سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
پودمانی اقتصاد

حوزه/ نشست جمع‌بندی دوره تثبیتی و افتتاح ترم مهرماه دوره دوم پودمانی اقتصاد، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نشست جمع‌بندی دوره تثبیتی و افتتاح ترم مهرماه دوره دوم پودمانی اقتصاد در محل مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد و در این جلسه‌ دکتر عاملی، مدیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد، ضمن تأکید بر محک و آزمون کارآمدی نظام در عرصۀ اقتصادی، شرایط دشوار کنونی کشور را ناشی از تلفیق و التقاط نظریات غربی در مبانی اسلامی و اسلامی‌سازی علوم غربی خواند و اظهار داشت: دیگر نباید کسی در ضرورت برگزاری چنین دوره‌هایی برای طلاب فاضل دچار شک و تردید شود، چرا که تنها مسیر آشنایی مستقیم طلاب، با موضوعات و مسائل اقتصادی است.

وی، سپس صرف هزینه برای چنین دوره‌هایی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت حوزه برای تربیت نیروهای متخصص فقه‌الاقتصاد کاملا منطقی و ضروری عنوان کرد و ضمن بیان روند آتی دوره و افق‌های پیش روی دانش‌پژوهان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و علمی، یادآور شد: طلاب دوره می‌توانند پس از طی کردن موفق دوره، به متخصصان فقه‌الاقتصاد در عرصه علمی و قانون‌گذاری کشور مبدل شوند و نقایص گذشته را برطرف نمایند.

مدیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به کمبود افراد متخصص اقتصاد اسلامی در کشور و به‌ویژه در مشهد، افزود: سعی شده است تا در دوره‌های پودمانی، از ظرفیت بهترین اساتید و متخصصان حوزوی و دانشگاهی در سطح شهر مشهد و حتی تهران، قم و اصفهان استفاده شود.
 

تلاش هیئت برای تقویت موضوع شناسی

حجت الاسلام نعمتی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان هم در این جلسه به بیان جمع‌بندی محتوایی از دوره تثبیتی پرداخت و با اشاره به اینکه تمام تلاش هیئت در ارائه دروس، تقویت موضوع‌شناسی صحیح و دقیق و کامل از دانش و مفاهیم اقتصادی است، بیان داشت: نباید این تلقی بین دانش‌پژوهان و طلاب ایجاد شود، که می‌توانند با مواد عرضه شده توسط دیگران، به اجتهاد آماده بپردازند، بلکه همچون غذایی که طبخ می‌شود باید مواد موضوع‌شناسی و تحلیل‌های اجتهادی را خود، تهیه و ترکیب و تنقیح کنند تا کیفیت مناسب و مطمئنی پیدا کند.

وی به ارائه نمونه‌هایی از مسائل و موضوعات جدید اقتصادی همچون مفهوم شرکت سهامی و شخصیت حقوقی وابسته به آن پرداخت و با طرح این سؤال که آیا می‌توان این شخصیت حقوقی نشأت‌گرفته از شرکت‌های سهامی را همچون شخصیت‌های حقوقی دیگر همچون دولت و مانند آن دانست؟ افزود: پاسخ این سؤال، نیازمند کار دقیق موضوع‌شناسی و استفاده از علوم و متون تخصصی روز همچون اقتصاد و حقوق است والا پاسخ‌ها اتقان لازم را داشت.
 

وقفه ای در فعالیت های آموزشی هیئت ایجاد نشده است

همچنین، حجت الاسلام کریمی، مسئول دوره پودمانی، با ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های آموزشی دوره از دی‌ماه سال ٩٨ تا شهریورماه سال ٩٩، گفت: تنوع فعالیت‌های آموزشی در ایام کرونایی و استمرار و جبران نقایص آموزشی در ترم تابستان، اجازه نداد تا وقفه قابل توجهی در فعالیت‌های آموزشی هیئت در دوره پودمانی ایجاد شود.

وی افزود: با تلاش وافر و خالصانۀ هیئت و حمایت‌های معاونت پژوهش حوزه، بستۀ کاملی از آموزش مجازی دروس کلیات اقتصاد کلان، کلیات اقتصاد خرد، بازارها و نهادهای مالی، وبینارهای اقتصادنا و آشنایی با ریاضی در دو سطح، آماده و تدوین شده و امید است تا طلاب فاضل از این ظرفیت‌ها به‌نحو احسن و مطلوب استفاده کنند.
در ادامه جلسه دانش‌پژوهان به بیان نظرات، پیشنهادها و دغدغه‌های خود در جهت اصلاح نواقص علمی و آموزشی دوره پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha