شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همسرداری

حوزه/ امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با استفاده از سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون در قالب کلیپ‌های «هنر زندگی» اقدام به معرفی شاخصه‌های همسرداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی واحد فرهنگی خواهران آستان مقدس بانوی کرامت، امور فرهنگی خواهران آستان مقدس در قالب کلیپ‌های «هنر زندگی» اقدام به معرفی شاخصه‌های همسرداری به بانوان کرده است.

این کلیپ‌ها مربوط به کلاس‌های آیین همسرداری حجت الاسلام والمسلمین تراشیون است که در گذشته به صورت حضوری برای بانوان در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون طی سخنانی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های زندگی مشترک در جامعه امروزی فراموشی جایگاه زن و مرد در زندگی مشترک است، افزود: در جامعه امروز متأسفانه زن و مرد از جایگاه خود در زندگی مشترک آگاه نبوده و نمی‌دانند که باید در چه جایگاهی قرار داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در جامعه امروز التقاط کارها یعنی انجام کارهای مردانه از سوی زنان و انجام کارهای زنانه از سوی مردان موجب اشتباه در شناخت جایگاه زن و مرد شده است، تصریح کرد: اسلام به دنبال زن سالاری، فرزند سالاری یا مرد سالاری نبوده بلکه اسلام به دنبال این است که در زندگی مشترک زن در جایگاه خود و مرد در جایگاه خود قرار داشته باشد.

وی افزود: اسلام در خانواده به دنبال جایگاه محوری است و مراد از جایگاه محوری این است که در خانواده هر فرد وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون گفت: در خانواده اسلامی هیچ فردی بر دیگری سلطه ندارد و در آیه قرآن کریم که می‌فرماید مرد بر زن قوامیت دارد مراد از این قوامیت سلطه مرد بر زن و فرزند نیست بلکه منظور ولایت مرد بر خانواده است و این آیه قرآن قوامیت را تکیه‌گاه بودن مرد برای زن و فرزندان می‌داند.

کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: در خانواده اسلامی مرد و زن محور خانواده هستند و در چنین خانواده‌ای مرد سرپرست اعضای خانواده است و در اینجا نقش سرپرستی نقشی حمایتی خواهد بود و سلطه و تسلط در خانواده اسلامی بی‌معنا است.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم جایگاه زن در خانواده جایگاهی آرامش بخش است، ادامه داد: در خانواده اسلامی زن با رفتار و منش زنانه و مومنانه خود در خانواده موجب آرامش مرد و فرزندان می‌شود به همین دلیل است که قرآن کریم می‌فرماید برای شما همسرانی از جنس خودتان قرار دادیم تا در کنار آن‌ها آرامش داشته باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون افزود: زن خوب درخانه به معنای زنی نیست که خدمات خوبی را به همسر و فرزندان ارائه کرده و نیروی خدماتی خوبی باشد بلکه زن خوب، زنی است که بستر آرامش را برای همسر و فرزندان خود فراهم کند.

وی یادآور شد: زن خوب فردی است که برای همسرش زن خوب و برای فرزندانش مادر خوبی باشد و بالعکس مرد خوب نیز فردی است که همزمان نسبت به زن و فرزندانش به خوبی و براساس شاخصه های اخلاقی به درستی رفتار کند بنابراین در سبک زندگی اسلامی شاخصه خانواده موفق این است که هر فردی در جایگاه خود به خوبی نقش خود را ایفا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha