دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
مسعود معینی‌پور

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اقتضای دنیای امروز می طلبد که ما بتوانیم اندیشه خود را با ابزار هنر و رسانه به تصویر بکشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مسعود معینی پور در نشست اکران، تحلیل و بررسی فیلم "پلتفرم" که در قالب سلسله نشست های تخصصی "اکران، نقد و ایده پردازی سینما اندیشه" به همت معاونت فضای مجازی و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که عمومی کردن فکر و اندیشه و دانایی از بستر فیلم و هنر، از جمله اهداف ما در برگزاری سلسله نشست های سینما اندیشه است، اظهار داشت: در دنیای امروز نمی توان از میزان تأثیرگذاری فیلم ها غافل شد ضمن آن که در برخی آثار، نشانه های آشکاری از اندیشه و تفکر وجود دارد که ما باید به آن ها بر اساس رویکرد و اندیشه اسلامی بپردازیم.

وی افزود: در رابطه با فیلم "پلتفرم" که عملاً محصول هالیوود است و نه لزوماً اسپانیا، نقدهای بسیاری مطرح شده اما ما از منظر اندیشه در حوزه تخصصی خود یعنی علوم انسانی و اسلامی به آن می پردازیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: هر چند برخی قائل به تفکیک فرم و محتوا در بررسی آثار هستند اما یک نکته کلیدی این است که فیلم مقوله ای نیست که صرفاً در بحث فرمی و تکنیکی آن صحبت کنیم بلکه یک جهان خاص خود را دارد که باید در عرصه اندیشه ای نسبت به آن ورود پیدا کنیم، البته معتقدم که شناخت فیلم از منظر فرمی و بصری نیز حائز اهمیت است.

معینی پور افزود: به عقیده بنده ما باید بتوانیم که با زبان عوام به تحلیل فکری و اندیشه ای بپردازیم و حال آن که یکی از ضعف های ما این است که گاه بلد نیستیم که اندیشه خود را به تصویر بکشیم و بعضاً گرفتار روش های گفت‌وگوی محدود هستیم، ضمن آن که چندان بلد نیستیم که با دیگران به تفاهم رسیده و صحبت همدیگر را به شکل مناسب بشنویم و با یکدیگر گفت و گو کنیم.

وی اضافه کرد: این یک خطر جدی است که روز به روز از بطن جامعه و عوام دور بشویم و نتوانیم زبان عامه مردم که سینما را هم دنبال می کنند بفهمیم و به درک درستی از آن برسیم.

معینی پور همچنین بیان داشت: فیلم پلتفرم دارای روایتی است که نیاز به بازشناسی دارد کما این که راز و رمزها و نشانه های اجتماعی در درون خود دارد و فیلمساز به خلق جهان اندیشه مربوط به خود در این اثر پرداخته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی افزود: این فیلم مجموعه در هم تنیده ای است که فیلمساز سعی می کند روایت خود را در قالب آن به مخاطب ارائه دهد و رمزگان خاص فیلم را باید چه در حوزه فرم و محتوا و چه فکر و ایدئولوژی اثر دنبال و تحلیل کرد.

وی گفت: از سویی میزان استفاده از خشونت نیز در این فیلم هدفمند است کما این که حضور و نقش آفرینی شخصیت زنان و نوع رفتار آن ها نیز در راستای پیشبرد هدف سازندگان اثر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الگو IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    مسئول به طور طبیعی می شودالگوی زیرمجموعه. آقایون چرا ملبسا کارشون رو انجام نمیدن؟!
  • موید IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    البته هر چه را هنر نام می نهند مفید نیست، باید طبق آموزه های دینی انتخاب کرد.