چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
گرانی

حوزه/ در هفته ها و ماه های اخیر بارها و بارها، علما و مراجع معظم تقلید نسبت به سخت تر شدن وضعیت معیشتی مردم و از جمله اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه، هشدار داده و خواستار جدیت مضاعف مسئولان در راستای کاستن از فشارهای معیشتی و اقتصادی شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چندی است که به موازات آشفته تر شدن وضعیت اقتصادی کشور و کوچک تر شدن سفره معیشت بسیاری از مردم به خصوص اقشار ضعیف و مستمند جامعه، نظاره گر انتشار اخبار مربوط به دغدغه ها و هشدارهای دلسوزانه بسیاری از علما و از جمله مراجع معظم تقلید خطاب به مسئولان امر هستیم.

اخیراً نیز آیت الله العظمی مکارم شیرازی با صدور بیانیه ای در همین راستا اعلام داشتند: "در این ایام، بسیاری از مردم نسبت به گرانی روزافزون کالاها که برخی چندین برابر شده است، به شدت اعتراض دارند. دیگر اجاره مسکن، خرید جهیزیه و مایحتاج زندگی جز با وام های سنگین ممکن نیست. از سوی دیگر، برخی بیان می کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع سکوت کرده‌اند!؟ ما نه تنها سکوت نکرده ایم، بلکه بارها در این باره سخن گفته ایم و باز هم می گوییم. "

ایشان همچنین در این پیام به صراحت گفتند: "مسألۀ مهم، خونسردی مسئولین است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی کنند! و غالباً با پرداختن به مسائلی همچون برخی دستاوردها یا افتتاح پروژه ها، کشف داروهای جدید، تأمین آب و برق برای برخی مناطق و ...که در جای خود قابل تقدیر است، عملاً خود را از زیربار مسئولیت سنگین گرانی سرسام آور، کنار می‌کشند. "

همان طور که این مرجع تقلید نیز بیان داشته اند رفع مشکلات و کاستن از بار سختی های معیشتی مردم، به صرف اعتراض و انتقاد حل نمی شود بلکه می بایست قوای سه گانه نخست عوامل اصلی گرانی را پیدا کرده و ثانیاً هم این که با توجه به محدودیت های موجود همچون تحریم های ظالمانه، با ارائه ی راهکارهای مناسب، جلوی این وضع نابسامان را در فاز کوتاه مدت و بلند مدت بگیرند.

در واقع در این شرایط باید اولویت نخست دولت و مجلس، رسیدگی به وضع اقتصاد کشور و چاره اندیشی برای مشکلات معیشتی توده های مردم از جمله اقشار آسیب پذیر باشد که حقیقتاً در این اوضاع و احوال به سختی گذران زندگی می کنند.

در این میان، با وجود همه شایعات و جنگ روانی و رسانه ای که علیه روحانیت و حوزه های علمیه به خصوص در بستر بی در و پیکر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه انداخته و می اندازند، اکثریت طلاب و روحانیون کشور در سال های اخیر در شرایط نامطلوبی بسر می برند، به طوری که به تعبیر یکی از مدیران حوزه، شاید بشود گفت که بر اساس شاخص های اعلامی از سوی مسئولان و دولتمردان، در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد طلاب زیر خط فقر قرار دارند.

به خصوص در هفته ها و ماه های اخیر، تأمین مبلغ رهن و اجاره بهای منزل به یکی از نگران کننده ترین دغدغه های جمع کثیری از طلاب و فضلای حوزه تبدیل شده و این در حالی است که متاسفانه گویا از سوی مسئولان، برنامه عملی برای رفع این نگرانی به آن صورت مشاهده نمی شود.

به هر حال آن چه مهم است این که در شرایطی که صحبت از اوضاع اقتصادی مردم نیاز به بحث چندانی ندارد و این مساله از جمله امور اظهر من الشمس می باشد، از دولتمردان و نیز نمایندگان مجلس و همچنین مسئولان دستگاه قضا انتظار می رود که با جدیت بیشتر به دنبال راهکارهای عملی در جهت کاستن از فشار گرانی و تورم افسارگسیخته بر روی زندگی مردم باشند و در این راستا نیز البته به سردادن شعارها و ارایه برنامه های کلی صرف اکتفا نکنند.

محمد مهدی موسوی 
 

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha