جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه شواری اداری معاونین استان یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: انسان هایی که ظاهر بین هستند و چشم باطنی ندارند و هر لحظه ممکن است با اندک مشکلی مسیر حق و باطل را از هم تشخیص ندهند و راه را گم و از مسیر حق فاصله بگیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی در شانزدهمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری، به روایتی از کتاب خصال شیخ صدوق  اشاره کرد و گفت:  امام سجاد(علیه السلام) فرمودند:« ألا إنَّ لِلعَبدِ أربَعَ أعیُنٍ : عَینانِ یُبصِرُ بِهِما أمرَ دینِهِ و دُنیاهُ ، و عَینانِ یُبصِرُ بِهِما أمرَ آخِرَتِهِ، فإذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَیرا فَتَحَ لَهُ العَینَینِ اللَّتَینِ فی قَلبِهِ ، فَأبصَرَ بِهِما الغَیبَ فی أمرِ آخِرتِهِ ، و إذا أرادَ بهِ غَیرَ ذلکَ تَرَکَ القَلبَ بما فیهِ »؛ بدانید که بنده دارای چهار چشم است؛ دو چشم که با آنها امور دین و دنیای خود را می بیند و دو چشم که با آنها امور آخرتش را مشاهده می کند. پس هر گاه خداوند خوبی بنده ای را بخواهد، دو چشمی را که در دل اوست می گشاید و به وسیله آنها امور غیبی آخرت خویش را می بیند و هر گاه برایش غیر از خوبی بخواهد، دلش را به حال خود وا می گذارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد بیان کرد: خداوند هر عضو ظاهری و باطنی را که به انسان داده است، بر اساس حکمت بوده و همه این اعضاء نعمت هائی هستند که باید در جای خود بهترین استفاده را از آنها ببریم و اگر کسی از این نعمات الهی در راه درست و صحیح خودش استفاده نبرد، قطعا دچار ضرر وزیان بزرگی خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از این نعمت ها، نعمت چشم  است که بسیار برای انسان با اهمیت و با ارزش است، چرا که با همین چشم به ظاهر کوچک، می توان گستردگی دنیا و بسیاری از زیبایی های رنگارنگ دنیوی را مشاهده کرد و با نبود آن، انسان از بسیاری از لذت ها ومنافع دنیوی بی بهره خواهد بود؛ برای انجام بسیاری از کارهای این دنیا انسان نیازمند چشمی است که ببیند و گرنه در انجام بسیاری از امور و دیدن آنها محروم خواهد بود.

 مدیر حوزه علمیه خواهران یزد اظهار کرد: اگر به این فرمایش امام سجاد(علیه السلام)درست توجه کنیم، پی خواهیم برد که بعضی با دو چشم ظاهری و دو چشم باطنی واقعیات دنیا و آخرت را  می بینند و بر اساس آن سبک زندگی خود را انتخاب می کنند؛ کسی که با چشم دل واقعیات قبر و برزخ و قیامت وحساب و عبور از صراط و در یک کلمه جایگاه خوبان را در بهشت و انسان های بد را در جهنم ببیند، قطعا طوری زندگی خواهد کرد که رضایت حق تعالی را کسب کند تا به عذاب الهی مبتلا نشود و در فردوس اعلی در جوار اولیاء الله باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: خداوند هر گاه بخواهد به انسان خیر و خوبی را عنایت کند، چشم باطنی او را که چشم دل اوست بینا می کند تا در مسیر راه  درست حرکت کند وحق و باطل را از هم تشخیص دهد، بنابراین او چیزی را می بیند که دیگران نمی بینند؛ این گونه افراد با دیدن واقعیات پیش رو هیچ گاه از مسیر حق خارج نخواهند شد، بر خلاف انسان هایی که ظاهر بین هستند و چشم باطنی ندارند  و هر لحظه ممکن است با اندک مشکلی مسیر حق و باطل را از هم تشخیص ندهند و راه را گم و از مسیر حق فاصله بگیرند.

این مسئول حوزوی با اشاره به اینکه خداوند برای همه اعضا و جوارح انسان حد و مرزی را مشخص کرده است، افزود: اگر این حدود را رعایت کنیم و درست از آن بهره ببریم رضایت خدا را به سوی خود جلب خواهیم کرد و با رضایت او راه در دنیا و آخرت بر ما هموار خواهد شد. بنابراین باید درخواست ما از خداوند همیشه این باشد که هیچ لحظه ای ما را به خود وانگذارد که اگر چنین شود هلاکت ما قطعی خواهد بود.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح گردید و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha