را نیز به نمایش گذاشت. در این جلسه مجازی، ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل (غیر از آمریکا) از برجام حمایت کردند و دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی مربوط به عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، کشورهای جهان را تشویق کرد تا با جمهوری اسلامی ایران همکاری اقتصادی داشته باشند.

شیب نزولی جمعیت زنگ خطر را به صدا درآورد

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و نماینده وزارت دادگستری در ستاد ساماندهی جوانان با اشاره به گزارش اقدامات دستگاه‌های اجرایی در زمینه کاهش نرخ جمعیت تاکید کرد کاهش نرخ جمعیت زنگ خطر را بصدا درآورده است. به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، این مطلب را محمود عباسی در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد که به ریاست وزیر ورزش و جوانان تشکیل شده بود، عنوان کرد. وی افزود: کاهش نرخ جمعیت که در هفت هشت دهه گذشته بی سابقه است و در سال گذشته به کمترین حد خود در دهه های گذشته رسیده زنگ خطر را بصدا درآورده و مسئولیت سنگینی بر دوش همه سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه جمعیت می گذارد که با ارائه طرح ها و پیشنهادات سازنده راهی برای برون رفت از این چالش بزرگ اجتماعی ارائه کنند. عباسی ادامه داد:‌ در شرایط حساس کنونی که با شیوع کرونا مراسم ازدواج در محاق قرار گرفته و بر نگرانی خانواده ها افزوده باید با ارائه برنامه های ابتکاری و خلاقانه راهی نو فراروی جامعه گذاشت. باید با تغییر سبک زندگی راهی نو فراروی جامعه نهاد هنرمندان، کارشناسان، صدا و سیما در شرایط حساس کنونی رسالت سنگینی بر دوش دارند. نماینده وزارت دادگستری در ستاد ساماندهی جوانان گفت:‌ظاهرا کرونا تصمیم ندارد به این زودی ها جامعه بشری را ترک کند بنابراین ما را گریزی نیست که با تغییر سبک زندگی و در شرایط سازگاری با کرونا زمینه ازدواج و تشکیل خانواده را فراهم کنیم.

پروازهای ایران و عراق از سر گرفته شد

سفر به عتبات از اوایل اسفندماه سال گذشته با شیوع کرونا لغو شد و دیگر هیچ زائری امکان تشرف به شهرهای مقدس عراق را نداشت؛ تا جایی که حتی مرزهای ایران و عراق بسته شد و نه تنها زائران، بلکه روابط اقتصادی دو کشور نیز تا مدتی به تعویق درآمد. پس از کاهش نسبی مبتلایان به کرونا در ایران، مسؤولان حج و زیارت کشورمان با همکاری وزارت بهداشت اقدام به تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای برقراری سفر به عتبات کردند و وزارت امور خارجه نیز این پروتکل‌ها را به طرف عراقی ابلاغ کرد، اما در نخستین واکنش، استاندار نجف اشرف از عدم پذیرش زائران خارجی به این شهر تا پایان کرونا خبر داد و چند روز بعد نیز استاندار کربلا ضمن قرنطینه این شهر، اجازه ورود نه تنها زائران سایر کشورها، بلکه زائران شهرهای دیگر عراق را نداد و هم‌اکنون نیز این دو شهر در قرنطینه هستند. با این وجود، علیرضا رشیدیان در نشست خبری به ادامه مذاکرات برای برقراری سفر به عتبات خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت عراق، سفرهای زیارتی به عتبات فعلا برقرار نمی‌شود و باید منتظر نظر طرف عراقی باشیم. از طرفی نیز به نظر می‌رسد که از هفته‌های آینده پروازهای ایران و عراق از سر گرفته خواهد شد. به طوری که با توجه به درخواست‌های مکرر مردم عراق برای برقراری سفر به ایران، مسؤولان عراقی برای سفر به ایران دستورالعمل‌هایی وضع کرده‌اند. بر اساس منابع عراقی، همه عراقی‌ها با مجوز اقامت، مجاز به سفر به ایران هستند. همچنین مسافرانی که با زنان ایرانی قراردادهای ازدواج دارند، مشروط بر این که قرارداد توسط مراجع ذیربط تأیید شود، مجاز به سفر به ایران هستند. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری‌های غیر قابل درمان که گزارش پزشکی دارند و تمام مجروحان گروه‌های امنیتی داخلی، دفاعی و حشدالشعبی نیز با داشتن ویزا مجاز به سفر به ایران هستند. همچنین افراد با داشتن ویزای برای مقاصد تجاری هم می‌توانند به ایران سفر کنند. با این روند، ویزای عراق و ایران که اوایل سال گذشته رایگان و در ماه‌های محرم و صفر و حتی پس از آن برداشته شده بود، همچون سال‌های گذشته ضروری است و عراقی‌ها برای سفر به ایران و حتی ایرانی‌ها برای سفر به عراق باید ویزا اخذ کنند. با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مسؤولان، احتمال می‌رود تا ۱۰ روز آینده پروازهای ایران و عراق از سر گرفته شود و حتی مرزها برای پذیرش افراد واجد شرایط بازگشایی شود. البته بازگشایی مرزهای دو کشور و برقراری پروازهای ایران و عراق به معنای از سرگیری سفر زائران نیست؛ چرا که مسؤولان سازمان حج و زیارت تاکنون اظهارنظر و واکنشی نسبت به سفرهای زیارتی به عراق نداشته و طرف عراقی هم رغبتی برای پذیرش زائران با توجه به وضعیت کرونا ندارد.

فتا به مبلغان دروغین هشدار داد

معاون اجتماعی پلیس فتا ضمن هشدار به مبلغان دروغین داروهای درمان کرونا در فضای مجازی گفت: هیچ گونه سایت فروش دارو به صورت آنلاین در فضای مجازی نداشته و نخواهیم داشت و اگر کسی بخواهد از این فضا سوءاستفاده کند و دارو یا روش درمانی خاصی را بدون مجوز وزارت بهداشت اعلام کند با او برخورد می‌شود. سرهنگ پاشایی با اشاره به شروع کرونا و کنترل فضای مجازی از اواخر سال ۹۸ به منظور جلوگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌ها، گفت: مواردی از دستگیری متخلفان و معرفی به مرجع قضایی را داشته‌ایم ؛ کسانی هم بودند که داروی قطعی درمان کرونا یا شیوه درمان کرونارا اعلام کرده بودند. وی افزود: لازم است یادآوری کنم داروخانه آنلاین در فضای مجازی نداریم و تاکنون هیچ گونه مجوزی در این زمینه صادر نشده است و فروش دارو صرفا در داروخانه ها انجام می‌شود. متاسفانه این افراد یک سری مجوزها را هم اعلام می‌کنند که دروغین است و ما قطعا با آنها برخورد می‌کنیم. معاون اجتماعی پلیس فتا با بیان اینکه هیچ گونه سایت فروش دارو به صورت آنلاین در فضای مجازی نداشته و نخواهیم داشت گفت: تاکنون داروخانه آنلاین نداشته‌ایم و اگر کسی بخواهد از این فضا سوءاستفاده کند و داروی خاص یا روش درمانی خاصی را بدون مجوز وزارت بهداشت اعلام کند با او برخورد می‌شود. پاشایی افزود: تمام موارد لازم از سوی سیستم آموزشی و بهداشتی کشور اطلاع رسانی می‌شود، هموطنان به این موارد توجه کنند و به تبلیغات و اطلاعات ارائه شده خارج از این چارچوب ترتیب اثر ندهند.

خرید تضمینی گندم از مرز ۵ میلیون تن گذشت

خرید تضمینی گندم در ۱۰۰ روز گذشته به بیش از ۵ میلیون تن و ارزش آن به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: خرید امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۲ درصد رشد دارد. تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است. همچنین امسال ۲۵۷ هزار تن دانه‌ی روغنی کلزا به ارزش ۱۱۵۲ میلیارد تومان از کلزاکاران خریداری شده است. اما استفاده از ارقام اصلاح شده و روش های مکانیزه در مراحل مختلف کاشت و داشت باعث افزایش بهره وری در تولید گندم شده است.

تلفات جاده ای به نصف رسید

رئیس پلیس راه تهران از کاهش ۴۲ درصدی تلفات تصادف بین جاده‌ای در سه ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال گذشته خبر داد.سرهنگ نوراله خادم گفت: با شروع به کار پلیس راه تهران و نظارت بر تردد خودروهای عبوری در جاده‌های استانی شاهد کاهش ۴۲ درصدی تلفات ناشی از تصادفات در جاده‌های این فرماندهی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته بودیم. رئیس پلیس راه تهران از عوامل موثر بر کاهش تلفات بین جاده‌ای را بهسازی جاده‌های بین شهری، رفع نقاط حادثه خیز، استقرار تیم‌های پلیس راه به رعایت فاصله مکانی و کنترل سرعت خودروهای عبوری در حوزه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بر شمرد و تاکید کرد: با رفع معایب موجود می‌توان علاوه بر کاهش تلفات حواث رانندگی، شاهد کاهش حوادث رانندگی در حوزه این فرماندهی باشیم.

وزیر بهداشت آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت

چند ساعت بعد از آنکه رئیس جمهور در ستاد کرونا هرگونه تجمعی را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد اگر وزارت بهداشت درباره کنکور نگرانی دارد، برای آن چاره جویی خواهد شد، وزیر بهداشت آب پاکی را روی دست مخالفان برگزاری کنکور ریخت. سعید نمکی که به مانند دفعات قبلی پخش زنده اینستاگرامی را به نشست خبری با اصحاب رسانه ترجیح داده بود، درباره برگزاری کنکور و آزمون‌های سراسری گفت: بزرگترین آرزوی من، حفظ سلامت فرزندان این سرزمین است و یکی از نگرانی‌هایی که به من منتقل شده بود، احتمال آلودگی فرزندان ما در شرایط برگزاری کنکورهاست. امروز از معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس سازمان سنجش دعوت کردیم و جلسه طولانی برگزار شد. وی ادامه داد: با توجه به برگزاری آزمون دکترا، یکی از صحبت‌ها در مورد کنکور دکترا بود که گفتند طراحان سوال در قرنطینه هستند و برای دانشجویان داوطلب کنکور دکترا زمان برای تصمیم‌گیری کوتاه و احتمال از دست رفتن زمان و هزینه مطرح است. وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر نشستی داریم که به ما اعلام شود با چه مکانیزمی می‌توان هم به دانشجویان و هم به خانواده‌های آن‌ها اطمینان بدهیم که کمترین آسیب را خواهند دید و هم از برگزاری این رقابت کشوری محروم نشویم. نمکی اظهار کرد: احتمال این‌که از پانزدهم شهریور، همزمانی کووید ۱۹ با آنفلوآنزای فصلی را داشته باشیم، بعید نیست؛ بنابراین طولانی شدن این زمان و رفتن به سمت فصل آنفلوآنزا جدی است و نباید از آن غافل باشیم. طولانی شدن این دوران می‌تواند مصادف با حذف این بحث در سال جاری باشد. وی افزود: امروز به محض آنکه جلسه تمام شد، با توجه به دستور رییس جمهوری، در اولین فرصت مناسب به خانواده‌ها اعلام خواهیم کرد که چه شرایطی مناسب برگزاری کنکور خواهد بود. وزیر بهداشت گفت: این را بدانید که راضی به دغدغه خاطر هیچکس در این کشور نیستیم و اولین مدافع سلامت تک تک شهروندان این سرزمین هستیم.

کنگره بودجه ضد هسته‌ای ترامپ را تصویب کرد

«کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا» دقایقی پیش طرح بودجه عملیات‌ خارجی وزارت خارجه آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۱ را به تصویب رساند. این طرح که از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار شد، حاوی مفادی در حمایت از رژیم صهیونیستی و علیه برنامه هسته‌ای ایران است. این طرح خواستار اختصاص ۳ میلیارد دلار به عنوان کمک‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی طبق مفاد تفاهم‌نامه سال ۲۰۱۶ میلادی است. دو میلیون دلار هم برای تقویت همکاری‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت مقابله با چالش‌های پیش روی در دنیا از جمله کمبود منابع آبی، کشاورزی و ذخیره انرژی در نظر گرفته شده است. این طرح همچنین حاوی بندهایی علیه ایران است. لابی صهیونیستی آیپک ضمن استقبال از لحن ضد ایرانی این طرح از اختصاص بودجه برای آنچه «جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران» خوانده شده، خبر داده است. در بیانیه آیپک آمده است: «این طرح لحن شدیدی در محکوم کردن اقدامات ستیزه‌جویانه و بی ثبات‌کننده ایران در سراسر منطقه، اعم از عرضه موشک‌های هدایت‌ دقیق به حزب‌الله دارد و خواستار اختصاص بودجه برای پیشگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران است.» این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده است. طرح مذکور باید نخست در صحن عمومی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و سپس در مجلس سنا هم به تصویب برسد.

وزیر بهداشت به رهبر انقلاب نامه زد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان طی نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب، ضمن تقدیر از فرمایشات حکیمانه امروز ایشان، ابراز امیدواری کرد به زودی به روزهائی بازگردیم که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند. متن کامل این نامه به این شرح است: حضرت آیت ا... العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری (مد­ظله العالی)  سلام علیکم؛ فراز اول فرمایشات حکیمانه امروزتان که همچون پیش، مایه وفاق و همگرائی ملی بود پس از چند هفته تلاش شبانه روزی و نفس گیرمان در مدیریت بیماری کرونا بخصوص در استان­های مرزی و پرمشکل کشور که به لطف پروردگار به مهار نسبی آن نیز انجامید بارانی لطیف بود بر تنهای رنجور و دل‌های داغدیده مان، اما آهنگ محزون صدایتان در فراز دوم که غمگینانه از افتادن آتش دوباره بیماری بر نیستان وجود هموطنانمان گفتید و سوز دل مهربانتان را از داغ فقدان عزیزانمان بر زبان جاری فرمودید وجودم را گداخت و نگاشتن سوز دل را تنها راه علاج این رنج جان گداز یافتم. اگر در دوره اول بیماری سربازان حضرتعالی بعنوان مدافعین سلامت در کنار دیگر عزیزان دست­آوردی شگرف در اوج تحریم و تنگدستی نثار ملت شریف ایران کردند علاوه بر همه جان فشانی­‌ها، همدلی­‌ها و هم افزائی­‌های مردم و کارگزاران نظام، حمایتهای بزرگ منشانه رهبری مهربان و فرزانه بود که یقین دارم در تاریخ این سرزمین بعنوان برگ زرین بی بدیل، جاودانه به یادگار خواهد ماند. اینجانب بعنوان سربازی کوچک که از روزهای قبل از ورود بیماری به کشور خدمتگزار بوده‌ام و یاد هر روزش را در دفتر خاطراتم می‌نگارم، گرانبهاترین اوراق این نگارش را سرشار از ردپای کلام، عمل و محبت حضرتعالی می‌بینم و امروز که پس از آن­‌همه بردباری و حمایت، بجای شادمانی و رضایت، اندوه در آهنگ صدایتان می‌شنوم، برایم بسیار، بسیار غم انگیزست. قبل از این موج جدید بلاخیز پیش بینی ایام را بدلیل غفلت‌های ساده انگارانه به محضرتان تقدیم کرده بودم دلم نمی‌خواست آنچه می‌دیدم، تحقق یابد. دلم می‌خواست در عالم پیش بینی و رویا بماند همچون انسانی که خوابی تلخ می‌بیند و در عالم بیداری خوشحال می‌شود که خواب بود، ولی متأسفانه به حقیقت پیوست. اما بگویم عزیز دل، هنوز دیر نشده است، تا خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرفهایمان را بشنوند و همراهیمان کنند، قوای سه گانه­ای هستند که دست در دست هم حمایت‌مان کنند، نیروهای مسلح، سازمان‌­های مردم نهاد و خیرینی هستند که دست‌مان را بگیرند، جوانان و دانشگاهیان فرهیخته‌ای هستند که در راه پیشگیری و درمان، معجزه خلق کنند. مدافعین عاشق سلامتی هستند که مهر بورزند و خسته نشوند، مادران و پدران شهدائی هستند که دعای نیمه شبانشان عطر دل‌­انگیز کاروان‌مان باشد هراسی از هجمه بیماری نداریم و یقین داریم که مهارش می‌کنیم و بی‌تردید دوباره بر می‌گردیم به روزهائی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند و دیری نخواهد پائید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم. انشاا...

هک تلفن همراه مقام اسرائیلی تنش‌ها را تشدید کرد

اسرائیل که از دو سال گذشته تاکنون با اختلافات و شکاف‌های سیاسی عمده‌ای در درون خود ـ به ویژه در رابطه با بن بست سیاسی ناشی از انتخابات و فرایند محاکمه نتانیاهو ـ مواجه بوده است، آشکار شدن پنهان‌کاری سرویس‌های امنیتی تل‌آویو در موضوع هک شدن تلفن همراه «بنی گانتز» وزیر جنگ کنونی این رژیم، تنش‌های جدیدی را به وجود آورده است. در مارس ۲۰۱۹ بود که شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد، «نداف آرگامان» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) جلسه‌ای محرمانه با گانتز داشته و در این جلسه به او گفته که تلفن همراه وی به دست افراد مرتبط با ایران هک شده است. به نوشته روزنامه هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از پنهان‌کاری شاباک درباره جزئیات این واقعه خشمگین شده و چندین بار به آرگامان به دلیل گزارش ندادن به وی در این باره شدیدا اعتراض کرده است. هاآرتص تنش بین نتانیاهو و آرگامان را نشانه دیگری از وجود بدگمانی عمیق در ذهن نتانیاهو درباره رؤسای سازمان‌های دولتی توصیف کرده و نوشت این بدگمانی با درگیر شدن فزاینده وی در پرونده‌های فساد نیز وخیم‌تر می‌شود. هاآرتص بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، نوشت: از نظر نتانیاهو رئیس شاباک ملاحظات امنیتی را در نظر نگرفته، بلکه سعی داشته به گانتز در گرفتن جای وی کمک کند. نتانیاهو در یکی از جلسات خصوصی درباره آرگامان گفت: «او از گانتز محافظت می‌کند».بر این اساس، گانتز اما با ادعای اینکه هیچ اطلاعات امنیتی در تلفن همراه وی وجود نداشته و هکرها نمی‌توانند از آن برای اخاذی از وی استفاده کنند، «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) را به همکاری با نتانیاهو و تلاش برای تخریب چهره خود متهم کرد. این در حالی است که چند روز پیش نتانیاهو بدون مشورت با گانتز و گرفتن تاییدیه از وی، حضور کوهن در سمت ریاست موساد را برای شش ماه دیگر تمدید کرد. یک سیاستمدار اسرائیلی و از آشنایان گانتز اما به هاآرتص گفت، حتی احتمال لو رفتن اطلاعات خصوصی گانتز در جریان هک شدن موبایل وی هم به شدت نتانیاهو را نگران کرده است. این روزنامه در ادامه با بیان اینکه چیزی از وخامت موضوع هک شدن موبایل گانتز کم نشده، دلیل آن را این گونه توضیح داد: «نفتالی بنت در زمانی که تصدی وزارت دفاع را بر عهده داشت، گزارشی درباره هک شدن موبایل گانتز توسط ایرانی‌ها و عواقب، آن از سوی مقام‌های امنیتی دریافت کرد».هاآرتص تنش بین نتانیاهو و آرگامان را نشانه دیگری از وجود بدگمانی عمیق در ذهن نتانیاهو درباره رؤسای سازمان‌های دولتی توصیف کرده و نوشت این بدگمانی با درگیر شدن فزاینده وی در پرونده‌های فساد نیز وخیم‌تر می‌شود.

فشار حداکثری برعکس جواب داد

نشریه «گاردین» در گزارشی به اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه ایران پرداخته و می‌نویسد «این اقدامات نتیجه‌ای در بر ندارد.» این گزارش می‎گوید «خرابکاری، تحریم و اقدامات خصمانه علیه ایران به ضرر کشورهای غربی تمام می‌شود.» «گاردین» ضمن اشاره به اتهامات مطرح شده علیه ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌نویسد «فشار بر ایران بی فایده است؛ ترامپ همزمان به خروج از توافق هسته‌ای چند جانبه در سال ۲۰۱۸، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده است.» در ادامه این گزارش به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اشاره شده و آمده است «آمریکا از سازمان ملل می‌خواهد تا تحریم تسلیحاتی ایران را که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، تمدید کند؛ واشنگتن تهدید کرده که در صورت عدم تمدید، تحریم‌ها علیه ایران را احیا می‌کند؛ فرانسه، انگلیس و آلمان با این امر مخالف هستند.» «گاردین» در بخشی از گزارش خود به مواضع ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان در قبال ایران اشاره کرده و می‌نویسد«سیاست‌های آنها در قبال ایران نتیجه‌ای ندارد و در حقیقت خلاف آنچه که آنها انتظارش را دارند در حال روی دادن است و فرصت برای خنثی کردن بحران شاید برای همیشه از میان برود.»تحریم تسلیحاتی که در ۱۳ سال گذشته بر ایران اعمال شده است، در ماه اکتبر براساس مفاد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی منقضی می‌شود.این تحریم‌ها بر اساس توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) به پایان می‌رسد و همزمان با نزدیک شدن به موعد پایان این تحریم‌ها، آمریکا تلاش خود را برای تمدید آن افزایش داده است. در حالی که آمریکا به عنوان تنها عضو خارج شده از برجام، تلاش دارد این تحریم‌ها را تمدید کند، چین و روسیه تاکید کردند که مخالف تمدید تحریم هستند.علاوه بر تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران، واشنگتن با ارائه باصطلاح استدلالی حقوقی، مدعی است که به عنوان عضوی از برجام در صورت مخالفت شورای امنیت با تمدید این تحریم‎ها، می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

مجلس یازدهم  قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس نام گرفت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، مجلس یازدهم را «مظهر امید و انتظار مردم» خواندند و با استناد به «بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی کشور» و «توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت» تأکید کردند: اطمینان داریم همه مشکلات موجود قابل حل است و مجلس باید با اولویت‌بندی مسائل، پرهیز از حاشیه‌سازی و نیز کار مخلصانه برای مردم در روند حل مشکلات، تأثیر محسوس بگذارد. ایشان همچنین با ابراز تأسف عمیق از اوج‌گیری مجدد کرونا، همه را به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی فراخواندند و افزودند: مردم با گسترش نهضت تعاون به نیازمندان بار دیگر کشور را از طراوت کمک به قشرهای ضعیف وخانواده‎های نیازمند سرشار کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور درصد قابل قبولی از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرایط سخت اقتصادی و تبلیغات مأیوس‌کننده دشمنان نشان‌دهنده امیدواری و انتظار ملت برای حل مشکلات خواندند و به نمایندگان مجلس توصیه کردند: قدر این موقعیت مهم را بدانید. ایشان مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواندند و افزودند: حضور «جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از حساسیت نشان دادن مجلس یازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمایندگان در تشکیل هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها افزودند: مهلت چهار ساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است. رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان مشکلات فراوان اقتصادی کشور را به «بیماری» تشبیه و در عین حال تأکید کردند: به علت بنیه قوی و قدرت دفاعی، کشور بدون تردید توان غلبه بر این بیماری را دارد، همان‌گونه که دشمنان نیز امروز اذعان می‌کنند که با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ایرانی خود دست یابند. ایشان «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها» را از جمله مسائلی خواندند که سختی معیشت را بویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح برخی ظرفیت‌های کشور افزودند: ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی وگسترده در کشور است. رهبر انقلاب ظرفیت‌های معنوی ملت را که در ایمان مذهبی و انقلابی مردم ریشه دارد، مکمل ظرفیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیایی و تاریخی برشمردند و افزودند: باید ظرفیت‌های معنوی را به عنوان عاملی بسیار مهم، مورد توجه و استفاده قرار داد. ایشان «حضور بهنگام و فداکارانه مردم در مقابله با موج اول کرونا»، «خدمات بسیار با ارزش ملت در نهضت کمک مؤمنانه به خانواده‌های ضعیف» و «حضور با شکوه و خیره‌کننده مردم در بدرقه سردار سلیمانی» را نمونه‌هایی از ظرفیت معنوی عمیق ملت ایران دانستند و افزودند: مردم در تجلیل از «مظهر اقتدار ملی و جهادی» ایرانیان یعنی شهید سلیمانی نشان دادند که به مبارزه و مقاومت در مقابل استکبار ایمان دارند و برای قهرمان ملی خود بالاترین ارزش‌ها را قائل هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری حضور تعیین‌کننده مردم در مقابله با غائله‌هایی نظیر حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ افزودند: ملت در مقابله با هر حرکت ضدنظام، دشمن را مأیوس می‌کند و آیا توانایی و ظرفیتی بالاتر از این برای یک کشور قابل تصور است؟رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی از این بخش از سخنانشان، بخشی از مشکلات موجود را نیز ناشی از بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان در طول سال‌های مختلف خواندند و افزودند: اگر تفکر خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی بویژه در جوانان همچنان رو به گسترش باشد و از بنیه قوی کشور استفاده شود و امیدهای واهی به بیرون مرزها و شرطی کردن اقتصاد کشور تضعیف شود، من اطمینان کامل دارم که مشکلات اقتصادی قابل حل است. رهبر انقلاب اسلامی سپس توصیه‌هایی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم بیان کردند. «نیت الهی و خالص»، «کار برای مردم» و «پرهیز از جو زدگی» اولین توصیه حضرت آیت الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس بود. توصیه دیگر رهبر انقلاب مربوط به «سوگند نمایندگان» بود که گفتند: سوگندی که نمایندگان در آغاز به کار مجلس ادا می‌کنند، یک سوگند شرعی است و بر اساس آن باید به صورت جدی پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند. سومین توصیه، «توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی» را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: در شرایط کنونی، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلی کشور عبارتند از «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت».ایشان در زمینه مسائل اجتماعی هم تأکید کردند: موضوع «مسکن» به عنوان یک مسئله بسیار مهم و کلیدی، مسئله «ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن»، مسئله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت» و مسئله «مدیریت فضای مجازی در کوتاه مدت و میان مدت» از دیگر مسائل اصلی کشور هستند. رهبر انقلاب اسلامی توصیه چهارم خود به نمایندگان مجلس یازدهم را به «تعامل و هم افزایی قوا» اختصاص دادند و گفتند: نقشه کلی تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرایی و قوه قضاییه به اینگونه است که آن‌ها باید مصوبات مجلس را به صورت دقیق و کامل اجرا کنند و هیچگونه تعللی در این زمینه جایز نیست. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: این تعامل از جانب مجلس نیز باید به اینگونه باشد که در مصوبات، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های کشور در نظر گرفته شود. ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود، اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد. ایشان درباره همکاری مجلس با قوای دیگر گفتند: مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن رادارند و به شدت با مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است. رهبر انقلاب اسلامی، اتحاد و انسجام داخلی و یک صدایی در برابر جبهه گسترده دشمن را تکلیف همه مسئولان و قوا برشمردند و افزودند: امروز جبهه دشمن که خبیث‌ترین و قبیح‌ترین آن امریکا است، تمام توان سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی خود را برای به زانو درآوردن ملت قوی ایران به کار گرفته است و در چنین شرایطی حتی با وجود اختلاف سلیقه و نظر در داخل، در مقابل دشمن یاوه‌گو باید دست به دست هم بدهیم و یک سخن گفته شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای نقش نظارتی مجلس را بسیار مهم و حیاتی دانستند و خاطرنشان کردند: این نقش باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه ایفا شود. ایشان همچنین با اشاره به سال آخر دولت گفتند: سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد. حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان را دو مرکز بسیار مهم برشمردند و بر لزوم استفاده مطلوب از دیدگاه‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌ها تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، گسترش مجدد بیماری کرونا و جان‌باختن روزانه تعداد زیادی از مبتلایان را حقیقتاً غم‌انگیز خواندند و با تجلیل چندین باره از خدمات درخشان و فداکاری‌های کادرهای درمانی که بعضی از آن‌ها نیز در راه خدمت به مردم به بیماری مبتلا شدند و یا جان باختند، گفتند: با وجود این خدمات، بعضی افراد حتی کار ساده‌ای مثل ماسک زدن را انجام نمی‌دهند که من واقعاً از آن پرستاری که فداکارانه در حال ارائه خدمت است خجالت می‌کشم. حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به واقعیت تلخ دور شدن کشور از موفقیت اولیه در مقابله با کرونا، خطاب به همه دستگاهها، گروه‌های خدمت‌رسان و آحاد مردم تأکید کردند: همه نقش خود را به بهترین وجه ایفا کنند تا در کوتاه‌مدت زنجیره سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم. ایشان مشارکت گسترده مردم در نهضت خدمت مؤمنانه در آستانه ماه رمضان را بسیار با ارزش و گره‌گشا از زندگی قشرهای ضعیف دانستند و افزودند: این نهضت تعاون و احسان باید رشد و توسعه پیدا کند و هر کس به هر شکل که می‌تواند کمک و مراقبت کند که کسی از نیازمندان از قلم نیفتد. رهبر انقلاب اسلامی در پایان همگان بویژه جوانان را به دعا و توسل عمومی به درگاه خداوند متعال برای دفع بلا فراخواندند. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای قالیباف رئیس مجلس در گزارشی از رویکردها، اقدامات و برنامه‌های مجلس، هدف اصلی نمایندگان را حل مسائل مردم و تبدیل مجلس به یک نهاد چابک و انقلابی بیان کرد و گفت: «اصلاح ساختار بودجه ریزی»، «نوسازی نظام مالیاتی»، «حمایت از قشرهای ضعیف»، «رفع موانع جهش تولید» و «تحول در حوزه تجارت خارجی» از جمله محورهای بسته تحولی مجلس یازدهم برای اقتصاد است. آقای قالیباف «ساماندهی امور نمایندگان و صیانت از آنان»، «شفافیت در فرایندهای قانون‌گذاری» و «توجه ویژه به نظارت در کنار تقنین» را نیز از دیگر برنامه‌های مجلس برشمرد. رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه پرداختن به هرگونه حاشیه‌ای که مجلس را از حل مسائل مردم دور کند خطا است، بر ضرورت همکاری با سایر قوا تأکید کرد.

کرونا همه دانشگاه‌ها را پیام نوری کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در دیدار  محمد زمانی رئیس دانشگاه پیام نور عملکرد دانشگاه پیام نور در دوران کرونا را بهینه و مثبت ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه پیام نور در این دوران به همه دانشگاه‌ها کمک کرد و با این عملکرد بهینه در ارائه خدمات الکترونیک و حذف فاصله ها، باید از آن به عنوان دانشگاه «از راه نزدیک» یاد کرد. جهانگیری اظهار کرد: تقویت هاب بین الملل به دلیل نقش موثر در توسعه آموزش در سطح کشور، منطقه،  گسترش زبان بین المللی و دیپلماسی علمی باید مورد توجه قرار گیرد. او اشتغال را یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشور دانست و افزود: امروز فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه‌ها دغدغه اشتغال دارند و این در حالی است که بهترین افراد کشور باید بتوانند کارآفرین شوند. دانشگاه پیام نور می تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در اشتغال داشته باشدمعاون اول ریاست جمهوری با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور بیش از انتظار ما در سطح اشتغالزایی عمل کرده و این قابل تقدیر است، بیان کرد: این دانشگاه می‌تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در اشتغال داشته باشد و آموزش‌های مکمل این دانشگاه می‌تواند افراد را تبدیل به کارآفرین کند که لازمه آن مطالعه میدانی و ایجاد رشته‌های متناسب با بازار کار جهت تحول در اقتصاد کشور است. جهانگیری افزود: با امضای تفاهم نامه میان دانشگاه پیام نور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، مهارت آموزانی که دوره‌های آموزشی را گذرانده اند، تحت پوشش تسهیلات اشتغال زایی قرار می‌گیرند. او  در پایان ادامه داد: با توجه به گزارشات پایلوت انجام شده در ۷ مرکز دانشگاه پیام نور در استان‌های مختلف که به صورت آزمایشی اجرا شد، اقدامات موثری در زمینه ارائه آموزش مهارتی ارائه شده است، اما در فاز دوم باید مناطق و استان‌های محروم در اولویت قرار گیرند. محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور در دیدار با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و محمد حسین امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم، گفت: دانشگاه پیام نور تجربه بسیار موفقی در ارائه خدمات آموزشی الکترونیکی با برگزاری کلاس‌های آنلاین با ظرفیت ۳۰ هزار نفر همزمان و همچنین آزمون‌های الکترونیکی در دوران کرونا داشت. زمانی افزود: تقویت هاب بین المللی می‌تواند نقش بسیار مثبتی در گسترش زبان بین الملل و دیپلماسی علمی ایفا کند. او با عنوان اینکه هر مجموعه‌ای که آزمون ملی داشته باشد، دانشگاه پیام نور با کمال میل خدمات الکترونیکی خود را به آن مجموعه ارائه خواهد کرد، اظهار کرد: در این نیمسال آزمون‌های دانشگاه تهران و همچنین آزمون‌های آنلاین پژوهشکده بیمه در نهایت صحت، دقت و سلامت به کمک دانشگاه پیام نور به صورت الکترونیکی برگزار شد و خدا را شاکریم که دانشگاه پیام نور توانست با استفاده از ظرفیت‌های خود گامی مثبت در جهت تامین نیازهای دیگر دانشگاه‌ها و مجموعه‌های کشور داشته باشد و تمامی بازخوردها در این زمینه مثبت بوده است. او همچنین به تفاهم نامه مشترک دانشگاه پیام نور و معاونت توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه بستر بسیار مناسبی برای دانش آموختگان دانشگاه پیام نور و همچنین دیگر دانشگاه‌ها است که با اجرای آن بر اساس پتانسیل و روند اشتغالزایی هر منطقه، دوره‌هایی برای دانش آموختگان دانشگاهی برگزار می‌شود. دانش آموختگان پس از اخذ گواهی می‌توانند از وام ۱۰۰ میلیونی باکارمزد ۶ درصد برای اشتغال و کارآفرینی برخوردار شوند. زمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حرکت اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها کمی به دلیل کرونا کند شده است، گفت: با وجود تمامی محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، تاکنون ۲۵۰ نفر آموزش‌های تخصصی و بازاریابی را گذرانده اند. به طور مثال صرفا در استان مرکزی، دانش آموختگان دوره‌های مهارت افزایی دانشگاه پیام نور توانستند بدون تسهیلات، ماسک و گان مورد نیاز کل استان را تولید و تامین کنند.

"قالیباف" بسته اقتصادی مجلس را به رهبر انقلاب گزارش کرد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با همفکری و همراهی همه نمایندگان «بسته اقتصاد مردمی» را برای «تحول اقتصادی به‌نفع مردم» در پنج محور در دستورکار خود دارد که ذیل هر محور مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقداماتِ تقنینی و نظارتی تعریف می‌شود.محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار ویدیوکنفرانسی نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری، گزارشی از رویکردها، برنامه‌ها و اقدامات مجلس ارائه کرد که به‌شرح ذیل است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ  وَمابَدَّلوا تَبدیلًا

عرض سلام دارم محضر مبارک حضرت‌عالی و به‌طور ویژه تشکر می‌کنم از این لطفی که به مجلس و نمایندگان دارید. این افتخاری برای مجلس است که حضرت‌عالی به‌صورت ویدئوکنفرانس در صحن مجلس حضور دارید و ما را مورد راهنمایی قرار می‌دهید. لازم است ابتدا گزارشی از رویکردها، برنامه‌ها و اقدامات مجلس را محضر شما و مردم شریف ایران ارائه کنم. مجلس یازدهم  زمانی تشکیل شده است که کشور تحت شدیدترین تقابل‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی با دشمن قرار دارد و توجه به برخی حقایق تلخ اجتناب‌ناپذیر است. ناکارآمدی‌های مدیریتی اشباع‌شده، با رویکردهای نادرستی که به‌ویژه در سال‌های اخیر تشدید شد، باعث شده است مردم، مخصوصاً قشر متوسط و ضعیف جامعه، زندگی عادی خودشان را با سختی بگذرانند. نابسامانی‌های بازار ارز، خودرو، سکه و مسکن، بیکاری فزاینده، و تورم افسارگسیخته در حوزه‌های اساسی مورد نیاز مردم مثل کالاهای اساسی و اجاره منزل نیز، جامعه را کلافه کرده است. برخی مشکلات قدیمیِ محلی، مثل کمبود آب و محیط زیست نیز، این سختی‌ها را مضاعف نموده است. در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم با علم به این مسائل، هدف و همت اصلی خود را حل مسائل مردم و تبدیل مجلس به یک نهاد انقلابی و چابک حل مسئله  قرار داده‌ایم، چرا که معتقدیم این وضعیت، نه در شأن مردم عزتمند و شریف ایران است و نه متناسب با ظرفیت‌های گسترده‌ای که در کشور ما وجود دارد. ما بر این باوریم که در کنار شرایط سخت و تهدیدهای موجود، فرصت‌های بزرگی هم وجود دارد که اگر با برنامه‌ریزی حساب‌شده، و مدیریت جهادی از آنها بهره بگیریم، در همین ۵سال باقیمانده تا پایان چشم‌انداز ۲۰ساله کشور، می‌توان به بخش قابل‌توجهی از اهداف چشم‌انداز دست یافت. ثروت عظیمی که در کشور وجود دارد، مردم وفادار و نجیب، نخبگان جوان و بااستعداد، موقعیت ژئوپولیتیکی منحصربه‌فرد کشور ما، قرار داشتن در قلب محور قدرتمند مقاومت و رزق لایحتسبی که خداوند وعده آن را به ملت مؤمن و باثبات‌قدم داده است، ظرفیت‌هایی است که می‌تواند از دل هر تهدیدی، بهترین فرصت‌ها را ایجاد کند و مجلس یازدهم عزم خود را جزم کرده است که در انجام این مهم، نقش مؤثر و ملموس به‌عهده گیرد. البته نمایندگان مجلس برای اجرایی کردن این ادعا فقط شعار نمی‌دهند بلکه برنامه‌های کارشناسی روشنی دارند که برای ایجاد فهم مشترک و اجماع‌سازی، در مسیر فرایندهای قانونی درون مجلس، قرار دارد. ما برنامه‌های خود را در دو حوزه تقنین و نظارت، تعریف کرده‌ایم اما بر این باوریم که در گام نخست، بدون تحول در درون مجلس، نمی‌توانیم به اهدافی که در بیرون مجلس مدنظر داریم، برسیم. رویکردهای مجلس یازدهم برای تحول در درون مجلس، هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی است و تمرکز ما در ارتقای کیفیت فرآیندها و عملکردهای مجلس، بدین منظور صورت گرفته است که نتیجه عینی و ملموس در زمینه حل مسائل اقتصادی و پیگیری مشکلات ملی و محلی برای مردم داشته باشد. مردمی‌سازی، به‌معنای مشارکت معنادار و مؤثر مردم در همه فرآیندها، شفاف‌سازی، ناظر به ایجاد شفافیت در اموری است که برای مردم حق و تکلیف ایجاد می‌کند، مقصود از هوشمندسازی، سیستمی و الکترونیک کردن همه فرآیندهاست و کارآمدسازی نیز به‌معنای تمرکززدایی، چابک‌سازی و بازطراحی فرآیندها و نظامات اداری و اجرایی است. محورهای این تحول در مجلس، بر مبنای سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی جنابعالی بنا شده، که مهمترین سند، و مبنای کار ما، در مسیر این تحول است. برای رسیدگی به مسائل و مشکلات محلی مردم الزام داریم ابتدا ساماندهی امور نمایندگان را در دستور کار قرار دهیم، لذا از تحول در فرآیند انتخاب،  نظارت و ارتباطات گرفته تا رسیدگی به معضلات حوزه‌های انتخابیه، در دستور کارِ مجلس، هیئت رئیسه و بنده است. هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی، دولتی، عمومی و حاکمیتی در این خصوص، ضرورت دارد. همچنین به‌جای اینکه یک نماینده به‌تنهایی مسئول حل مسائل حوزه انتخابیه باشد، باید نهاد مجلس با همه ظرفیت‌هایش پشتیبان نماینده باشد، تا حجم مطالبات حوزه‌های انتخابیه باعث نشود که به این مطالبات بی‌توجهی شود، یا نماینده به‌دلیل اشتغالات محلی فراوان، از وظایف ملی خود بازبماند و یا خدای‌ناکرده گرفتار روابط ناسالم و بده‌بستان شود. طبیعتاً حفظ شئونات و صیانت از نمایندگان هم وظیفه ماست و در این حوزه همه اقدامات پیشگیرانه را به‌کار خواهیم گرفت. همچنین فرآیندهای قانونگذاری و نظارت مجلس نیز، از مرحله تهیه پیش‌نویس متون قانونی تا نقش کمیسیون‌ها، صحن، و مرحله ابلاغ و انتشار، باید بازنگری و متحول شود تا این فرآیندها از یک سو کارآمدتر و اثربخش‌تر، و از سوی دیگر، نقش مردم و متخصصان در این فرآیندها، پررنگ‌تر گردد. شفافیت مذاکرات و تصمیمات مجلس نیز در این مسیر، اهمیت بسزایی دارد و مجلس تصمیم گرفته این موضوع را با رعایت جنبه‌های حرفه‌ای و کارشناسی، به یک تکلیف برای خود تبدیل کند. صحن و کمیسیون هر دو، ارکان محوری مجلس هستند که در قانون اساسی هم به آنها اشاره شده است. اما در مجلس یازدهم تلاش خواهیم کرد فعالیت‌های کمیسیون‌ها و کار کارشناسی و تخصصی در آنها، اصالت پیدا کند، ضمن اینکه در انتخاب میان تقنین و نظارت، به‌عنوان کارویژه‌های اصلی مجلس، رویکرد مجلس یازدهم، تمرکز ویژه بر وظیفه نظارت و اجرایی‌سازی قانون است. برنامه ما این است که این نظارت به‌طور فراگیر و هوشمند، در تمام پهنه جغرافیایی کشور، با مشارکت مردم، نهادها و نخبگان، و با هدف اجرایی‌سازی قانون، هم درون دستگاه‌های دولتی و حکومتی، و هم در میان خود مردم باشد. اما، مسئله اصلی این است که همه آنچه درباب تحول در فرآیندهای درونی مجلس ذکر شد، باید، زیرساختی برای تحول زندگی مردم و اداره امور کشور و تحقق نتایج عینی و ملموس در این حوزه، باشد. همچنان‌که حضرتعالی در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم نیز تکلیف فرمودید، توجه به معیشت طبقات ضعیف از طریق اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی از مهمترین اولویت‌های مجلس یازدهم و شاید مهم‌ترین اولویت، خواهد بود. البته پرواضح است که وضعیت بد اقتصادی امروز، محصول سوء مدیریت‌ها و بی‌توجهی‌ها به آرمان اصلی انقلاب اسلامی در این عرصه بوده است. بعد از دوران دفاع مقدس و آغاز برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، تا امروز، راهبرد و تفکر منسجم اقتصادی وجود نداشته و چون تفکر، منسجم نبوده، دولت‌ها با سلیقه‌های متفاوت و بعضاً متضاد، مسیر اقتصادی و مدیریتی کشور را به سمت و سوهای متفاوتی سوق داده‌اند که نتیجه آن یک اقتصاد نابسامان، از آب درآمده است، در واقع، مهمترین مشکل ما نداشتن انسجام فکری و اجماع نخبگانی در حوزه برنامه‌ریزی، تفکر و اجرای اقتصادی به‌ویژه در سال‌های پس از دفاع مقدس بوده است. ما عقیده داریم دوره آزمون و خطا دیگر تمام شده و یک راه بیشتر نداریم که آن هم بازگشت به آرمان انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد است: یعنی مردمی‌سازی اقتصاد و تولید قدرت اقتصادی که در واقع همان اقتصاد مقاومتی است، و مدیریت جهادی که منبعث از فرهنگ دفاع مقدس است. پیرو فرمایش حضرتعالی در آستانه گام دوم و آغاز دهه پنجم انقلاب، معتقدیم باید اقتصادِ مردمی را در این دهه سرلوحه فعالیت‌های خود قرار بدهیم، لذا مجلس یازدهم این موضوع را مأموریت خود می‌داند که انقلاب اسلامیِ مردمی را به اقتصادِ مردمی پویا برساند. شاخص‌های اقتصاد مردمی پویا، رونق تولید داخل و افزایش صادرات غیرنفتی، نظام مالیاتی عادلانه، تدوین بودجه بدون نفت، مبارزه قاطعانه و پیگیر با فساد، رفع انحصارات دولتی، مدیریت بهینه دارایی‌های دولتی و به‌طور خلاصه، نقش‌آفرینی واقعی مردم در اداره اقتصاد کشور است. این نقش‌آفرینی به‌تدریج منجر به افزایش توان و قدرت ملی و مصونیت آن در مقابل فشارهای خارجی خواهد شد. در عرصه سیاست  و امنیتِ ملی نیز، کشور زمانی می‌تواند فعال و اثرگذار باشد که قدرت ملی در همه عرصه‌ها، به‌ویژه در عرصه اقتصاد، به‌طور اساسی تقویت شده باشد. از این منظر، مجلس یازدهم، اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان خط‌مشی محوری و برنامه اصلیِ کاری خود برگزیده است. لذا به‌طور خلاصه باید گفت که مجلس یازدهم برای رسیدن به هدف خود که حل مسائل اقتصادی ملی و محلی مردم است، ایجاد ساختارهای لازم و پیگیری اقتصاد مردمی را اولویت کاری خود قرار داده و برای رسیدن به این هدف، معتقد به نوسازی اقتصاد کشور با رویکرد جهادی و جهت‌گیری انقلابی است، به همین دلیل، مجلس یازدهم با همفکری و همراهی همه نمایندگان «بسته اقتصاد مردمی» را برای «تحول اقتصادی به‌نفع مردم» در پنج محور در دستورکار خود دارد که ذیل هر محور مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقداماتِ تقنینی و نظارتی تعریف می‌شود. در محور اول ساختار بودجه‌ریزی کشور باید اصلاح شود و هدفِ درآمدزایی پایدار و هزینه‌کرد مفید، مدنظر قرار گیرد. بودجه کشور می‌تواند بدون درآمدهای نفتی بسته شود و با کاهش هزینه‌های غیرضرور، مولدسازی دارایی‌های دولت، اصلاح شرکت‌های دولتی و اصلاحات نهادی بودجه‌ریزی، و سپس نظارت برخط، بر نحوه هزینه‌کرد بودجه از طریق دیوان محاسبات، ساختاری کاملاً عملیاتی پیدا کند. هم‌اکنون این موضوع در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصاد، با اولویت در حال بررسی است و به مراحل نهایی رسیده است. این موضوع در اولین فرصت ممکن در دستور کار قرار خواهد گرفت. محور دوم و در ادامه اصلاح ساختار بودجه‌ریزی، این است که نوسازی نظام مالیاتی کشور به‌نفع اکثریت مردم و در راستای تقویت تولید، در دستور کار قرار گیرد. متأسفانه وضعیت فعلی مالیات‌ستانی کشور اثربخش نیست. باید فعالیت‌های رقیبِ تولید را پرهزینه کرد، در این میان بستن مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی در بازارهای مسکن، ارز، طلا و خودرو، در دستور کار مجلس قرار دارد و متقابلاً به‌دنبال آن هستیم که مالیات فعالیت‌های مولد و تولیدی، مالیات بعضی از اقشار، به‌ویژه مالیات‌های پنهانی که از طبقات ضعیف گرفته می‌شود، کاهش پیدا کند. در محور سوم، مجلس خود را مکلف به اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر و بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد می‌داند، این شاخصی است برگرفته از پیام حضرتعالی به افتتاحیه مجلس، که ما، همه اولویت‌های خود را با آن تنظیم می‌کنیم. روشن است که در صورت اصلاح عادلانه نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی کشور، حاکمیت، اشراف کاملی به وضعیت درآمدی خانوار پیدا می‌کند و وظیفه دارد به سرپرست خانوارهایی که دخلشان با خرجشان نمی‌خواند، کمک کند. این شناسایی از طریق یکپارچه‌سازیِ بانک‌های اطلاعاتیِ دستگاه‌های مسئول صورت خواهد گرفت. در محور چهارم ما در مجلس عقیده داریم به‌منظور جهش تولید، رونق کسب‌وکار و ایجاد اشتغال باید اولاً موانع تولید، انحصارات و رانت‌های صدور مجوز را به‌نحو کارشناسی حذف کرد و در گام دوم، که بسیار مهم است، از طریق بازار سرمایه و بازار پول، به‌ویژه با نظارت دقیق بر عملکرد بورس، حل مشکل مسکن از طریق واگذاری زمین از دارایی‌های دولت، تأمین مالی تولید و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ را در دستور کار قرار داد. متأسفانه علی‌رغم وجود نقدینگی بیکران در کشور، حوزه تولیدِ داخل کشور، در قحطی تأمین مالی به‌سر می‌برد و این در حالی است که ظرفیت‌های بیشماری همچون صدها پروژه نیمه‌تمام، طرح‌های نفتی، پالایشی، پتروشیمی، فلزی و معدنی را می‌توان در بازار بورس از طریق پذیره‌نویسی و عرضه اولیه، و همچنین افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، عدم توزیع سود و صرف سهام، فعال کرد، و چرخ‌های تولید کشور را به حرکت درآورد، همچنان‌که در بخش مسکن نیز که الآن با کمبود عرضه روبه‌رو هستیم، باید هرچه سریعتر، از طریق واگذاری زمین از دارایی‌های دولت، و تأمین مالی مناسب این بخش با بهره‌گیری از سرمایه‌های بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه و بانک‌ها، و تحول در فناوری و فرآیندهای ساخت، تلاش جدی و جدیدی را آغاز کرد، همچنین توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای نو و دانش‌بنیان و پیگیری آن در قالب یک ساختار ویژه جزو اولویت‌های مجلس خواهد بود. در محور پنجم برنامه مجلس این است که حوزه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی کشور نیازمند تغییر راهبرد و نوسازیِ اساسی است. حقیقت آن است که این حوزه دچار نقص‌های جدی است. کم‌توجهی متولیان سیاست خارجی کشور به حوزه تعامل با همسایگان، بازاریابی منطقه‌ای و تسهیل صادرات، ظرفیت‌های عظیمی را معطل نگه داشته است. روشن است که در وضعیت تشدید تحریم‌ها، باید به‌منظور مصون‌سازی اقتصاد کشور، بی‌اثرسازی سیاست فشار حداکثری دشمن، ورود به فاز جدید مقاومت فعال، و تثبیت جغرافیای مقاومت، اقدامات مؤثرتری در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی صورت گیرد که این اقدامات مکمل راهبردهای دفاعی، سیاسی و امنیتی نظام خواهد بود. حتماً اتخاذ راهبرد سیاست خارجی متعادل، به‌ویژه درس‌آموزی از تجربه شکست‌خورده غربگرایی، تعامل عزتمندانه با اروپا و ایجاد روابط قوی راهبردی با شرق، به‌ویژه چین و روسیه، می‌تواند کانال‌های اقتصادی متعددی را به‌منظور تأمین کالاهای اساسی، مواد اولیه و صادرات محصولات داخلی به کشورهای حوزه جنوب غرب آسیا، آسیای میانه، شبه‌قاره و شرق آسیا فعال کند، این امر به‌طور اساسی در دستور کار بنده و مجلس است. نتیجه این اقدامات، احیا و ارتقای جایگاه ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و می‌تواند در زمانی کوتاه نه‌تنها فشارهای دشمن را بی‌اثر کند، بلکه ابزارها و اهرم‌های قدرت جدیدی برای نظام اسلامی، در مقابله با فشارها نیز، تولید نماید. در حالی که دشمن آشکارا تصمیم گرفته است فشار اقتصادی را از ایران فراتر برده و کل محور مقاومت را زیر ضربات اقتصادی و تحریمی خود بگیرد، نسخه ارتقایافته مقاومت فعال، حتماً باید شامل یک برنامه فرامرزی اقتصاد مقاومتی باشد که همه بازیگران و کشورهای آسیب‌دیده از مظالم نظام سلطه را در بر بگیرد و امکانات و ظرفیت‌های آنها را در جهت حل مسائل و مشکلات مشترک، هم‌افزا، و به‌نحو نظام‌مند به هم مرتبط کند. البته به حضرتعالی و ملت شریف ایران اطمینان می‌دهیم که نظارت کاملی برای جلوگیری از هرگونه وابستگی و تضییع حقوق ملی در حوزه قراردادهای بین‌المللی از جانب مجلس انجام خواهد شد. همچنین باید عرض کنم که این بسته تحول اقتصادی به‌نفع مردم فقط در قالب هم‌افزایی و همراهی تک تک نمایندگان محترم مجلس و همچنین تعامل با بدنه اجرایی کشور و دولت محترم، امکان اجرایی شدن دارد و ما در ایجادِ این هم‌افزایی و همراهی، مصمم هستیم و یک روز را هم از دست نخواهیم داد. علاوه بر محورهای اقتصادی، در عرصه فرهنگی تمرکز ما بر ۳ حوزه سبک زندگی، جمعیت، خانواده، آموزش و تربیت؛ و در حوزه سلامت، توجه خاص بر مدیریت بحران کرونا خواهد بود. رهبر بزرگوار! ما هدف خود را حل مسائل  مردم قرار داده‌ایم و برای رسیدن به این هدف، نقشه راه خود را پیام شما به مجلس تعیین کردیم. برداشت ما از نقشه راهی که شما تعیین کردید این است که پیگیری مسائل اقتصادی باید دستورکار اصلی مجلس باشد و پرداختن به هر حاشیه‌ای که ما را از این هدف دور کند، خطا است. ما فکر می‌کنیم مجلس انقلابی، مجلسی است که در تعامل خود با دیگر قوا، شاخص را حل مسائل مردم قرار دهد. مجلس، هم در موضوعاتی که بنای نظارت و ورود دارد، این اصل را باید در نظر بگیرد، هم در شیوه نظارت، عقلانیت و تدبیر را مدنظر قرار دهد، هم در لحنِ تعامل، اخلاق و احترام را رعایت کند، و هم در زمان پیگیری مطالبات مردم، زمان‌شناس باشد، اما در عین حال معتقدیم مجلس در حل مسائل مردم وظیفه دارد با رعایت همه مواردی که ذکر شد، از همه ظرفیت‌های نظارتی و تقنینی خود با جدیت و قاطعیت استفاده کند تا به تکلیفِ نمایندگی خود درست عمل کرده باشد. البته حضرتعالی و مردم شریف ایران مستحضرید که مجلس، یک کلِ تشکیل‌شده از افراد است که گاه ممکن است سلائق متفاوتی در میان آنها وجود داشته باشد، اما مجلس یازدهم در کلّیت خود تلاش می‌کند با رعایت نقشه راهی که قبلاً در پیام خود ارائه فرموده‌اید و ان‌شاءالله امروز آن را تبیین می‌فرمایید، به هدف خود که همان حل مسائل مردم است دست پیدا کند و در این راستا تلاش خواهیم کرد به‌جای حرف و شعار، در عمل، کارآمدی مجلس یازدهم را ثابت کنیم. ان‌شاءالله ما نمایندگان با به گوش گرفتن رهنمودهای حضرتعالی و اجرایی کردن مطالبات مردم و شما، شاکرِ این نعمت باشیم و همان‌طور که حضرتعالی برای ما شاخص تعیین فرمودید، مجلس با نتایج ملموسی که به مردم ارائه می‌کند، آن‌ها را نسبت به حل مسائل‌شان امیدوار کند، و نتیجه آن افزایش مشارکت مردم در انتخابات‌ها باشد. من و همکارانم در مجلس یازدهم به شما اطمینان می‌دهیم که با پرهیز از حاشیه‌پردازی، فقط به‌دنبال احقاق حقوق مردم و اصلاح امور کشور باشیم و در این مسیر، فعال و میدانی عمل کنیم، نه اینکه در پایتخت بر صندلی‌های خودمان بنشینیم و حل مسائل را انتظار بکشیم. ما به خط خواهیم زد و در گوشه گوشه کشور به‌سراغ مسائل و مشکلات خواهیم رفت، با این هدف که در زمانی معقول، توان ملی برای مقاومت در مقابل دشمن و ایجاد رفاه برای مردم، جهشی اساسی پیدا کند. تلاش مجلس این است که به‌جای حرف و شعار، در عمل کارآمدی خود را ثابت کند و از جنابعالی و ملت شریف ایران نیز می‌خواهیم که این مسئله را سخت‌گیرانه از ما مطالبه بفرمایید. مجدداً از حضرتعالی به‌خاطر الطاف پدرانه به منتخبان مجلس یازدهم به‌ویژه این حقیر تشکر می‌کنم و امیدوارم که در این مسئولیت سنگین و خطیر، بتوانیم رضایت خداوند متعال، حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف، ملت عزیز ایران و حضرتعالی را جلب کنیم، ان‌شاءالله. از جنابعالی تقاضا می‌کنم محبت بفرمایید و فرزندان انقلابی خود در مجلس را از رهنمودهای گرانبهایتان بهره‌مند بفرمایید.

سقف کارت به کارت تغییر کرد

بانک مرکزی باتوجه به روند صعودی ویروس کرونا در کشور و لزوم کاهش مراجعات حضوری به شعب، ضمن تأکید بر ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری به هموطنان توسط شبکه بانکی، در بخشنامه‌ای سقف خدمات مبتنی بر کارت را افزایش داد. با توجه به روند صعودی و شروع موج دوم بیماری کرونا در کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس، از شبکه بانکی تقاضا می شود، به صورت موقت، بر ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری به منظور تسهیل استفاده هم‌وطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، تمرکز کنند. براین اساس، سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک از مبلغ ۳۰ میلیون ریال در هر شبانه‌ روز از مبدأ هر کارت به ۶۰ میلیون ریال افزایش یابد. همچنین سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. در همین راستا، امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت یک سال و تا اطلاع ثانوی بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام شود. رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک انجام خواهد شد.

بورس در بالاترین سطح تاریخی ایستاد

آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که شاخص‌های بورس در پایان داد و ستدهای امروز با رشد دسته جمعی مواجه شدند. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری اکثر شاخص‌های بورس با رشد دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۷۱۴۴۴ واحد صعود معادل ۴.۱۰ درصد به یک میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۰۷ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۸۸۶۲ واحد افزایش معادل ۴.۱۰ درصد به ۴۶۱ هزار و ۸۵۶ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۴۶۰۱ واحد رشد معادل ۳.۱۰ درصد به ۴۸۵ هزار و ۸۸۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۹۶۰۹ واحد رشد معادل ۳.۱۰ درصد به ۳۱۹ هزار و ۷۹۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۹۳۵۱۹ واحد افزایش معادل ۱.۵۲ درصد به ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۱۱ واحد، شاخص بازار اول با ۵۷۶۲۹ واحد معادل ۲.۱۴ درصد به یک میلیون و ۳۸۶ هزار ۳۸۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۲۳۵۸ واحد صعود معادل ۳.۷۲ درصد به ۳ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۳۴۵ واحد رسید. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «وخارزم با ۲۶.۸۲ درصد، خوساز با ۲۲.۶۲ درصد، کگل با ۱۹.۶ درصد، شیران با ۱۱.۶۸ درصد، خفنر با ۱۰.۵۵ درصد، برکت با ۵.۹۲ درصد و تاپیکو با ۵ درصد» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «کفرا با (۳.۶۵) درصد، قثابت با (۳.۶۴) درصد، دپارس با (۳.۴۴) درصد، غدام با (۳.۲۶) درصد، غشان با (۲.۹۹) درصد، سهرمز با (۲.۸) درصد و سصفها با (۲.۷۶) درصد» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز جاری بورس، در یک میلیون و ۷۶۸ هزار نوبت معاملاتی، ۱۰ هزار و ۷۰۵ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۹۰ هزار و ۶۲ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

شرق تهران لرزید

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع زمین‌لرزه چهار ریشتری در حوالی فیروزکوه خبر داد. علی بختیاری در این باره گفت: در ساعت ۱۱:۴۹ امروز زمین لرزه ای به بزرگی چهار ریشتری در عمق هفت کیلومتری زمین حوالی فیروزکوه در استان تهران را لرزاند. وی ادامه داد: کانون این زلزله در  ۲۰ کیلومتری فیروزکوه، قرار داشت و در شعاع این محدوده احساس شده است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در پی این زلزله به تیم های امدادی و خدماتی آماده باش لازم داده شد و آنها در آماده باش هستند .همچنین تاکنون گزارشی از خسارت نداشتیم. همچنین شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در این خصوص به ایسنا گفت: هلال احمر استان تهران یک تیم ارزیاب را از نزدیکترین پایگاه به کانون زمین لرزه اعزام کرده و بررسی آنان از خسارات احتمالی آغاز شده است. اما تاکنون هیچ مورد خاصی گزارش نشده است. وی افزود: عوامل هلال احمر در این منطقه در آمادگی کامل قرار دارند. براساس گزارش مرکز لرزه نگاری، مختصات این زلزله عبارت است از: طول جغرافیایی: ۵۲.۶۱عرض جغرافیایی: ۳۵.۶۳عمق زمین‌لرزه: ۷ کیلومتر طبق اعلام سایت ژئوفیزیک دانشگاه تهران، فیروزکوه امروز تاکنون ۶ بار لرزیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha