پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دلار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران به ایستگاه آخر خودکفایی طلای سفید رسید

ابراهیم هزارجریب مجری طرح ملی پنبه کشور در نشست خبری به مناسبت دومین همایش ملی روز جهانی پنبه، از امکان خودکفایی پنبه طی دو سال آینده خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال تولید وش پنبه به ۲۷۰ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید دارد و از نظر سطح کشت هم ۱۰ درصد اضافه شده است. وی گفت: تولید پنبه در کشور نسبت به ابتدای برنامه ششم توسعه هم رشد ۶۸ درصدی داشته است و برای برنامه ششم توسعه هم تولید ۳۲۰ هزار تن برنامه ریزی شده که محقق خواهد شدبه گفته این مسؤول در صورتی که حمایت‌های دولت از طلای سفید افزایش یابد، امکان خودکفایی در این محصول تا دو سال آینده وجود دارد. صمیمی ادامه داد: تحریمها و گران شدن ارز فرصت مناسبی است تا مسؤولان داخلی به این محصول استراتژیک داخل بپردازند؛ چراکه اکنون واردات گران شده است و در برخی موارد هم امکان واردات به لحاظ تحریم وجود ندارد و برای بقای صنعت پنبه باید به تولید داخل بهای بیشتری بدهند. وی در ادامه با انتقاد از بخش تولید گفت: صنعت ریسندگی نمی‌تواند با تولید پنبه که در زمینه بذر مشکل دارد، کیفیت پایینی دارد، الیاف غریبه در آن زیاد است و طول الیاف هم کوتاه است، ادامه دهد. صنعت امروز نمی‌تواند به هر قیمتی از بخش تولید پنبه حمایت کند. تولیدکنندگان داخل هم باید بتوانند محصولات خود را حداقل مشابه خارجی تولید کنند.

لیست بدهکارترین کشورهای جهان منتشر شد

لیست بدهکارترین کشورهای جهان نکات جالبی را در خود جا داده است.طبق اعلام سایت بدهی آمریکا، تا پایان ماه سپتامبر، ایرلند بیشترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی را در جهان داشته است؛ به گونه‌ای که این کشور اکنون بیشتر ۱۰ برابر اندازه اقتصاد خود بدهی خارجی دارد. در ادامه با ۶ کشوری که بیشترین نسبت بدهی به اندازه اقتصاد خود را دارند آشنا می‌شوید: ۱- ایرلندجمعیت: چهار میلیون و ۸۱۸ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۲۵۶ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۰۳۵.۷۰ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۸۹.۵۸ درصد۲- هلندجمعیت: ۱۷ میلیون و ۱۲۵ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۸۱۹ میلیارد و ۶۳ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۶۴۱.۵۵ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۷۴.۶۱ ۳- سوئیسجمعیت: هشت میلیون و ۶۴۰ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۷۴۲ میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۸۵.۵۱ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۴۷.۶۹ درصد۴- بلژیکجمعیت: ۱۱ میلیون و ۵۸۱ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۵۲۲ میلیارد و ۴۲۱ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۸۵.۰۳ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۲۱.۶۱ درصد۵- یونانجمعیت: ۱۰ میلیون و ۴۳۶ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۲۱۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۵۹.۰۸  درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۲۱۱.۰۴ درصد۶- پرتغالجمعیت: ۱۰ میلیون و ۲۰۳ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۲۲۲ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۳۴.۴۵ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۴۹.۷۵ درصدرتبه دیگر کشورها: - آمریکاجمعیت: ۳۳۰ میلیون و ۲۲۱ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۱۹ تریلیون ۶۰۷ میلیارد و ۹۶ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۲۷.۴۴ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۰۴.۲ درصد- چینجمعیت: یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: ۱۴ تریلیون و ۵۷۷ میلیارد و ۳۰ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۵.۹۷ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۵۰.۴۲ درصد- ژاپنجمعیت: ۱۲۶ میلیون و ۶۰۲ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: چهار تریلیون و ۵۴۱ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۹۲.۰۱ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۲۶۸.۷۷ درصد- آلمانجمعیت: ۸۳ میلیون و ۸۱۲ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: سه تریلیون و ۷۶۱ میلیارد و ۲۷ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۱۶۷.۲۳ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۷۷.۲۴ درصد- انگلیسجمعیت: ۶۷ میلیون و ۸۲۲ هزار نفرمیزان تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر: سه تریلیون ۴۶۲ میلیارد و ۴۹ میلیون دلارنسبت بدهی خارجی به اندازه اقتصاد: ۲۸۵.۲۲ درصدنسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی: ۱۰۱.۳۴ درصد

بدهی آمریکا یک قدم به انفجار نزدیک تر شد

میزان بدهی های دولت آمریکا از ۲۶ تریلیون دلار نیز عبور کرده است. به نقل از سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۸۲۴  میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۱ هزار و ۱۹۳ دلار و میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۲۱۴ هزار و ۸۴۵ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه سپتامبر به سه تریلیون و ۱۴۶ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای آمریکا شامل: مراقبت‌های درمانی با یک تریلیون و ۳۰۴ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار، تامین اجتماعی با یک تریلیون و ۹۷ میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۷۰۰ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار و بهره پرداختی بدهی با  ۳۴۰ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار است. هم‌چنین تا پایان ماه سپتامبر، میزان مجموع بدهی‌های دولتی و غیردولتی آمریکا معادل ۸۲ تریلیون و ۱۶۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۲۰ تریلیون و ۷۵۹ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار مربوط به بدهی های شخصی بوده که یک تریلیون و ۷۲۵ میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار آن به شکل وام دانشجویی بوده است. طی این مدت، اوراق قرضه آمریکایی در اختیار کشورهای خارجی به هفت تریلیون و ۱۴۳ میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار رسیده است. کسری تجاری آمریکا در این ماه ۸۳۰ میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار اندازه گیری شده است که ۳۰۲ میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار از این کسری مربوط به تجارت با چین بوده است. این کسری بودجه بزرگ همواره یکی از موارد اختلافی مهم با چین بوده و این کشور متعهد شده است در قالب فاز نخست توافق تجاری خود با آمریکا، این رقم را کاهش دهد. در طرف دارایی ها نیز مجموع دارایی های ملی ۱۲۴ تریلیون دلار و ۱۷۹ میلیارد دلار و مجموع دارایی های خانوارهای آمریکایی ۹۷ تریلیون و ۵۷۱ میلیارد دلار برآورد شده است. 

دلار مجبور به عقب نشینی شد

شاخص دلار دوباره در مدار نزولی قرار گرفت. به نقل از رویترز، در ادامه سیگنال دهی متناقض به بازارهای مالی، این بار یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا از احتمال طولانی شدن روند احیای اقتصادی این کشور خبر داده است. پاتریک هارکر، مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در فیلادلفیا گفته، فرض غالب این است که تا اواخر سال آینده، واکسن کرونا به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۸ دلار اعلام شد.

فروش فوق العاده ایران خودرو آغاز شد

طرح فروش فوق العاده ایران خودرو از امروز دوشنبه، ۱۴ مهر، آغاز می‌شود در این طرح سه محصول رانا پلاس، سورن پلاس و وانت آریسان با قیمت قطعی و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روز عرضه شده است. در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو، مشتریان هیچ گونه وجهی به عنوان پیش پرداخت واریز نخواهند کرد و پس از قرعه کشی، منتخبان پنج روز مهلت خواهند داشت تا به واریز وجه کامل خودرو اقدام کنند. متقاضی دارای پلاک فعال انتظامی امکان ثبت نام در این طرح را نخواهد داشت.

وام مسکن شامل چک برگشتی ها شد

وزیر راه و شهرسازی: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، مستاجران دارای چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی ودیعه مسکن، مانعی پیش رو ندارند.آقای محمد اسلامی با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک‌های ویژه به آسیب دیدگان از کرونا افزود: این وزارتخانه به عنوان نخستین نهاد و دستگاه دولتی، توجه ویژه به مشکلات مستاجران داشت که در اولین گام با اجرای تعرفه مناسب اجاره بها بین موجر و مستاجر، موجب کاهش چشمگیر اسباب کشی در سطح کشور شد. وی افزود: اختصاص تسهیلات کمک ودیعه مسکن از دومین اقداماتی بود که این وزارتخانه برای آسیب دیدگان در نظر گرفت. اسلامی با اشاره به نحوه بازپرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن گفت: در ابتدای مصوبه این طرح، شرط بازپرداخت تسهیلات یکساله و با احتساب کارمزد بانکی در نظر گرفته شده بود که در پی تقاضای مردم و هماهنگی‌های صورت گرفته زمان پرداخت به ۳ تا ۵ ساله و به صورت اقساطی تغییر کرد.

 

ضربه اقتصادی کرونا بر آمریکا ماندگار شد

شواهد حاکی از آن است که پاندمی کرونا تأثیر مخرب ماندگاری بر پیکر اقتصاد آمریکا گذاشته است و میلیون‌ها شغل برای همیشه نابود شده‌اند. طبق داده‌های اداره آمار اشتغال آمریکا، در ماه سپتامبر تعداد افرادی که برای همیشه و به طور دائم شغل خود را از دست دادند ۳۴۵ هزار نفر افزایش یافت و به ۳.۸ میلیون نفر رسید که این بالاترین سطح در ۷ سال اخیر است. این به معنای این است که آن‌چه در ابتدا گمان می‌رفت یک تعدیل نیروی موقت یا مرخصی اجباری باشد، به اخراج دائمی تبدیل شده است چرا که شرکت‌ها در شرایط فعلی تصمیم گرفته‌اند با کاهش نیروهای خود هزینه‌ها را پایین بیاورند. این در حالی است که در ماه فوریه، درست قبل از این که پاندمی کرونا به ایالات متحده برسد شاخص از دست رفتن دائمی مشاغل به پایین‌ترین سطح ۱۹ ساله خود رسید. اوستان گولسبی، مشاور اقتصادی سابق رئیس جمهور آمریکا می‌گوید: این یک نشانه شوم است که شواهدی قدرتمند از تأثیرات وحشتناک این بحران سلامتی ارائه می‌کند. از بین افراد بیکار آمریکا درصد افرادی که شغل خود را به طور دائم از دست داده‌اند در ماه سپتامبر به ۳۵.۶ درصد جهش کرد. این در حالی است که این درصد در ماه آوریل ۱۱.۱ درصد بود.

رئیس بانک مرکزی آمریکا خانه نشین شد

با بیشتر شدن شیوع کرونا در آمریکا و نهادهای آمریکایی، جروم پاول- رییس بانک مرکزی این کشور نیز خود را خانه نشین کرده است و از طریق دورکاری به مدیریت بانک مرکزی این کشور خواهد پرداخت. این خبر پس از آن منتشر می شود که دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا به دنبال مثبت اعلام شدن نتایج آزمایش کرونایش و طی کردن مراحل درمان راهی بیمارستان شد. یک سخنگوی بانک مرکزی آمریکا با تایید این خبر گفته است جروم پاول از مدت ها پیش هیچ ارتباطی با افرادی که تست کرونای آن ها مثبت اعلام شده است ندارد. از زمان آغاز بحران کرونا تاکنون بخش بزرگی از کارکنان فدرال رزرو برای حفظ سلامتی خود دورکار شده اند اما جروم پاول و شمار زیادی از مدیران ارشد بانک مرکزی تاکنون در گردهمایی ها و جلسات مختلف حضور یافته اند.  برخلاف دونالد ترامپ، جروم پاول از آغاز شروع بحران کرونا تاکنون ماسک زده و نکات بهداشتی را رعایت کرده است.  پیش از مثبت اعلام شدن نتیجه تست کرونا ترامپ، رییس بانک مرکزی به دیدار وی رفته بود اما نتیجه آزمایش وی و استیون منوچین، وزیر خزانه داری منفی اعلام شد و هر دو نفر می توانند به کار خود ادامه دهند. 

کرونای ترامپ بورس آمریکا را ترکاند

سی‌ان‌بی‌سی: صبح جمعه پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد تست کرونای او و بانوی اول آمریکا، ملانیا ترامپ، مثبت شده است، شاخص‌های سهام آمریکا سقوط کردند. شاخص ای‌مینی داوجونز در بازارهای غیر رسمی و اینترنتی (خارج از ساعات کار بازارهای وال‌استریت) سقوط کرد. این شاخص در واکنش اولیه به خبر ابتلای ترامپ ۵۰۰ واحد سقوط کرده بود. شاخص‌های ای‌مینی اس‌اندپی و نزدک هم سقوط کردند. در همین زمان، سود اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا هم به ۰.۶۶۱ درصد سقوط کرد. ترامپ در توئیتر خود اعلام کرد: تست کرونای من و بانوی اول امشب مثبت شد. ما فوراً پروسه قرنطینه و ریکاوری خود را آغاز خواهیم کرد و در کنار هم از این مشکل عبور می‌کنیم.

کرونا اقتصاد عربستان را بلعید

طبق اطلاعات رسمی اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم ۷ درصد کاهش یافت، این نشانه ای از تاثیر عمیق ویروس کرونا در بخش های نفتی و غیر نفتی است. بزرگترین صادرکننده نفت جهان پس از همه گیری COVID-۱۹، با رکود عمیقی روبه رو شده است. تقاضای جهانی نفت خام مهار شده و اقدامات مهار ویروس کرونا به فعالیت های داخلی آسیب رسانده است. مرکز کل آمار گفت: "بخش خصوصی و بخش دولتی به ترتیب  رشد منفی ۱۰.۱ درصد و ۳.۵ درصد را ثبت کردند." در سه ماهه اول، عربستان سعودی یک درصد انقباض اقتصادی داشت، اما این تنها بخشی از سقوط قیمت نفت و تأثیر همه گیری را به خود اختصاص داد، که در ماه مارس افزایش یافت. آن زمان، بخش نفت ۴.۶ درصد سقوط کرد، در حالی که بخش غیر نفتی نرخ رشد مثبت ۱.۶ درصد را داشت، اما تعطیلی های ناشی از ویروس کرونا، در سه ماهه دوم تاثیر زیادی بر اقتصاد عربستان گذاشت. مرکز آمار اعلام کرد: بخش غیرنفتی که تمرکز اصلاحات سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد فارغ از درآمد نفت خام است، ۸.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که بخش نفتی ۵.۳ درصد کاهش یافت. مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی گفت: تعجبی در سرعت نزول نیست. تولید ناخالص داخلی غیرنفتی با این تعطیلی ها بیشتر ضربه می خورد. در عوض، انباشت نفت تا حدودی با افزایش چشمگیر تولید نفت در آوریل محدود شد. وی گفت: مهم تر از آن، تاثیر مداوم کووید ۱۹ و ادامه قیمت پایین نفت خواهد بود. تعدیل مالی و تشدید مالی منجر به ضعف در زمینه اقتصادی داخلی و چشم انداز ضعیفی برای ایجاد شغل در بخش خصوصی برای شهروندان خواهد شد.

بورس کارش را سبز آغاز کرد

در لحظات آغازین معاملات بورس امروز هر سه شاخص بورس سبزپوش شدند. شاخص کل بورس تهران با افزایش۱۸هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۱هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد  ۷۹۵ واحدی  ۳۹۸ هزار و ۳۶۹ واحد را ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز ۱۷ هزار و ۸۳۰ واحدی شد. فولاد، فملی و شپنا نمادهای اثرگذار بر سبزپوشی شاخص هستند.

سازوکار کشف قیمت خودرو در بورس کالا اعلام شد

مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو عرضه و فروش خودرو در قالب بورس کالای ایران انجام می‌شود و از قیمت دستوری به سمت قیمت تعادلی خواهیم رفت و قیمت فروش در قالب عرضه و تقاضا کشف می‌شود.روح الله ایزدخواه با اشاره به اینکه طرح ساماندهی خودرو به زودی در کمیسیون صنایع نهایی می‌شود، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که هر چه سریعتر این طرح را در صحن علنی به بررسی بگذاریم. مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع مجلس، افزود: موضوع تعادل و تنظیم بازار خودرو متاسفانه به درستی تعریف نشده است و با تصویب و اجرای این طرح جدید، امیدواریم جلوی بسیاری از دلال بازی‌ها گرفته شود و کنترل عرضه و تقاضا را شاهد باشیم. عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: بر اساس این طرح، عرضه و فروش خودرو در قالب بورس کالای ایران انجام می‌شود و تمام تولیدات خودرو در بورس کالا عرضه خواهد شد، بر این اساس عرضه و تقاضا شفاف سازی می‌شود و اولویت در این طرح با مصرف کنندگان است. این نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بر اساس این طرح، مصرف کننده واقعی خودرو را تحویل می‌گیرد و از قیمت دستوری به سمت قیمت تعادلی خواهیم رفت. قیمت خودرو به شکل پایه توسط دستگاه متولی که سازمان حمایت از مصرف کننده است مشخص شده و قیمت فروش در قالب عرضه و تقاضا کشف می‌شود که مازاد مبلغ پایه به نسبت فروش، به جیب خودروساز نخواهد رفت و به خزانه برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد. ایزدخواه تاکید کرد: قطعا با طرح ساماندهی خودرو دلال بازی به حداقل می‌رسد و شرایط به سمت بازاری دو سویه و به نفع مردم و خودروسازان و قطعه سازان تغییر می‌کند. مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع یادآور شد: بحث واردات و صادرات، تولید خودروهای دست ساز و غیرکارخانه ای، ورود صنایع نظامی به بحث خودروسازی در این طرح در ۲۰ ماده تنظیم شده که به زودی امیدواریم پس از بررسی‌های نهایی در صحن مطرح و به تصویب برسد.

سکه به عقب برگشت

محمد کشتی آرای در مورد آخرین وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز بازار جهانی طلا تعطیل بوده، تنها عامل موثر بر بازار نرخ ارز است که با توجه با افت دلار در معاملات امروز نرخ طلا و سکه نیز کاهشی شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت اونس جهانس ۱۹۰۰ دلار، نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام با طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. کشتی آرای افزود: همچنین نرخ هر قطعه نیم سکه ۸ میلیون تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. در ضمن نرخ هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان است. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در مورد ممنوعیت خرید و فروش طلای دست دوم نیز گفت: این خیر اصلا صحت ندارد و هیچ منع قانونی در این موضوع وجود ندارد. تنها ما توصیه می‌کنیم بدلیل احتمال انتقال بیماری های پوستی و نبود برخی استانداردها از این کار اجتناب کنند، اما اینکه مشکل قانونی داشته باشد، صحت ندارد.

روسیه رکورد گندم را زد

بر اساس آخرین آمار وزارت کشاورزی روسیه، این کشور تولید غلات خود را نسبت به سال گذشت ۶ درصد افزایش داده و ۱۲۴ میلیون تن غلات برداشت کرده است. یکی از اصلی ترین غلات روسیه، گندم است که برداشت آن به ۸۵.۹ میلیون تن افزایش یافته که از میزان سال گذشته بالاتر رفته است. این برداشت، دومین برداشت بزرگ گندم برای روسیه محسوب می‌شود که به رکورد سال ۲۰۱۷ نزدیک شده است. در آن سال ۸۶ میلیون تن گندم در روسیه برداشت شد. وزارت کشاورزی روسیه هفته گذشته پیش‌بینی کرد، انتظار دارد برداشت غلات این کشور به ۱۲۲.۵ میلیون تن برسد. که یکی از بزرگ ترین برداشت غلات پس از رکورد ۱۳۵.۵ میلیون تن  در سال ۲۰۱۷ است. روسیه در نظر دارد تا دوباره جایگاه نخست خود در بازار گندم در جهان را در سال های آتی به دست بیاورد. قرار است پاکستان به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان گندم روسیه در سال جاری تبدیل شود و به جمع کشورهایی نظیر عربستان، مصر، ترکیه، برزیل، ویتنام و تانزانیا و کشورهای دیگر بپیوندد.

پای لیبی دوباره به بازار نفت باز شد

به دنبال اعلام آتش بس در لیبی و رفع محاصره تاسیسات انرژی این کشور، تولید نفت لیبی به ۲۹۵ هزار بشکه در روز رسید. به گفته یک منبع آگاه، تولید نفت لیبی در هفته گذشته ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود و با لنگر انداختن کشتی ها و بارگیری نفت از نفتکش های ذخیره سازی که سبب خواهد شد تا میادین نفت بیشتری استخراج کنند، تولید نفت این کشور بیشتر خواهد شد. ازسرگیری تولید نفت لیبی بر قیمت نفت تاثیر دارد زیرا با توجه به محدودیت های جدید برای کنترل کرونا، دیدگاه تجار در مورد چشم انداز تقاضا برای انرژی کاهشی است. بر اساس برنامه های بارگیری، قرار است از بندر البریقه در ماه اکتبر ۱.۸ میلیون بشکه نفت طی سه محموله صادر شود. همچنین قرار است ۵ محموله از الزویتینة بارگیری شود. در بندر حریقا نیز دو نفتکش هر کدام با ظرفیت یک میلیون بشکه طی دو هفته گذشته بارگیری شده است. این کشور که بزرگ ترین منابع نفتی آفریقا را دارد، پیش از بسته شدن بنادر و محاصره آنها، روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد.

بنزین در صدر صادراتی ها ایستاد

مهدی میراشرفی، معاون وزیراقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در تشریح تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال، اظهار داشت:مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری به ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و ۶۲ میلیون و ۸۴۲هزار تن رسید. رئیس کل گمرک ایران با اعلام ابن خبر گفت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که  بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد  و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین ۴قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند. وی در خصوص مقاصد صادراتی کشور اظهارداشت: پنج کشور عمده  صادراتی ایران در نیمه نخست سال، به ترتیب چین با ۱۳میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹میلیون دلار و سهم ۲۷.۳ درصدی، عراق با ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹ درصدی، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳میلیون دلار و سهم ۱۴.۲ درصدی، افغانستان با ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و سهم ۸.۱ درصدی و ترکیه با یک میلیون و۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار و سهم ۵.۳ درصدی بودند. میراشرفی تصریح کرد:مجموع صادرات کشور با این ۵مقصد،۱۰میلیارد و ۴۴۸میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از۷۲درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴درصد صادرات را به خود اختصاص داده است. وی افزود: واردات کالا از کشورهای خارجی نیز طی شش ماهه نخست امسال به ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسید. میراشرفی در ادامه گفت: چین با صدور ۱ میلیون و ۵۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار و سهم ۲۵.۶ درصدی، امارات متحده عربی با صدور دو میلیون و ۱۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۳ درصدی، ترکیه با صدور ۲ میلیون و ۴۰۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار و سهم۱۰.۸درصدی، هند با صدور یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و سهم ۶.۵ درصدی و آلمان با صدور۷۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار و سهم ۵ درصدی، پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند که جمعا ۸میلیون و ۱۶۰هزارتن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۳میلیون دلاربه کشورمان کالا صادر کردند که از لحاظ وزنی حدود۵۳درصد  و از لحاظ ارزش حدود ۷۰ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. به گفته وی با اصلاح ورود کالاها به کشور، بیش از۷۰درصد  کالاهای وارداتی، کالای اساسی است و مابقی نیز عمدتا مواد اولیه، ماشین الات و قطعات و اجزای تولید هستند.

جنگ ریاض و آنکارا به اتاق بازرگانی کشید

مدیر اتاق بازرگانی عربستان سعودی در بحبوحه افزایش تنشهای سیاسی میان دو قدرت منطقه ای، خواستار بایکوت کالاهای ترکیه شد. عربستان سعودی و ترکیه سالهاست بر سر سیاست خارجی و رویکرد در قبال گروههای سیاسی اختلاف نظر دارند. قتل جمال خاشقچی، منتقد برجسته ریاض در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول که سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوست، این تنشها را به شدت افزایش داد. این دو کشور اوایل امسال برخی از وب سایتهای خبری یکدیگر را مسدود کردند. اجلان الاجلان، بازرگان سعودی در توییتی نوشت: بایکوت هر موردی که به ترکیه مربوط می شود اعم از واردات، سرمایه گذاری یا گردشگری، مسئولیت هر بازرگان و مصرف کننده سعودی در واکنش به ادامه خصومت دولت ترکیه در قبال سران ما است. اتاق بازرگانی عربستان سعودی یک گروه غیردولتی متشکل از بازرگانان بخش خصوصی است. بیش از یک سال است که برخی بازرگانان سعودی و ترکیه از بایکوت غیررسمی واردات ترکیه از سوی دولت عربستان سعودی صحبت می کنند. یک واردکننده سعودی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: کانتینرهایی که وی امسال از ترکیه وارد کرد، سه ماه در گمرک ماندند. وی اظهار کرد: برخی از مقامات گمرکی به وی توصیه کردند دیگر مستقیما از ترکیه واردات انجام ندهد. مهمت گوزل منصور، نماینده اپوزیسیون ترکیه هفته گذشته اظهار کرده بود میوه و سبزیجاتی که از منطقه هاتای صادر می شوند، به مدت طولانیتر از حد معمول در مرز سعودی نگه داشته می شوند. وی در اظهاراتی به مطبوعات ترکیه و در صفحه توییترش نسبت به تشدید بایکوت غیررسمی عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در سخنانی در پارلمان این کشور به دولتهای عربی تاخت و در سخنانی تند گفت: نباید فراموش شود کشورهای مورد بحث تا دیروز وجود نداشتند و شاید فردا وجود نداشته باشند. اما به خواست خدا پرچم ما در این پهنه جغرافیا همچنان برافراشته خواهد ماند. آمار تجارت ترکیه و عربستان سعودی با در نظر گرفتن تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی، کاهش چشمگیر غیرمعمول در تجارت دوجانبه در سال میلادی جاری را نشان نمی دهد. بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در سه ماهه دوم امسال دوازدهمین شریک بزرگ عربستان سعودی از نظر ارزش واردات بود و ارزش واردات عربستان سعودی از ترکیه به حدود ۱۸۵ میلیون دلار بالغ شد که بالاتر از حدود ۱۸۰ میلیون دلار در ژوئن بود.

سایه کرونا روی بازار آلمان افتاد

نرخ بیکاری آلمان در اوج چهارساله ماند. تا پایان ماه آگوست متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۴.۴ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۰.۱ درصد افزایش یافته است تا بدین ترتیب بالاترین نرخ بیکاری آلمان از فوریه ۲۰۱۶ تاکنون به ثبت برسد. طی این مدت شمار افراد بیکار آلمانی با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل یک دو میلیون و ۹۶۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در آلمان در این مدت با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۲ میلیون و ۲۵۰  هزار نفر رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار بیکاران آلمانی ۱.۴ درصد بیشتر و شمار افراد شاغل ۱.۵ درصد کمتر شده است. نرخ بیکاری جوانان که بیانگر بیکاری جمعیت زیر ۲۵ سال است با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴.۳ درصد رسیده است. از زمان اتحاد آلمان شرقی و غربی نرخ بیکاری در این کشور عموماً کاهشی بوده است. نخستین آمار بازار کار پس از اتحاد دو آلمان در سال ۱۹۹۰ منتشر و نرخ بیکاری این کشور ۴.۹ درصد اعلام شد. متوسط نرخ بیکاری در آلمان طی بازه زمانی ۱۹۴۹ تا ۲۰۱۹معادل ۵.۵۴ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۰با ۱۱.۵ درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به مارس ۱۹۹۶ با ۰.۴ درصد بوده است. به دنبال شیوع کرونا، بزرگ ترین بازار کار اروپا نیز تحت تاثیر قرار گرفت و انتظار می رود حال ناخوش اقتصاد آلمان کماکان ادامه دار باشد تا جایی که مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۷ درصد کوچک شده که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۲ درصد کمتر شده است.

مرغ یک پله بالا رفت

قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به ۲۱ هزارتومان رسید. بر اساس مشاهدات میدانی مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران با قیمت هر کیلو ۲۱ هزارتومان عرضه می‌شود. البته در برخی مغازه این مقدار اندکی کمتر یا بیشتر است. به گفته برخی از فروشندگان  قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش ۳ تا ۴۰۰۰ تومانی پیدا کرده است و قیمت خرید عمده مرغ  از کشتارگاه حدود ۱۹ هزارتومان شده است. این در حالیست که بر اساس مصوبه تیرماه ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ گرم آماده پخت در ستاد تنظیم بازار، ۱۵ هزار تومان تعیین شد  و این اختیار به استانداران داده شد که قیمت محصول را با ۵ درصد کاهش یا افزایش در استان خود نرخ گذاری کنند.

کرونا نمایشگاه نفت را به تعویق انداخت

وزیر نفت از تعویق بیست و پنجمین نمایشگاه نفت به دلیل شرایط فعلی شهر تهران و افزایش شیوع کرونا خبر داد. «بیژن زنگنه» در صفحه توییتری خود از تعویق بیست و پنجمین نمایشگاه نفت تهران خبر داد. زنگنه نوشت: قرار بود نمایشگاه نفت امسال ویژه متخصصین برگزار شود، مجوز لازم هم از وزارت بهداشت گرفته شده بود، ولی با توجه به شرایط فعلی شهر تهران، تصمیم گرفتیم برگزاری را تا بهبود نسبی وضعیت عقب بیاندازیم. وی تاکید کرد: البته در شرایط فعلی تحریم‌ها و نقش پیشتاز نفت در توسعه کسب و کار، ارتباط هرچه بیشتر تولیدکنندگان با متقاضیان، در سال جهش تولید موجب توسعه بازار می‌شود. این توییت با هشتک «کرونا را جدی بگیریم» منتشر شده است.  قرار بود نمایشگاه نفت هفته آینده و در روزهای ۲۱ تا ۲۴ مهرماه و در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود.  روابط عمومی وزارت نفت نیز با انتشار اطلاعیه ای درباره تعویق برگزاری بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه نفت اعلام کرد: این نمایشگاه به‌دلیل اخطارهای بهداشتی مکرر وزارت بهداشت برای این روزهای شهر تهران و همکاری هرچه بیشتر در مقابله با بیماری کووید- ۱۹ و اولویت داشتن حفظ سلامت شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، به زمان دیگری موکول شده است. در این اطلاعیه خاطر نشان شده است: با وجود آنکه برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری نمایشگاه نفت با تغییرات ویژه نسبت به سال‌های پیش و با رعایت همه نکات بهداشتی ابلاغی و دریافت مجوز برگزاری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هفته‌های پیش انجام شده و بازدید از نمایشگاه نیز به‌طور محدود و تنها برای متخصصان و فعالان صنعت نفت با دعوت اختصاصی پیش‌بینی شده بود، با وجود ثبت نام و استقبال خوب شرکت‌های داخلی از این رویداد مهم حرفه‌ای و صنعتی، سرانجام با نظر وزیر نفت، برگزاری بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تا زمان بهبود نسبی شرایط عمومی کنترل کرونا، به تعویق افتاد.

خودرو روی شیب نزولی رفت

با افت قیمت دلار قیمت خودروها نیز همگام با آن روند نزولی در پیش گرفته است؛ نائب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران نیز به افرادی که قصد خرید خودرو دارند توصیه کرد دست نگه دارند، زیرا احتمال پایین آمدن قیمت‌ها زیاد است. به گزارش ایرنا، بازار ارز امروز (سیزدهم مهر) در پی اعلام اطمینان رییس‌کل بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز بازار در جمعه گذشته، شاهد سرعت گرفتن روند کاهش قیمت‌ها بود. پیشتر، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت خودرو در بازار طی روزهای آینده کاهش یابد. «سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو پایتخت می‌گوید: ‌این روزها در بازار خودرو هیچ خبری نیست، معاملات به صفر رسیده و قیمت‌ها تنها روی کاغذ بالا و پایین می‌شود. بررسی خبرنگار ایرنا از سایت‌های آگهی‌دهنده خودرو حاکی از قیمت ۱۳۳ میلیون تومانی تیبا صندوق‌دار، ۱۹۳ میلیونی سمند ال.ایکس، ۲۲۸ میلیون تومانی پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس،‌ پژو پارس سال ساده ۲۲۰ میلیون تومان و ۲۱۸ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است. همچنین در دسته مونتاژی‌ها آگهی‌دهندگان برای هر دستگاه هایمای ایران‌خودرو ۸۷۰ میلیون تومان، جک‌اس۵ کرمان‌موتور ۸۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ سفید رنگ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مطالبه می‌کنند. به گفته موتمنی، در حالی که در عمل در بازار هیچ خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد، قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌طور مرتب بالا و پایین می‌شود. وی بدون اظهارنظر درخصوص قیمت خودروها، تاکیدکرد: وقتی معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود، قیمت‌ها واقعی نخواهد بود. «نعمت‌الله کاشانی» نائب رییس این اتحادیه نیز گفت: از ظهر دیروز تاکنون که دلار روند نزولی به خود  گرفته، بازار در رکود مطلق فرو رفته و هیچ کس جرات خرید در قیمت های سابق را ندارد. وی به افرادی که قصد خرید خودرو دارند توصیه کرد دست نگه دارند، زیرا احتمال پایین آمدن قیمت‌ها زیاد است. کاشانی بیان‌داشت: اکثر فروشندگان افرادی هستند که با ارائه قیمت‌های بالا قصد ملتهب کردن بازار را داشته و می‌خواستند سود بالایی ببرند، اما آنان نیز در شرایط کنونی نمی‌توانند مقاومت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha