پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سعید ارجمندفر

حوزه/ رئیس دانشگاه مجازی المصطفی(ص) تصریح کرد: رسالت مهم حوزه و دانشگاه در حال حاضر زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: همان طور که بارها در کلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز مطرح شده، یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی، زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) بوده که خود این مسأله نیازمند تحقق تمدن نوین اسلامی است که به طور ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تصریح قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که در این راستا بیش از هر چیز نیازمند پیگیری رویکرد تحول خواهی و تحول گرایی در عرصه علم و فکر و فرهنگ و اندیشه از سوی نخبگان حوزه و دانشگاه هستیم، افزود: قبل از هر چیز باید دانست که اساساً تحول خواهی و تحول گرایی یک امر پویا و بایسته برای هر انقلابی است، کما این که نفس شکل گیری خود انقلاب اسلامی نیز در چارچوب تحول خواهی بوده و این مطالبه ملت با رهبری و هدایت عالی امام خمینی(ره) محقق شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) همچنین گفت: از سویی شرایط و اقتضائات امروز جامعه ما می طلبد که نظام و سیستم دانشگاهی و حوزوی فراتر از آموزش محور یا پژوهش محور بودن، در پی کارکردها و نتایج اجتماعی باشد، کما این که امروز در نظام جدید علمی دنیا نیز بحث رسیدن به عرصه تمدن سازی مطرح است، ضمن آن که همین موضوع اتفاقاً یکی از بایسته هایی است که در سند چشم انداز و نیز مطالبات رهبر فرزانه انقلاب قابل توجه و مورد تأکید است.

وی با بیان این که امروز رسالت مهم حوزه و دانشگاه، زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال تحول گرایی در عرصه علمی و فکری و فرهنگی باشیم، ضمن آن که به هر حال، لازمه تحول گرایی و رسیدن به حوزه و دانشگاه تمدن ساز، گذر از نگاه های سنتی و رسیدن به نگاه های متعالی برآمده از دین آن هم متناسب با عرصه های جدید و اقتضائات نسل جدید است.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین بیان داشت: در عرصه مباحث کلان اجتماعی نیز یکی از موضوعات بسیار مهم اقتصاد است که باید در پی ایجاد تحول در آن باشیم، کما این که شخص رهبر معظم انقلاب، سال هاست که بر بحث خودکفایی و اقتصاد مقاومتی و تقویت و رونق تولید ملی تأکید می کنند، منتهای مراتب این مطالبات باید از حالت سمبلیک و روی کاغذ به منصه ی عمل برسد و لاجرم برای تحقق این امر نیاز به تفکر جدید و پویا کاملاً احساس می شود.

وی در خاتمه گفت: از سوی دیگر به تبع تکامل بستر علمی نیازمند تکامل فرهنگی و اجتماعی هستیم که بدون تردید این تکامل همان چیزی است که می تواند زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی و در پی آن، مهیاشدن شرایط برای ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) و استقرار دولت مهدوی باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha