جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
راست گفتار

حوزه/ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: اگر اتفاقی چون اربعین در آمریکا رخ داده بود تا به امروز حداقل ۲۰۰ فیلم در این حوزه ساخته شده بود، اما متاسفانه ما نسبت به این موضوع عظیم در سینما بی‌اعتنا هستیم!

کاظم راست گفتار، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره ظرفیت‌های پرداختن به راهپیمایی اربعین در سینما اظهار کرد: اگر آیینی چون راهپیمایی اربعین در کشور آمریکا وجود داشت تا به امروز بیش از ۲۰۰ فیلم با این محوریت در هالیوود تولید شده بود، زیرا ظرفیت‌های دراماتیک این اتفاق می‌تواند همه ژانرهای سینمایی را در برگیرد.

وی افزود: تمامی ژانرهای سینمایی از طنز، گرفته تا سیاسی و دینی قادر است محلی برای فیلم‌هایی با محوریت راهپیمایی اربعین باشد.  برای همین ممکن است این سوال پیش آید چرا با وجود چنین داشته‌ای ما تا به این اندازه در این زمینه کم کار هستیم. دلیل این امر به نظرم در یک موضوع خلاصه شده است. آنهم این‌که اکثر فیلمسازان ما به تن‌پروری مبتلا شده‌اند!

کارگردان فیلم «چک» ادامه داد: تن‌پروری حاکم در سینما تنها به یک شکل از فیلمسازی خلاصه نمی‌شود، حتی آثاری اسکاری ما نیز چنین ویژگی دارند، درصورتیکه خاصیت سینما خیال انگیزی آن است، اما وقتی به بهانه واقع‌گرایی به آثاری که تنها در یک یا چند اتاق خلاصه شده‌اند، اکتفا می‌کنیم، دیگر فرصتی پیش نمی‌آید تا موضوعاتی چون اربعین مد نظر قرار گیرد.

این کارگردان ادامه داد: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد. در این مدت هر جمعه مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه در کشورمان برگزار شده است، اما تا به امروز چند فیلم را سراغ دارید که با این محوریت جلوی دوربین رفته باشد؟  تنها فیلمی که به نماز جمعه پرداخته، فیلم سینمایی «چک» است که من آن را چند سال پیش ساخته بودم.

راست گفتار تاکید کرد: موضوعاتی چون نماز جمعه یا راهپیمایی اربعین در کشورمان کم نیستند. برای نمونه به راهپیمایی روز ۲۲ بهمن اشاره می‌کنم، اما هیچگاه فیلم‌هایی با این محوریت تولید نمی‌شود، در همین راستا به مسئولان دولتی پیشنهاد می‌کنم به دلیل عدم تمایل بخش خصوصی خود در این زمینه ورود کنند تا شرایط برای تولید کارهای مورد نظر مهیا شود.

وی در پایان تاکید کرد: ذکر یک نکته ضروریست آنهم اینکه وقتی قرار شد فیلم با پروداکشن های قوی ساخته شود بر اساس رابطه‌های خاص، کارگردان آن انتخاب نشود، بلکه تنها داشته‌های فنی و اعتقاد سینماگر است که باید معیار باشد، چون بدون تخصص و اعتقاد انتظار نمی‌رود کارهای ارزشی خوبی تولید شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha