شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 915347
۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۸
مسجد

حوزه/ در برخی از روایات با تعبیری لطیف از مسجد با عنوان «بازار آخرت» یاد شده است، یعنی همانگونه که بازار محل خرید و فروش کالاهای دنیوی است آنجا نیز محل کسب امور معنوی و نیز اسباب است که در سرای آخرت به کار می‌آید.

حجت‌الاسلام مصطفی سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: مسجد خانه خدا در زمین و محبوب‌ترین قسمت شهرها نزد خداوند و خانه پارسیان است به طور قطع پس از کعبه که خانه خدا و آمال مسلمانان است، مسجد محبوب‌ترین و مقدس‌ترین مکان و محل انس با پروردگار است.

وی ادامه داد: این مکان کانون مقدسی است که مؤمنان همه روزه با حضور در آن و به پای داشتن فریضه نماز در صفوفی منظم پیوستگی و همبستگی خویش را به نمایش می‌گذارند و اینگونه راه امیدهی واهی دشمنان جامعه اسلامی را به ناامیدی می‌کشاند.

مسجد بازار آخرت

حجت‌الاسلام سیاوشی خاطرنشان کرد: در برخی از روایات با تعبیری لطیف از مسجد با عنوان «بازار آخرت» یاد شده است، یعنی همانگونه که بازار محل خرید و فروش کالاهای دنیوی است آنجا نیز محل کسب امور معنوی و نیز اسباب است که در سرای آخرت به کار می‌آید.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند «المَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ؛ مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند که پذیرایی آن مغفرت و تحفه‎اش بهشت است».

 استاد حوزه علمیه همدان عنوان کرد: از سوی دیگر از آنجا که بیشترین اهتمام انسان مؤمن متوجه تهیه و تأمین اسبابی است که در سرای آخرت به آن نیاز دارد، شوق و انس وی به بازار آخرت به مراتب بیش از علاقه او به بازارهای دنیاست، بنابراین طبیعی است که مؤمنان هنگام رفتن به مسجد سعی کنند بر دیگران پیشی گیرند و هنگام خروج دیرتر از همه آنجا را ترک کنند

مسجد، کارکردها و ظرفیت‌ها

حجت‌الاسلام سیاوشی ادامه داد: تا حالا فکر کرده‌ایم که مسجد چه کارکردهایی در طول تاریخ داشته است؟ آن هم کارکردهایی در راستان فضای قدسی و معنوی آن؟

وی، عبادت و تهذیب را یکی از کارکردهای مسجد عنوان کرد و افزود: اگرچه به تعبیر ایه ۱۱۵سوره بقره: «وَللهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ» تمامی جهان محضر خدا و جایگاه عبادت است اما مسجد قداست، ویژگی و آداب مخصوص به خود را دارد؛مسجد مهمان سرای خداست. آرامش، گم شده عصر تکنولوژی و ارتباطات، در فضای قدسی مسجد قابل بازیابی است.

استاد حوزه علمیه همدان، مسجد را دانشگاه علم و تربیت دانست و تشریح کرد: تلاوت قرآن و بازخوانی آیات بر مردم و ارائه آموزه های اخلاقی، مسجد را به دانشگاهی بی نظیر تبدیل کرده که هدف آن نه فقط تبیین مفاهیم و آموزش برخی اصطلاحات، که انسان سازی است؛ نکته جالب آن جاست که بنابر قول ائمه علیهم‌السلام یکی از وظایف و کارکردهای مهم مسجد، محل فراگیری دانش نو و نفیس معرفی شده است.

وی، مرکزیت سیاسی را از دیگر کارکردهای مسجد بیان کرد و ادامه داد: به اعتراف همه پژوهشگران تاریخ، اساساً پیامبر صلی‌الله علیه و آله تلاش سیاسی برای تشکیل حکومت خود را با ساختن مسجد آغاز کرد و پس از آن نیز همواره مسجد بارزترین مرکز تحقق آیه کریمه «وَشاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ» بود.

استاد حوزه همدان  افزود: در واقع پیامبر اغلب شوراهای عالی سیاستگذاری کلان و خرد حکومتش را در مسجد تشکیل می داد تا به همه، برتری سیاست های بنیان شده بر فضای ملکوتی مسجد را نشان دهد.

حجت‌الاسلام سیاوشی گفت: مسجد محل قضاوت و اجرای عدالت است؛ در زمان پیامبر صلی‌الله علیه و آله رسیدگی به بسیاری از مسایل حقوقی در مسجد صورت می پذیرفت. دارالقضای مسجد کوفه شاهد و یادآور قضاوت های عدالت محور و شگفت انگیز امام علی علیه‌السلام بوده است؛ در دوران خلفای فاطمی و حکومت های مختلف عراق و دمشق، قاضی القضات در کنار مسجد جا داشت و مسجد محل رسیدگی به امور قضایی و حقوقی بود.

مساجد اصلی‌ترین جایگاه تبلیغ و تبیین احکام اسلامی

وی با اشاره به نقش و کارکرد مساجد در جوامع اسلامی تاکید کرد:  نقش و کارکرد مساجد از دیرباز نه ‌فقط به‌عنوان محل برپایی نماز یا اقامه جماعت، بلکه به‌عنوان مرکز آموزش‌های اسلامی و نشر فرهنگ و معارف عالیه اسلام و تشیع، بسیار بارز و روشن بوده است.

این استاد حوزه به نقش ائمه جماعات اشاره و عنوان کرد: حضور ائمه جماعات که نقش هدایتگری و معلم دینی مردم را ایفا می‌کنند، کارکردی بس عظیم و مؤثر در اعتلای روح معنوی و اخلاقی نمازگزاران داشته و فرهنگ اصیل اسلامی از این مساجد به سمت جامعه سرازیر گشته و حتی کسانی را که کمتر به مسجد می‌روند نیز تحت تأثیر مثبت خود قرار می‌دهد.

وی، مساجد را اصلی ترین جایگاه تبلیغ و تبیین احکام اسلامی دانست و افزود: در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی، مساجد به‌عنوان اصلی‌ترین جایگاه تبلیغ و تبیین احکام اسلامی نقش بی‌بدیلی را در سیر مبارزات انقلابی علماء و فعالین ضد رژیم شاهنشاهی و استمرار انقلاب از مقطع جنگ تحمیلی تا امروز ایفا نموده و در سایر حوکت های اسلامی نیز این نقش قابل‌مشاهده است.

روحانیت نقش اساسی در تبلیغ و گسترش اسلام دارند

حجت‌الاسلام سیاوشی به نقش و هدف مسجد تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مسجد تراز اسلامی، مسجدی است که روحانی محور باشد، و روحانی بتواند در جذب مردم به خصوص جوانان عملکرد خوبی داشته، و به سؤالات پاسخ دهد و رابطه بسیار خوبی با تک تک نمازگزاران برقرار کند.

مساجدی که در آن به مسائل روز پرداخته شود، موفقیت در گسترش فرهنگ اسلامی در آن بیشتر است و به گونه ای که امروز روحانیت باید با جوانان پیوند و ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا به آنچه که به عنوان مسجد تراز اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری است برسیم.

وی افزود: روحانی یک مسجد تراز انقلاب اسلامی نیز باید مخاطب شناس باشند و برای افراد مختلف جامعه کلاس های مختلف تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام سیاوشی، نقش روحانیت را در ترویج اسلام لازم و ضروری دانست و ادامه داد: روحانیت نقش اساسی در تبلیغ و گسترش اسلام دارند و امروز باید هم‌صحبتی و هم‌کلامی با جوانان به تبیین فرهنگ ناب محمدی بپردازد.

استاد حوزه با اشاره به اینکه اهمیت نقش فرهنگی و اجتماعی مساجد، خاطرنشان کرد: مسجد در صدر اسلام نقش مساجد، نقشی فرهنگی و اجتماعی بوده، که متأسفانه در حال حاضر به بخش فرهنگی توجه می شود و مسائل اجتماعی و مشکلات مردم به فراموشی سپرده شده و یا کمتر به آن رسیدگی می شود.

حجت‌الاسلام سیاوشی ادامه داد: باید مساجد برای همه ی امور برنامه داشته باشد، و ائمه جماعات نیز پاسخگوی مسائل جوانان و نوجوانان و همچنین مشکلات معیشتی مردم باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر ائمه جماعات بتوانند جوانان را جذب کنند، بسیاری از آسیب های اجتماعی برطرف خواهد شد، ادامه داد: کسانی که با مسجد انس می گیرند با روحانیت و افراد متدین نیز انس گرفته و باعث خواهد شد تا کمتر در دام شیاطین زمان گرفتار شوند

استاد حوزه با بیان اهمیت توجه به رهنمود های رهبری گفت: معتقدیم که مهمترین مسائل را رهبر معظم انقلاب مطرح می کنند، لذا اگر بتوانیم فرمایشات ایشان را نصب العین قرار دهیم و برای مردم بازگو کنیم، می توان در همه عرصه ها از رهنمودهای رهبر انقلاب استفاده، و مشکلات روز جامعه را برطرف کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha