جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عید سعید غدیر خم

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی با تشریح نقش زنان در دفاع از ولایت گفت: زنان هم در بیعت با رسول خدا و هم در بیعت با امام علی و دفاع از ایشان پیش قدم بودند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از ارومیه، فاطمه فاتحی امروز در مراسم "از غدیر تا مباهله" که در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در دفاع از حق امیرالمؤمنین زنان زیادی در طول تاریخ فداکاری کرده‌اند که حضرت زهرا (س) به عنوان اسوه و نمونه بارز این زنان بوده است و بعد از رسول خدا سخنرانی‌ها و خطبه‌های ایشان در دفاع از کیان ولایت در تاریخ ماندگار شد و در راه این دفاع جان عزیزش را هم فدا کرد.

وی، امّ السلمه را از دیگر زنان فداکار در راه ولایت عنوان کرد و ادامه داد: امّ السلمه از معدود زنانی بود که بعد از رسول خدا در خط ولایت باقی ماند و از امامت به حق امیرالمؤمنین(ع) دفاع کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اسما بنت عمیس از بانوان سابقه دار در اسلام بود که از ولایت امام علی (ع) دفاع کرد و همچنین از دیگر بانوانی که در این راه ثابت قدم ماند ام هانی خواهر امیرالمؤمنین (ع) بود.

وی همسر زید بن ارقم را از دیگر زنان راوی حدیث غدیر دانست و  افزود: از جمله کسانی که حدیث غدیر را روایت کرده‏ زید بن‏ ارقم و نیز همسر وی می‏ باشد و علامه طباطبایی ضمن نام بردن از گروه کثیری که روایت "مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِیٌّ مَوْلاهُ" را نقل کرده ‏اند به وی نیز اشاره می ‏کند. البته بعد از امام علی (ع) در عصر دیگر ائمه(ع) هم از زنان روایات مختلفی در رابطه با غدیر وارد شده است و نام آن‌ها در کتب روایی و تاریخی مذکور است.

فاتحی گفت: در بین حاضرین در ماجرای غدیر بنابر نقل تاریخی بیش از 1700 نفر زن حضور داشتند و با امام علی (ع) بعیت کردند و بعد از غدیر هم اکثرشان بر بیعت خود باقی ماندند. زنان هم در بیعت با رسول خدا و هم در بیعت با امام علی (ع) پیش‌قدم بودند.

وی اضافه کرد: از دیگر زنان بارز و نمونه و اسوه که در زندگی خود همیشه از ولایت دفاع کرده حضرت زینب کبری (س) بود که در ماجرای کربلا و عاشورا یک تنه علم قیام اباعبدالله را به دوش کشید و شهر به شهر حمل کرده و از ولایت دفاع کرد و هم خود و هم خواهران ایشان در تثبیت غدیر و روشنگری کربلا نقش والایی را ایفا کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha