دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مرتضوی

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به ثبت اعمال توسط دو فرشته رقیب و عتید، اظهار کرد: این دو ملک حتی در کنار قبر اولیای الهی تا روز قیامت نماز می خوانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی در پایان درس خارج فقه خود در محل مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)  با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) می فرمایند که مردم غافل اند اما مغفول عنه نیستند، ابراز کرد: دلیل اینکه انسان ها مغفول عنه نیستند آیاتی مانند ۱۶ و ۱۷ سوره ق که می فرماید: وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ(۱۶) إِذْ یَتَلَقَّی الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ(۱۷) است؛ در واقع، اعمال انسان چه واجبات و مستحبات و چه محرمات بر خداوند مخفی نیست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به آیه ۱۸ سوره ق که می فرماید: مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ اشاره و خاطر نشان کرد: الفاظی که از انسان صادر می شود چه خوب و چه زشت، این دو ملک شاهدند. در ذیل همین آیه مرحوم بحرانی در تفسیر برهان بیش از ۲۲ روایت صحیحه اکثراً از کافی نقل کرده است که به طور مثال در روایتی فردی از امام صادق(ع) سوال می‌کند که رقیب و عتید اراده انسان در شرب خمر، خیرات، جهاد و ... را می دانند یا نه؟ امام می فرمایند که مگر می شود انسان بوی خوب را از بوی بد متوجه نشود؟ وقتی که انسان ها اراده کار خوب می کنند یک بوی معطری از آنها به مشام می رسد که آنگاه آنرا رقیب و عتید متوجه می شوند که او در فکر یک کار خوبی است و اگر انسانها اراده کردند که کار بدی انجام بدهند، در این روایت اشاره می کند که بوی کثیفی بلند می‌شود که آن ملائکه می فهمند او قصد شومی دارد.

این استاد برجسته حوزه خراسان افزود: در این هنگام، یکی به دیگری می گوید عجله نکن تا ببینیم چه می شود. وقتی انسان کار بدی را که در سر دارد، انجام می دهد، آن وقت این دو ملک می نویسند و در بعضی از روایات می ‌گوید تا چند ساعت گزارش نمی دهند تا شاید آن فرد برگردد.

آیت الله مرتضوی ادامه داد: در یک روایت دیگر هست رقیب و عتید کارهای خوب یا بد انسان را می‌نویسند و چیزی را فروگذار نیستند مگر در مورد برخی از اعمال که آن قدر ثواب دارد که فقط خدا می داند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان افزود: این دو ملک بعد از فوت شخص، کاری ندارند و می روند به عالم ملکوت تا عبادت یا کاری انجام دهند که خطاب می شود، بروید آنجایی که آن فرد دفن شده و تا روز قیامت نماز بخوانید؛ یعنی این دو ملک سر قبر اولیای خدا می روند و نماز می خوانند؛ کاری که در مقایسه با نماز انسان در دنیا، ثواب و کم و کیف بالاتری دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha