شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
منشور خانواده حامی

حوزه/ «خانواده حامی» از سری محصولات دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر است که در قالب طرح‌های کارآمد برای هیأت‌ها و در پی پررنگ کردن نقش هیأت‌های مذهبی در روند پیشرفت همه‌جانبه و الگودهی به جامعه اسلامی با استفاده از ظرفیت هیأت‌های مذهبی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «خانواده حامی» از سری محصولات دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر است که در قالب طرح‌های کارآمد برای هیأت‌ها و در پی پررنگ کردن نقش هیأت‌های مذهبی در روند پیشرفت همه‌جانبه و الگودهی به جامعه اسلامی با استفاده از ظرفیت هیأت‌های مذهبی است و این نوشتار به دنبال طراحی یک الگو برای کاهش فقر و نابرابری در جامعه، توسط هیأت‌های مذهبی است.

بر اساس این گزارش در این کتاب آمده است که چرا کاهش فقر و نابرابری برای ما اهمیت دارد و چه انگیزه و هدفی باعث می‌شود به این مهم بپردازیم؟ جنبه نخست از نگاه دینی و ارزشی است. چون آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و مذهبی ما تأکید ویژه‌ای بر برخورد با این پدیده شوم دارند. جنبه دوم آنکه باید با این پدیده به عنوان یک چالش اجتماعی و اقتصادی برخورد کنیم. از آنجا که یکی از فلسفه‌های وجودی نظام جمهوری اسلامی ایران، رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است، نیاز به ارائه مدل‌ها و الگوهایی به‌منظور رفع غبار فقر و محرومیت از چهره کشور داریم.

این نوشتار با توصیه‌ای ارزشمند از رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین موضوع آغاز می‌شود: «جوانان، اجتماعات خانوادگی تشکیل دهند و کمک‌های افراد خانواده را جمع کنند و در درجه‌ی اول به مصرف فقرا و نادارهای همان خانواده و فامیل برسانند و اگر نیازی نبود به فقرای دیگر رسیدگی کنند».

بیان تیترهای به کار گرفته شده در این منشور گویای محتوا و میزان کارآمدی این نوشتار است. در مقدمه با این سرفصل‌ها و عناوین مواجهیم: رفع فقر از نگاه دینی و ارزشی با تکیه بر آیات و روایات و سخن رهبران جامعه، رفع فقر چالشی اقتصادی و اجتماعی، توجه به مسأله فقرزدایی بعد از انقلاب، نقش‌آفرینی نیروهای مردمی در مسأله فقرزدایی، لزوم ارائه مدل و الگو به منظور جلب مشارکت مردمی در فقرزدایی، پیشینه و شرح طرح خانواده حامی.

این نوشتار به روش اجرای این طرح نیز پرداخته و آن را به هشت بخش تقسیم نموده است: اول: شناسایی خانواده نیازمند، دوم: نوشتن گزارشی جامع از شرح حال خانواده نیازمند، سوم: استمرار در مشارکت در طرح، چهارم: ارتباط‌گیری چندجانبه با خانواده نیازمند، پنجم: اطلاع‌رسانی دقیق، مستمر و مؤثر، ششم: مراقبت از آسیب‌های احتمالی، هفتم: توصیه‌هایی برای نحوة رساندن کمک‌ها، هشتم: روش اجرای طرح در هیأت‌ها.

طرح پیش رو، چراغی برای قدم گذاشتن بزرگ‌ترین تشکّل مردم‌نهاد یعنی هیآت مذهبی برای کاهش فقر در جامعه است که به رشد و ایجاد معنویت و روحیه مشارکت در نهاد مقدس خانواده نیز کمک می‌رساند.

برای مطالعه نسخه پی دی اف، اینجا را کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha