پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد، تاکید کرد: حوزه های علمیه باید به جنگ آسیب های فضای مجازی بروند و دشمن را عقب رانده و میدان را در اختیار متدینان قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد با اشاره به شیوع ویروس کرونا و فعالیت حوزویان در قالب خدمت جهادی، یادآور شد: با توجه به شرایط کرونایی، برنامه های حوزه علمیه خراسان با دقت و سرعت در عرصه‌های مجازی ادامه یافت و هم اکنون برای ارائه بهتر آموزش در این بستر، سامانه های آن ارتقا یافته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: با توجه به آماده شدن زیرساخت ها، امروز امکان استفاده همزمان ۱۰ هزار نفر از یک سامانه مجازی حوزه خراسان وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه بحث فضای مجازی از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در این عرصه، حوزه های علمیه باید به جنگ با آسیب های آن بروند، تصریح کرد: اگر این عرصه رها شود، مشمول آیه «وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَیِّزاً إِلی‏ فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ(۱۶/ انفال)» خواهیم شد؛ بنابراین، باید دشمن را عقب راند و میدان را در اختیار متدینان قرار داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، تقویت وضعیت درسی، دانشی، تربیتی، فرهنگی و... حوزه علمیه در عرصه مجازی را همانند فضای حقیقی و حضوری در تعلیم و تربیت لازم دانست که از این منظر، باید برنامه هایی که به رسالت حوزه مربوط می شود نیز در این عرصه مدیریت شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه در عرصه مجازی استاد می بایست چند فعالیت را انجام دهد، گفت: تدریس تاثیرگذار، حضور در مدرسه برای رفع اشکال و پاسخ سوال، کنترل و نظارت می بایست از سوی اساتید بصورت مستمر و جهادی انجام شود و مدیر مدرسه نیز با توجه به اقتضا و شرایط با تدبیر لازم، برنامه ریزی کند.

وی، حرکت در حوزه علمیه را از ابتدای تحصیل، عقلانی و اجتهادی خواند و تاکید کرد: طلاب جوانِ مخلصِ مستعد و آماده حرکت به سوی قله های تعلیم و تربیت نیز می بایست همانند حضور در مدرسه، در آموزش مجازی به دنبال مطالعه دروس باشند زیرا مطالعه به معنی تفکر و بررسی بحث و برای شکوفایی عقل است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، تقریر و تحقیق را از وظیفه های دیگر یک طلبه خواند که در شرایط آموزش مجازی و حقیقی یکسان است و باید به آن ورود داشت زیرا این امور در تثبیت و فهم مطالب بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، مباحثه را از سایر نکات ضروری در مسئله تعلیم برشمرد که به عنوان یک سنت کارآمد و دیرین بسیار تاثیرگذار است؛ از این رو، مباحثه در دروس خارج به صورت یک برنامه اجرا شده و از سوی دیگر کار گروه پژوهشی به عنوان کمک درس استاد در کنار رویکرد دهی به دروس این مقطع برای پاسخگوئی به مسائل روزو پویائی هر چه بیشتر آموزش، برنامه ریزی شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه درباره رشته های تخصصی در راستای پاسخگویی، گفت: تامین نیازهای جامعه، نظام و بین الملل در این زمینه مدنظر قرار گرفته است که یک طلبه می تواند به عنوان سرباز این نظام با استفاده از تخصص خود ارائه نظر داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعلیم و تعلم در فضای مجازی با استاد، مطالعه، مباحثه، تقریر و تحقیق، همان خروجی عرصه حقیقی را دارد، گفت: اصل در آموزش، حضور در خدمت استاد است اما اگر به علت اضطرار می بایست از فضای مجازی استفاده کرد، باید بگونه ای عمل شود که نتیجه و ثمره ای مطلوب داشته باشد و در نهایت به سمت تربیتی جامع در تراز نظام اسلامی حرکت کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان، مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) را ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش سربازان جهادگر حضرت بقیة الله(عج) خواند و از جامعیت این موقوفه که در راستای اهداف و رسالت اجتماعی وهدایت سیاسی و دینی و پاسخگوئی به نیاز های حوزه، جامعه، نظام و بین الملل است تقدیر کرد که همزمان با کارهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... حوزه علمیه، حضور مردم در این مجتمع و ارتباط با آحاد جامعه نیز مدنظر قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین با بیان اینکه این مجتمع انتخاب خوب و الگویی برای خدمات دهی به مردم در منطقه ای محروم است، بر ساده سازی و در عین حال رعایت همه استانداردها و ماندگاری آن تاکید کرد و گفت: اگر اینگونه برنامه ریزی گردد، ظرفیت مردمی ایجاد می شود و همانگونه که از گذشته بوده و هست، آحاد جامعه جذب حوزه علمیه می شوند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha