پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
الشيخ حسن مولایی

حوزه/ مدیرعامل مؤسسه انتشارات حوزه های علمیه با گلایه از برخی مسئولان و خبرنگاران که در مسابقه افشاگری، انصاف و اخلاق را از یاد می برند، گفت: خواسته و مطالبه آموزه های دین مبین اسلام از خبرنگار و جامعه خبرنگاری، حفظ حریت رسانه ای با نگاه به مصالح است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن مولایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت ۱۷ مرداد، سالروز عروج ملکوتی شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران صادق و متعهد کسانی هستند که حقیقتاً در عرصه خبر و اطلاع رسانی از وجود خود مایه می گذارند که بهترین الگوها در این زمینه قطعاً شهدای والامقامی چون محمود صارمی و سید مرتضی آوینی است.

وی افزود: خبر را رخداد تازه تعریف می کنند و بر این اساس، اهمیت کار خبرنگار به میزان اثرگذاری و ارزشی است که این رخداد تازه بردارد، اما با این حال گاهی اوقات خبرنگار دنبال اخبار کم ارزش و زرد است و طبعاً ارزش کار او نیز بر این اساس خواهد بود.

شهدای خبرنگار؛ الگوی اهالی رسانه

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین گفت: ما رخدادهای تازه ای در جامعه داریم که اخبار آن ها به شدت اثرگذار است و جامعه انسانی نیازمند به آن است، کما این که خبرنگارانی چون شهید صارمی با گذشتن از جان خود، این رخدادها را اطلاع رسانی می کنند و بی شک خبرنگار در این جا یک عنصر بسیار مفید و بلکه ایثارگر است.

وی ابراز داشت: در دوران کرونا، خبرنگاری که خبر ظهور و بروز این ویروس منحوس را منعکس کرد، کار بزرگی انجام داد، چرا که جامعه بشری را از این خطر بزرگ آگاه کرد و لذا این خبرنگار کار شایسته و ارزشمند و تاریخی را برای دنیا انجام داد.

رویکرد یأس آلود رسانه ها برای جامعه مضر است

استاد حوزه علمیه، همچنین افزود: از آن سو، گاهی اوقات ما اخباری داریم که چیزی جز یأس و ناامیدی و افسردگی برای جامعه بشری به دنبال ندارد و مع الاسف نیز کم نیستند بنگاه های خبری و خبرنگارانی که به دنبال این رویکرد هستند و در بسیاری از موارد، توأم با آثار منفی و آسیب های جدی برای جامعه است.

وی گفت: بر این اساس لازم است که خبرنگاران و اصحاب رسانه دقت کنند که میزان ارزش کار خود را با اخبار مؤثری که انعکاس می دهند، ارتقا ببخشند.

حجت الاسلام و المسلمین مولایی بیان داشت: به حق باید گفت که خبرنگار باید جریان ساز بوده و جامعه را به سمت بایدها و شایدهای مورد نظر رهنمون سازد، با این وجود اگر ما با دقت به مسایل و تحولات نگریسته و نگاه نقادانه ای به جامعه خبر و خبرنگاری داشته باشیم، متوجه وجود چالش های قابل توجهی می شویم.

کاهش وزن اخلاقی؛ چالشی برای جامعه خبرنگاری

وی تصریح کرد: یکی از چالش های جدی در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه این است که وزن اخلاقی به شدت کاسته شده است، لذا در اخبار گاهی حیثیت و حرمت افراد مخدوش می شود به بهانه این که یک خبر جدید و پرمخاطبی را تولید و انعکاس دهند و حال آن که بسیاری از حرمت ها از بین می رود و این نشان می دهد که چنین خبرنگاری، وزن اخلاقی و وزن شخصیتی اش بالا نیست.

وی افزود: در این جا باید توجه داشت که هم وزن اخلاقی خبرنگار به عنوان شخص حقیقی مهم است و هم وزن اخلاقی مجموعه و مراکز خبری به عنوان شخص حقوقی که این مساله نشان از اهمیت کار بر روی ترویج فرهنگ اخلاق مداری در جامعه رسانه ای دارد تا شاهد تولید و انتشار هر خبر منفی به هر قیمتی در سطح جامعه نباشیم.

مدیرعامل مؤسسه انتشارات حوزه های علمیه همچنین ابراز داشت: متاسفانه در بسیاری از موارد حریم اخلاقی افراد از سوی جامعه خبری ما به خوبی رعایت نمی شود و از این حیث باید فکری برای ارتقای وزن اخلاقی کرد.

انتشار هر خبری به بهانه دیده شدن، درست نیست!

وی گفت: از سویی ارتقای وزن اعتقادی اخبار بسیار مهم است، چرا که با انتشار بسیاری از اخبار، شبهاتی در جامعه مطرح می شود و از سویی ضربه به نظام و مجموعه های مثبت انقلاب و نظام وارد می گردد، چرا که در اینجا معمولاً خبرنگار نگاه نمی کند که چه خبری را منعکس می کند و از این رو فعالیتش بر مدار و محوریت مصالح نیست، بلکه صرفاً دنبال انعکاس خبر است و این که به هر بهایی یک خبر پربازدید را منتشر کند.

استاد سطوح عالی حوزه همچنین تأکید کرد: در این بین، متاسفانه بسیاری از مطبوعات و خبرگزاری ها و رسانه ها، این قبیل اخبار نااُمیدکننده و کم اعتبار که با آبروی اشخاص و نهادها و اعتبار و حیثیت نظام بازی می کند را منتشر می کنند، در حالی که ما به شدت نیاز به بازنگری جدی در نحوه پرداختن به این قبیل اخبار هستیم.

وی افزود: ما اگر در جامعه افرادی داریم که تا حدودی از حیث اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و ... برایشان شبهه ایجاد شده، باید پذیرفت که بخش مهمی از آن از ناحیه جامعه خبری و عملکرد نامطلوب آنها بوده است.

در مسابقه افشاگری، اخلاق و انصاف را فراموش نکنیم

حجت الاسلام و المسلمین مولایی همچنین اظهار داشت: در شرایطی بسر می بریم که مسابقه افشاگری به راه اُفتاده است؛ البته این که یک رسانه تا چیزی را دید داد بزند و مسئولان را هشدار دهد، فی نفسه کار خوبی است اما در بسیاری از مواقع شاهد انعکاس مطالبی هستیم که هنوز ثابت نشده و چه بسا حریم افراد مخدوش شده و از آن سو اعتماد مردم به مسئولان و نظام به این واسطه کاهش می یابد.

وی افزود: جای تأسف است که نه فقط خبرنگاران و اهالی رسانه بلکه بسیاری از مسئولان نیز در این وادی اُفتاده اند و گویا در این مسابقه و رقابت، دست بالای دست هم بسیار است.

استاد حوزه علمیه گفت: این میدان منفیِ مسابقه افشاگری در حالی شکل گرفته که مردم در سختی های معیشتی زندگی می کنند و حال آن که اگر اختلاس و فساد اقتصادی کشف می شود باید از مسیر درست خود برود نه این که هنوز اثبات نشده اعلام شود و این درحالی است که برخی از موارد اعلامی حتی اثبات هم نمی شود و لذا تضعیف جایگاه اخلاق و کاهش اعتماد مردم به نظام، ثمره و محصول این رویه است.

خبرنگاران مراقب آفات و آسیب های کار خود باشند

مدیرعامل مؤسسه انتشارات حوزه های علمیه همچنین بیان داشت: با وجود همه زیبایی های چشمگیری کار خبر و رسانه، خبرنگاران و فعالان این عرصه نباید چشم خود را بر روی آسیب ها و آفت های آن فروببندند و لذا از دوستان خبرنگار انتظار می رود که در عین توجه به ضرورت ها و اقتضائات زندگی دنیوی، به فکر آخرت خود نیز باشند چرا که ما بابت تک تک اعمال و رفتار و گفته هایمان بازخواست می شویم.

وی در خاتمه گفت: آنچه آموزه های دینی ما از جامعه خبری و خبرنگاران می پسندد، برخورداری از حریت با نگاه به مصالح است، چه آن که تردیدی نیست که خبرنگار باید حریت داشته باشد اما باید مسایل اخلاقی و مصالح را همواره در نظر بگیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha