چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با اشاره به توصیه‌های امام باقر علیه‌السلام به یکی از اصحاب اظهار کرد: انسان در زندگی روزمره خود نباید به دنبال تلافی جویی باشد و از مدح دیگران شاد و از مذمتشان ناراحت شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی که در صحن‌های حرم مطهر بانوی کرامت منعکس شد، با اشاره به وصیت امام باقر علیه‌السلام به یکی از اصحاب که برای آرامش در زندگی و سعادت اخروی مفید است، اظهار کرد: اولین توصیه امام باقر علیه‌السلام این است که اگر فردی به تو ظلم کرد تو به او ظلم نکن و در مقام تلافی نباش.

وی با بیان اینکه انسان نباید همیشه ظلم پذیر باشد، افزود: این تاکید امام باقر علیه‌السلام مربوط به امور روزمره زندگی انسان است که نباید همیشه به دنبال تلافی و مقابله به مثل باشیم چراکه گذشت و عفو به انسان آرامش می‌دهد اما این موضوع به معنای ظلم‌پذیری نیست.

سخنران حرم بانوی کرامت ادامه داد: دومین توصیه امام باقر علیه‌السلام این است که اگر فردی به تو خیانت کرد تو به او خیانت نکن؛ مثلا اگر کسی به امانت انسان خیانت کرد و درست از آن نگهداری نکرد انسان نباید در پی تلافی و خیانت به طرف مقابل باشد بلکه امانت داری و ادای حق دیگران وظیفه انسان مؤمن است.

وی سومین توصیه امام باقر علیه‌السلام را غضب نکردن برابر تکذیب دیگران دانست و افزود: انسان باید همیشه به وظیفه خود بر اساس عقل و شرع عمل کند و اگر در این مسیر برخی هم انسان را تکذیب کردند و بر علیه او شعار دادند انسان نباید خشمگین شود و عکس العمل نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی بیان کرد: چهارمین توصیه امام باقر علیه‌السلام به آن فرد این است که اگر فردی یا گروهی تو را مدح و از تو تعریف کرد شاد نشو؛ زیرا این گونه شاد شدن باعث غرور انسان می‌شود  و انسان را از مسیر تعالی دور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پنجمین توصیه امام باقر علیه‌السلام این است که انسان با مذمت دیگران نباید به جزع بیافتد، اضافه کرد: اگر دیگران انسان را مذمت کردند باید با خود و خدای خود خلوت کند و بگوید خدایا اگر این مذمت در من وجود دارد من را اصلاح کن و اگر در من نیست طرف مقابل را اصلاح کن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha