جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مصیب خزایی

حوزه/امام جمعه اسدیه گفت: امام حسن عسکری علیه السلام ، نامه‌نگاری می‌کردند و در پی حل مشکلات مردم بودند و ارتباطشان با مردم، شامل ارتباط اخلاقی و سیاسی بود.

حجت الاسلام مصیب خزاعی، امام جمعه اسدیه در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: این امام بزرگوار هشتم ربیع الثانی ۲۳۲ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود و "ابومحمد" کنیه و "صامت، هادی، رفیق، زکی، سراج، مضی، شافی، نقی و عسکری" از لقب های امام حسن عسکری(ع) به شمار می روند.

وی در خصوص دلیل شهرت امام یازدهم(ع) به "عسکری"، تصریح کرد: این واژه به معنای لشکر، سپاه و نیروی نظامی است و به این دلیل که امام(ع) در محله ای به نام عسکر در سامرا تحت نظر بود و در آنجا سکونت اجباری داشت، به ایشان لقب عسکری دادند.

امام جمعه اسدیه با اشاره به ولادت این امام بزرگوار در مدینه و شهادت ایشان در سامرا، تصریح کرد: این مهم، نشانگر مهاجرت ناخواسته حضرت است که در حقیقت یک مهاجرت خفقان‌آوری در آن زمان محسوب می‌شود.

حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: نظارت حکومت وقت بر رفتارهای حضرت سبب شد، امام(ع) در نامه ای از پیروان خویش درخواست کند که هیچ فردی به آن بزرگوار مراجعه نکند، چرا که حکومت عباسی به آزار و اذیت آنها خواهد پرداخت و این سختگیری در سال های پایانی دوره امامت امام عسکری(ع) بیشتر شد و دلیل آن این بود که آنان برپایه روایت هایی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه تعداد ائمه معصومان(ع) به ۱۲ تن خواهند رسید، نسبت به امامت ایشان و جانشینی امام یازدهم(ع) حساسیت ویژه ای نشان می‌دادند.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های امام حسن عسکری(ع) در زندان با بیان این‌که آن امام بزرگوار بیشتر دوران زندگی خویش را در زندان به سر می برد، اما با این وجود ایشان از رهبری و هدایت مسلمانان غافل نشد، خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) با مرجعیت علمی و الهی به خوبی از عهده رسالت خود برآمد و در مسیر رد شبهات دینی و تبیین اندیشه های صحیح شیعی تلاش بسیار فراوانی می‌نمود.

امام حسن عسکری(ع) الگویی کامل و همه‌جانبه برای جوانان است

امام جمعه اسدیه با اشاره به این‌که برقراری ارتباط مردمی از مهمترین کارها و اقدامات امام یازدهم(ع) بود، ابراز کرد: حضرت نامه‌نگاری می‌کردند و در پی حل مشکلات مردم بودند و ارتباطشان با مردم، شامل ارتباط اخلاقی و سیاسی بود.

حجت الاسلام خزاعی با بیان این‌که امام حسن عسکری(ع) با ادامه شبکه وکالت که از زمان امام جواد(ع) آغاز شده بود، به فعالیت های ارزنده ای در راستای گسترش دین اسلام پرداخت، متذکر شد: این شبکه شامل وکلایی بودند که مجرای ارتباطی قوی میان مردم با امام حسن عسکری(ع) محسوب می شدند و با توجه به اینکه در بغداد، کوفه، نیشابور، خراسان، ری و یمن پایگاه های شیعه تشکیل شده بود، به دلیل پراکندگی این پایگاه ها امام(ع) کوشید تا جمعیت شیعیان را منسجم کند و این شبکه به دستیابی به این مهم کمک کرد.

وی با اشاره به این‌که در سخنانی از رهبر معظم انقلاب از امام حسن عسکری(ع) به عنوان الگویی کامل و همه‌جانبه برای جوانان یاد شده است، ابراز کرد: معظم‌له فرموده‌اند که "این روزها متعلق به امام عسکری (ع) است، که می‌تواند الگوی همه‌ مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها. این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت."

امام جمعه اسدیه با اشاره به سخنی از امام یازدهم(ع) مبنی بر"خَصلَتانِ لَیسَ فَوقَهُما شَی‏ءٌ: الإیمانُ بِاللّه‏ِ و نَفعُ الإخوانِ"، گفت: مضمون این روایات آن است که دو خصلت است که بالاتر از آن‌ها چیزی نیست؛ ایمان به خدا و سود رساندن به برادران؛ از این روایت نتیجه می‌گیریم‌ که توجه به "کرامت انسانی"اشخاص از مهمترین فضائل اخلاقی امام حسن عسکری(ع) بود.

 حجت الاسلام خزاعی با اشاره به مهم‌ترین نیاز امروز جامعه برای الگوبرداری از سیره امام حسن عسکری(ع) و تحقق توصیه های ایشان در زندگی، تبیین کرد: امروز جامعه ما از نظر ایدئولوژی، عقاید و اندیشه کاملاً غنی است، اما متأسفانه رعایت اخلاق، انسانیت و انصاف کمرنگ شده است، بنابراین عمل به سیره امام حسن عسکری(ع) برای امروز ما هم بسیار ضروری است و آن رعایت همبستگی، اخلاق انسانی و انصاف است که نباید از اهمیت آن غفلت کنیم.

انتهای‌ خبر/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha