جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد تقی ربانی

حوزه/باید دائم در جامعه و صحنه های اجتماعی از معارف حضرت علی(ع) سخن گفته می شد، ولی این کار صورت نگرفت و برای همین نتوانسته ایم غدیر را درست و صحیح به مردم بشناسانیم و این خود خسارت بزرگ است که در جامعه اسلامی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عیدغدیر، گفت: از مهمترین نگرانی پیامبر(ص) در روز های آغازین بعثت دو شعار اساسی توحید و وحدت بود. همه هدف شان این بوده که جامعه در مسیر مستقیم قرار گیرد و در ادامه گرفتار اختلاف و دو دستگی نشود. در این رابطه مبارزه و تلاش کرد توحید را با همه مشکلات در جامعه پیاده کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: نکته دوم این که باید در چنین جامعه توحیدی، وحدت باشد و مردم از رهبر واحد پیروی کنند. در زمان ایشان، خود پیامبر این محوریت و جایگاه را از سوی خدا داشتند و خدا او را به عنوان پیامبر انتخاب کردند و معتقدیم برای این که این محوریت مورد اتفاق همگان باشد، باید پیامبر برگزیده منصوب از سوی خدای متعال باشد.

وی اظهار داشت: بعد ایشان از سوی خدا، در منطقه غدیر حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین انتخاب کردند و در این رابطه خطبه ای به صورت رسمی و فراگیر خواندند و در مورد پیروی از حضرت علی به همه توصیه و تذکر داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: اما یکی از مهمترین اتفاقات در هر جامعه ای به خصوص جامعه اسلامی، موضوع وحدت است. معتقدیم جامعه توحیدی برای رسیدن به عزت و صلابت، رشد و توسعه، نیازمند وحدت و یکپارچگی و عدم تفرقه است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: جامعه ای که در آن وحدت نباشد، مورد طعمه دشمنان قرار می گیرد. برای همین باید متحد بود و برای این امر هم تلاش کرد.

این محقق بیان داشت: معتقدیم در زمان پیامبر شخص ایشان سبب وحدت بود و برای تحقق وحدت برای بعد خودشان هم سازگاری را مشخص کردند و از سویی در دین به مسئله وحدت تأکید شد. بنابراین در همه این ادوار اکسیر وحدت، شخصیت حضرت علی است و هر چه بتوانیم در مورد شناساندن حضرت علی و معرفی ابعاد شخصیت ایشان تلاش کنیم، توانسته ایم در موضوع تقویت وحدت گام برداریم.

وی اظهار داشت: امروز جامعه اسلامی نیازمند این است که برای ایجاد وحدت بیشتر به شناساندن حضرت علی(ع) بپردازد. تا همگان و همه مذاهب بتوانند از معارف و سیره زندگی علی استفاده کنند تاموجب خشوع و تواضع همه افراد شود. این مسئله ای است که باید تقویت شود چرا که سبب وحدت و یکپارچه شدن جوامع مختلف و ... می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: اما بعد از مسئله غدیر شاهد انحرافاتی بودیم و دلیل مسئله این است که جامعه آن روز فاقد نخبگان و افراد با بصیرت بود و نتوانست از رهنمود الهی و نعمت الهی استفاده کنند و با بی تفاوتی با این واقعه بزرگ برخورد کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اما بعضی وقتی متوجه کوتاهی خود در بحث غدیر شدند، با همه وجود وارد بحث عاشورا شدند و زمانی که از آنها سوال شد چرا گفتند اگر در آن روز سکوت نمی شد، قطعا عاشورا هم ایجاد نمی شد.

این محقق بیان داشت: انحراف دوم در بحث غدیر، نوع فعالیت است که در مورد بحث غدیر انجام شد. باید دائم در جامعه و صحنه های اجتماعی از معارف حضرت علی(ع) سخن گفته می شد، ولی  این کار صورت نگرفت و برای همین نتوانسته ایم غدیر را درست و صحیح به مردم بشناسانیم و این خود خسارت بزرگ است که در جامعه اسلامی وجود دارد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha