دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید احمد عاملی، مسئول هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، با اشاره به وضعیت بانکداری و خلق پول بانکی، گفت: ابعاد و پیامدهای آن چه بسا از آنچه که دغدغه مراجع نسبت به ربوی بودن بانک‌ها می‌باشد بسیار گسترده‌تر و مهلک‌تر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر سید احمد عاملی در نشستی با حضور نایب رئیس مجلس در محل ساختمان هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به وضعیت بانکداری و خلق پول بانکی، گفت: ابعاد و پیامدهای آن چه بسا از آنچه که دغدغه مراجع نسبت به ربوی بودن بانک‌ها می‌باشد بسیار گسترده‌تر و مهلک‌تر است و باید بیش و پیش از هر مسئلۀ دیگری بر مسائل پولی و نظام بانکی و مالی کشور تمرکز کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های هیئت اقتصاد در سه شاخۀ بخش عمومی، پول و بانک و بازارهای مالی متمرکز شده است، اظهار کرد: از مسائل بخش عمومی، یکی مبحث مالیات‌هاست که در کشور ما این نظام، بسیار تبعیض‌آمیز و نیازمند اصلاح در قوانین در مجلس شورای اسلامی است.

عاملی، در توضیح شاخه پول و بانک، با بیان اینکه حتی اگر مدل تأمین مالی مطلوب اسلام را هم کنار بگذاریم، اگر چنانچه مدل استاندارد بانکداری غربی را اجرا می‌کردیم، اکنون مشکلات نظام التقاطی کنونی که کشکولی از نظام غربی و اسلامی است، نداشتیم، تأکید کرد: پولی کردن دلارهای نفتی و پولی کردن کسری بودجه دولت، دو معضلی است که اقتصاد کشور را نابه‌سامان کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در توضیح شاخه سوم فعالیت‌های هیئت اقتصاد افزود: شاخۀ بازارهای مالی، شامل بورس، بیمه و بازارهای بدهی و بازارهای آتی و رمز ارزهاست.

عاملی با تأکید بر اینکه همکاری‌های علمی و پژوهشی هیئت با اساتید و پژوهشگران و نخبگان اقتصاد اسلامی و اقتصاد در حوزه و دانشگاه در مشهد، تهران، قم، اصفهان و شیراز به‌خوبی برقرار شده است، اظهار کرد: متأسفانه در مجموعه استان، هنوز گروه، پژوهشکده و یا اندیشکده‌ای در حوزه اقتصاد اسلامی شکل نگرفته است و خوشبختانه تأسیس هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد در دل حوزه علمیه خراسان، پدیدۀ مبارکی است که این حوزه برای ورود طلاب به عرصه اقتصاد، ایجاد نموده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha